
VIDEO. Cilvēki neizpratnē – pērk Latvijas olas, bet uz tām rakstīts Lietuva! “Balticovo” skaidro situāciju 33
Sociālajos tīklos pamanījām kādu video, kurā cilvēks stāsta, ka ir iegādājies “Balticovo” olas, domājot, ka tās ir Latvijā ražotas, bet nācās vilties. Uz iepakojuma norādīta viena informācija, ka ražotāja/izcelsmes valsts kods ir LV (Latvija), bet, aplūkojot olas, uz tām rakstīts pavisam kas cits – kods LT (Lietuva).
Kāpēc veikalos nopērkamas Lietuvā ražotas olas iepakojumā, uz kura, kā izcelsme norādīta Latvija? Ar šādu jautājumu vērsāmies pie “Balticovo” pārstāvjiem.
Kā skaidro “Balticovo” komunikācijas un attīstības direktors, valdes loceklis Toms Auškāps, ir vairāki iemesli, kāpēc šāda situācija ir izveidojusies. “Pirmkārt, “Balticovo” pēdējo gadu laikā ir būtiski attīstījies un iegādājies vairākas vistu kūtis Igaunijā un Lietuvā, kur ir sākta arī olu ražošana.
Lai arī vistas izdēj olas Latvijas uzņēmumam piederošās kūtīs, tomēr Eiropas Savienības regula pieprasa, ka uz katras olas ir skaidri norādīta olas izcelsmes valsts, un “Balticovo” šo prasību rūpīgi ievēro – ja ola ir izdēta Igaunijā, tai būs “EE” kods, ja Lietuvā – “LT” kods.
Tomēr neatkarīgi no tā, vai ola ir izdēta Lietuvā vai Igaunijā, tā tāpat paliek “Balticovo” vistu ola.
Otrkārt, tā kā “Balticovo” olu šķirošanas un iepakošanas centrs atrodas Iecavā, tad Lietuvā un Igaunijā dētās olas tiek transportētas uz Latviju. Šķirošanas un iepakošanas centrā olas tiek rūpīgi pārbaudītas, tās tiek šķirotas, neatbilstošās novirzītas uz pārstrādi un tikai A kategorijai atbilstošās olas tiek iepakotas un nonāk līdz pircējiem. Saskaņā ar noteikumiem, uz olu kastītes tiek norādīta iepakošanas vieta – “Balticovo” gadījumā tā ir Latvija. “Balticovo” gadījumā olas var būt dētas jebkurā no Baltijas valstīm, taču iepakotas tās būs Latvijā.
Jāņem vērā, ka informācija par olu kā izejvielu un kur tā ražota, var atšķirties. Uz pašas olas ir norādīta valsts, kur tā iegūta kā izejviela. Savukārt uz iepakojuma tiek norādīts, kur ola ražota – šķirota, izgājusi visas kvalitātes prasības un iepakota.
Tomēr “Balticovo” apzinās, ka šāda informācija par olu pircējam, iespējams, var būt mulsinoša – uzņēmums nevēlas slēpties aiz juridisku nianšu labirintiem. Lai veicinātu lielāku skaidrību un caurspīdību, uzņēmums plāno tikties ar atbildīgajām valsts institūcijām, lai meklētu risinājumus un uzlabotu informācijas sniegšanu patērētājiem.
“Balticovo” pārstāvis norāda, ka “minētās olu ražošanas specifikas, loģistikas un transportēšanas dēļ šādas situācijas ir iespējamas un tās nav unikālas – līdzīgi procesi notiek arī citās pārtikas nozarēs, kur produktu ražošana un iepakošana var notikt dažādās valstīs.
Lai izvairītos no šādām situācijām nākotnē, “Balticovo” plāno tirgot olas to izcelsmes valstīs. Tas ļaus patērētājiem gūt skaidrāku priekštatu par olu izcelsmi. Līdz tam aicinām patērētājus pievērst uzmanību ne tikai iepakojumam, bet arī pašas olas marķējumam, kas sniedz nepārprotamu informāciju par tās izcelsmes valsti.”
Toms Auškāps vērš uzmanību, kā cilvēki var pārliecināties, ka iegādātās olas patiešām ir ražotas Latvijā: “Cipari un valsts kods, kas tiek uzdrukāti uz olas čaumalas, ir tās “pase” – tikai pēc šī marķējuma iespējams pārliecināties, kurā valstī ola ir izdēta.
Šī informācija ir īpaši svarīga patērētājiem, kuri vēlas apzināti izvēlēties vietējos produktus, atbalstīt Latvijas ražotājus vai sekot izcelsmei citu iemeslu dēļ, piemēram, uzticēšanās konkrētiem ražošanas standartiem un kvalitātes prasībām. Tāpēc aicinām ikvienu rūpīgi pārbaudīt olu marķējumu un izdarīt informētu izvēli.
Jāatgādina, ka “Balticovo” ražo olas visās trijās Baltijas valstīs un pircēji var būt droši, ka visas “Balticovo” olas ir kvalitatīvas, drošas un ar pārskatāmu izcelsmi – arī tās, kas izdētas “Balticovo” ražotnē ārpus LV robežām, jo ir stingrā mūsu veterinārārstu un kvalitātes kontrolē.
Katrā ziņā, 2025. gada otrajā pusē varēsim jau garantēti nodrošināt Latvijā visas mūsu zīmola olas, ka tās būs dētas Latvijā.”