Cik dziļas ir bedres? 0
Par Latvijas ceļiem, to stāvokli, remontu organizāciju un kvalitāti parasti runājam skaļi un visnotaļ kritiski. Emocionāli. Izņēmums nebija arī pagājušās nedēļas intervija ar “Latvijas valsts ceļu” valdes priekšsēdētāju Ivaru Pāži, un to “LA” publicēsim šonedēļ.
Lai pamats risinājumu meklējumiem tomēr būtu loģisks un racionāls, šodien – nekādu komentāru! Tikai skaitļi! Tie ņemti no “LVC” interneta mājaslapas un Satiksmes ministrijas sagatavotā ziņojuma, kas jūlijā tika iesniegts Ministru kabinetam, lai lemtu par turpmāko nozares finansēšanas modeli. Kā zināms, lēmums līdzšinējos principus būtiski mainīt pieņemts netika.
Tātad – kādā stāvoklī ir Latvijas ceļi un tilti? Trīs šeit redzamās tabulas liecina, ka tikai grants ceļu stāvoklis (pateicoties lētākai un vienkāršākai to uzturēšanai un gadu gaitā samazinātajai kustības intensitātei pa tiem) pēdējos septiņos gados palicis praktiski nemainīgs. Asfalts strauji pasliktinās un daudzviet sabrūk. Pievērsiet īpašu uzmanību pēdējai ailei “ļoti slikts”, kurā jau ietilpst gandrīz trešdaļa no visiem valsts ceļiem. Braucienos pagaidām mazāk redzam un izjūtam tiltu problēmas – tās slēpjas no pavirša skata tur zemāk, dziļāk un atklājas vien ekspertu pētījumos. Skaitļi liecina – vairāk nekā puse nevar saņemt augstāku atzīmi par “slikti”, 27 galveno ceļu tilti ir kritiskā stāvoklī.
Ļoti populārs (un skeptisks) tautā ir mūsu ceļu salīdzinājums ar kaimiņvalstīm. Tabula par finansējuma apjomu palīdz atšķirības saprast. Septiņu gadu laikā Lietuva katrā savu ceļu kilometrā ir ieguldījusi par 27 tūkstošiem latu vairāk nekā Latvija…
Autoceļu ar asfaltēto segumu stāvokļa vērtējums
Attiecīgā kvalitātē esošā melno segumu daļa, % | |||||||
2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | |
Ļoti labs | 12 |
11 |
13 |
12 |
13 |
10 |
9 |
Labs | 15 |
22 |
17 |
15 |
15 |
14 |
16 |
Apmierinošs | 37 | 31 |
29 |
28 |
27 |
26 |
25 |
Slikts | 22 | 22 |
26 |
23 |
23 |
25 |
24 |
Ļoti slikts | 14 13 15 22 22 25 27 | 13 |
15 |
22 |
22 |
25 |
27 |
Autoceļu ar šķembu un grants segumu stāvokļa vērtējums
Attiecīgā kvalitātē esošā šķembu un grants segumu daļa, % | ||||
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | |
Labs | 11 |
11 |
10 |
10 |
Apmierinošs | 52 | 53 |
52 |
51 |
Slikts | 37 | 36 |
38 |
39 |
Tiltu tehniskā stāvokļa vērtējums
Tiltu skaits, gab. |
Tajā skaitā, gab. | No kopējā skaita % | |||
Galvenie autoceļi | Reģionālie autoceļi | Vietējie autoceļi | |||
Labs | 193 |
58 |
87 |
48 |
21 |
Apmierinošs | 218 |
44 |
77 |
97 |
23 |
Slikts | 377 |
39 |
108 |
230 |
40 |
Ļoti slikts | 146 |
27 |
50 |
69 |
16 |
Kopā |
934 | 168 | 322 |
444 |
100 |
Valsts autoceļu finansējums no valsts budžeta (LVL uz vienu ceļa kilometru)
Gadi |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
Kopā |
Latvija |
2060 |
2838 |
4946 | 6767 |
8197 | 4645 |
3638 | 3067 |
2710 |
38868 |
Finansējums % no IKP | 0,63 |
0,89 |
0,92 |
1,02 | 0,72 |
0,58 | ||||
Lietuva |
5779 | 6363 |
7387 | 8162 |
12008 | 7100 |
5808 | 6832 |
6535 |
65974 |
Finansējums % no IKP | 1,34 | 1,29 |
1,14 |
1,63 |
0,85 |
|||||
Igaunija |
3774 | 4928 |
6019 | 6593 |
8954 | 6060 |
6365 | 7495 |
7658 |
57846 |
Finansējums % no IKP | 1,32 | 1,27 |
1,05 | 1,33 |
1,46 |