Kauns. “Gopņikiem” patiks! 6
Daudzi ukraiņi un baltieši aizvadītajā nedēļā apņēmās vairs nepirkt pazīstamā sporta apģērba ražotāja “Adidas” ražojumus, bet izvēlēties kaut ko no konkurentu piedāvājuma. Iemesls ir politisks – savā jaunajā kolekcijā “Adidas” nevairās no totalitārisma simbolikas, piedāvājot stilizētus 80. gadu PSRS izlases tērpus. Visticamāk, mērķēts uz Krievijas tirgu, kas šobrīd piedzīvo tādu kā padomju impērijas renesansi, un arī tā laika simbolika ir ļoti iecienīta, ko labi varēja vērot, piemēram, 9. maijā.
Starp citu “Adidas” treniņtērpi (biežāk gan nevis oriģināli, bet pakaļdarinājumi) ir arī Krievijā labi zināmā “gopņiku” dzīvesstila neatņemama sastāvdaļa. Bez sportiskā apģērba to raksturo arī lamu vārdi, agresīva un noziedzīga uzvedība, smēķēšana, alkohols… Bet vai tiešām tas ir tēls, pēc kura alkst vācu uzņēmuma mārketinga speciālisti, pat tad, ja šādā veidā iespējams nopelnīt vairāk?
Totalitāra režīma simbolikas akceptēšana tirgus vajadzībām likusi daudziem interneta lietotājiem izteikt ironiskus piedāvājumu – vai līdzīgu sporta apģērbu kolekciju nevarētu veidot, piemēram, ar nacistiskās Vācijas simboliem? Šajā attieksmē dubultstandarti joprojām ir aktuāli.
Sagatavojuši: Māra Libeka, Linda Kusiņa-Šulce, Ivars Bušmanis, Māris Antonevičs