Cik tālu pavirzījies plāns ar pārtikas cenu samazināšanu? Ministrs piekrīt: Uzsāktā kampaņa nav devusi gaidītos rezultātus 0
Ekonomikas ministrs Viktors Valainis (ZZS) TV24 raidījumā “Ziņu top”, runājot par pārtikas cenu samazināšanas iniciatīvām, daļēji atzina, ka pagājušā gada nogalē uzsāktā kampaņa nav devusi gaidītos rezultātus, un pārtikas cenas turpina pieaugt.
Viņš norādīja, ka ir izstrādāti grozījumi Negodīgas konkurences likumā, taču progress ir lēns. “Mēs nevaram teikt, ka būtu kaut kas ievērojami pavirzījies uz priekšu,” ministrs atzina, tomēr uzsvēra, ka darbs turpinās. Valainis aktīvi iesaistās sarunās ar Latvijas lielākajiem pārtikas tirgotājiem, lai izstrādātu jaunus likuma grozījumus un panāktu vienošanos starp veikaliem un ražotājiem par principiem, kas veicinātu cenu samazināšanu.
Viņš personīgi ticies ar lielāko tirdzniecības ķēžu vietējiem un reģionālajiem vadītājiem, skaidrojot, kāpēc cenu samazināšana ir būtiska un kādi instrumenti tiks izmantoti, lai to īstenotu. “Mēs neatkāpsimies, kamēr nebūs rezultāta,” viņš uzsvēra, piebilstot, ka drīzumā sabiedrība tiks informēta par sarunu iznākumu.
Valainis arī atsaucās uz Konkurences padomes pētījumu, kas atklāja, ka vietējā produkcija veikalos bieži tiek uzcenota vairāk nekā ārvalstu preces, kas ir pretrunā ar uzskatu, ka augstās cenas nosaka vietējo ražotāju izmaksas.
“Pētījums parādīja, ka vietējās preces tiek uzcenotas vairāk,” viņš teica, norādot, ka šis ir viens no jautājumiem, kas tiek risināts sarunās ar tirgotājiem.
Ministrs skaidroja, ka risinājums ietver vai nu likuma grozījumus, kas nodrošinātu vienlīdzīgu attieksmi pret vietējiem un importētajiem produktiem, vai arī tirgotāju tirdzniecības politikas maiņu. “Citu scenāriju nav,” viņš uzsvēra. Līdz šim Konkurences padome nebija šim jautājumam tā nopietni pievērsusies, tagad ir paaugstināta cilvēku kapacitāte, kas šos procesus uzraudzīs.
Valainis atzina, ka galvenā atbildība gulstas uz tirgotājiem, kuri nosaka gala cenas, un ministrija turpinās spiedienu, lai panāktu zemākas pārtikas cenas. Viņš uzsvēra, ka mērķis ir ne tikai cenu samazināšana, bet arī vietējo ražotāju atbalsts, lai Latvijas tirgū būtu pieejamas kvalitatīvas un pieejamas preces.