
Cik daudz mācās biologi? 0
Pēc intervijas ar izglītības un zinātnes ministru Robertu Ķīli “LA” redakcija saņēmusi vēstuli, kas adresēta gan redakcijai, gan ministrijai, gan universitāšu rektoriem. Vēstules autori skaidro studentu noslodzi LU un DU bioloģijas studiju programmās.
God. Ķīļa kungs!
Atsaucoties uz Jūsu interviju laikraksta “Latvijas Avīze” 26. septembra izdevumā, Latvijas Universitātes Bioloģijas fakultātes un Daugavpils Universitātes Dabaszinātņu un matemātikas fakultātes (turpmāk – LU BF un DU DMF) vārdā mēs vēlamies atspēkot Jūsu pausto viedokli par bioloģijas programmās studējošo noslodzi (citēts: “Studenti par maz mācās! Studiju programmas ir tā izveidotas, ka gandrīz var nemācīties, bet apmeklēt augstskolu tikai tāpēc, lai dabūtu diplomu, jo bez tā neņem noteiktos darbos! Kādas manas paziņas dēls tagad mācās biologos trešajā kursā, un tikai divas dienas nedēļā notiek lekcijas – viena vai divas.”). Latvijā bioloģijas studiju programmas īsteno LU un DU, un šo ministra izteikumu mēs nevaram atstāt bez atbildes.
Pirmkārt, vēlamies norādīt, ka izteiktais apgalvojums ir balstīts uz nepilnīgu un nepārbaudītu informāciju. Mūsuprāt, šāds izteikums sabiedrībai rada aplamu priekšstatu par bioloģijā iegūstamās augstākās izglītības programmu kvalitāti, kā arī šajās programmās studējošajiem. Tāpat šāds izteikums grauj eksakto zinātņu augstākās izglītības prestižu. Jūsu paustais viedoklis norāda, ka Jūsu rīcībā nav pilnīgas informācijas par studiju procesa struktūru akadēmiskajās dabaszinātņu studiju programmās. Bakalaura akadēmiskā studiju programma paredz studiju kursu apguvi 12 KP (kredītpunkti. – Red.) apjomā, kā arī atbilstošu daudzumu studentu pastāvīgā darba stundu. Apgūstamo kredītpunktu daudzumu katrā semestrī nosaka studentu izvēlētās bioloģijas apakšnozares specifika. 5. un 6. semestrī ir paredzēta bakalaura darba izstrāde 10 KP apjomā, un šī iemesla dēļ 3. kursā tiešām ir mazāks auditoriju stundu apjoms, taču tas nenozīmē mazāk noslogotu studiju procesu. Labi zināms, ka dabas zinātnēs kvalitatīva bakalaura darba izstrādei 3. kursā nepieciešams intensīvs darbs visa mācību gada garumā, un tas biologiem izslēdz iespēju “nemācīties, bet apmeklēt augstskolu tikai tāpēc, lai dabūtu diplomu”. Nesen veiktā starptautiskā studiju virzienu izvērtēšana, kurā visas Latvijas bioloģijas studiju programmas tika atzītas par kvalitatīvām un ilgtspējīgām, kā vienu no nedaudzajiem trūkumiem atzina pārāk lielu pasniedzēju kontaktstundu skaitu un pārslodzi, kā rezultātā cieš zinātniskais darbs. Ņemot vērā iepriekš minēto, no pasniedzēju viedokļa šādu pārmetumu uzskatām par nekorektu.
Otrkārt, vēršam Jūsu uzmanību uz to, ka, izmantojot vienu individuālu piemēru, nav iespējams objektīvi atspoguļot situāciju vienā studiju programmā, nemaz nerunājot par visu augstākās izglītības sistēmu valstī. Tā kā Jūsu kā ministra viedoklis uz sabiedrību atstāj lielu ietekmi, aicinām Jūs turpmāk rūpīgāk izvērtēt Jūsu rīcībā esošās informācijas precizitāti, pirms to izplatāt publiskajā telpā.
Nobeigumā ceram, ka šajā vēstulē sniegtā informācija Jums palīdzēs reālajai situācijai atbilstošas un veiksmīgas augstākās izglītības politikas veidošanā.
Ar cieņu,
LU Bioloģijas fakultātes dekāns vad. pētnieks, Dr. biol. Nils Rostoks
LU Bioloģijas fakultātes domes priekšsēdētājs prof., Dr. biol. Uldis Kalnenieks
LU Bioloģijas fakultātes Studentu pašpārvaldes priekšsēdētājs Juris Ķibilds
DU Dabaszinātņu un matemātikas fakultātes dekāns prof., Dr. phys. Valfrīds Paškevičs
DU ABSP “Bioloģija” direktore asoc. prof., Dr. biol. Inese Kokina
DU Sistemātiskās bioloģijas institūta direktora v. i. Dr. biol. Uldis Valainis