Ko pasūta, tas skan 16
Šoruden latviešu kantrimūzikas grupas “Sestā jūdze” jubilejas koncertturneja Latvijas pilsētās izrādījusies ārkārtīgi veiksmīga. Tomēr grupas menedžeris un ģitārists Jānis Misiņš atklāti atzīst: “Protams, “Sestā jūdze” klausītājiem piedāvā labi sagatavotu, kvalitatīvu oriģinālmūzikas programmu, tomēr bez veiksmīgas reklāmas to neviens nepamanītu.”
To, kas būs topā, lielā mērā nosaka mediji, šajā gadījumā – lielākoties sabiedriskās raidorganizācijas. Latvijas Televīzijas Pirmā kanāla un radio šlāgermūzikas jeb sirdsdziesmu raidījumi ir visvairāk skatīto raidījumu divdesmitniekā, bet raidījums “Dziesmu sirdij rodi Ventspilī” pērn ierindojās 26. vietā starp visu pašmāju televīziju visvairāk skatītajiem raidījumiem (Kantar TNS, 2015), bet 9. vietā starp LTV1 populārākajiem raidījumiem – to noskatījās 8,7 procenti jeb 172 tūkstoši cilvēku.
Radiostacija “Latvijas Radio 2” ar 20,3 reitinga procentiem (TNS, pavasaris 2016) ir absolūts pašmāju radiostaciju reitinga līderis. LR2 direktors Armins Ronis atzīst, ka raidstacijas muzikālo repertuāru veido divas galvenās sastāvdaļas – klausītāju pieprasījums un programmu vadītāju – radio personību – kvalitātes filtrs. “Mums nav tā dēvētās “pleilistes” vai automāta, kas dziesmas atskaņo centralizēti. Visbiežāk spēlēto dziesmu tops atspoguļo tā brīža auditorijas izvēli. Mūsu misija ir nespēlēt sliktu mūziku, un tam nav nekādas saistības ar žanru.”
Latvija ir vienīgā Baltijas valsts, kurā kopš 2009. gada darbojas īpaši šlāgermūzikai veltīts televīzijas kanāls. “Latvijas šlāgerkanāla” vadītājs Igors Linga, kurš paralēli producē arī Latvijas populārās mūzikas televīzijas kanālu (“Mūzikas video kanāls”) atzīst, ka auditorijas interese par šlāgeri ir gandrīz par pusi lielāka nekā par populāro mūziku. “Latvijas mūzikas video kanāls ir kā vakariņas smalkā restorānā, kurā ir jaunākais un labākais no mūsu mūziķu radītā, kā arī vēsturiski video no tādām grupām kā “Pērkons”, “Līvi” un “Remix”, bet šlāgerkanāls ir pazīstamāka barība – latviešu rupjmaize ar ķiplokiem. Te klausītājam nav tik būtiski, kā uzņemts video, svarīga pati dziesma un “savējo” sajūta.”