Turpmāk cigaretes veikalos slēps 1
Saeima ceturtdien, 21.jūnijā, otrajā lasījumā pieņēma grozījumus tabakas apriti regulējošajā likumā. Izmaiņas paredz, ka tabakas izstrādājumi veikalos vairs nebūs pircējiem redzami un tos varēs iegādāties tikai pēc cenu lapas, portālu LA.lv informēja Saeimas preses dienests.
Piedāvātā likumprojekta redakcija paredz, ka mazumtirdzniecībā smēķēšanas produktus ir aizliegts izvietot tā, ka pircēji tos var redzēt. Šī norma attieksies uz tabakas izstrādājumiem, augu smēķēšanas produktiem, elektroniskajām smēķēšanas ierīcēm un to uzpildes tvertnēm, kā arī šo produktu preču zīmēm. Lai nodrošinātu pircējiem informāciju par šo produktu pieejamību, veikalā pēc pircēja pieprasījuma būs pieejama informācijas lapa, kurā norādīts izstrādājuma nosaukums, tā cena un daudzums vienā iepakojuma vienībā.
Jaunā norma neattieksies uz beznodokļu tirdzniecības veikaliem, starptautiskajos reisos iesaistītajiem kuģiem, kā arī specializētajiem smēķēšanas produktu veikaliem, kas atrodas konstruktīvi nodalītās telpās un aprīkoti ar atsevišķu ieeju, kuros preces un preču zīmes ārpus šīs tirdzniecības vietas nav redzamas.
Kā norāda par likumprojekta virzību atbildīgās Sociālo un darba lietu komisijas priekšsēdētāja Aija Barča, priekšlikums par cigarešu aizvākšanu no pircēju acīm galvenokārt ir vērsts uz jauniešu auditoriju un cilvēkiem, kuri ir atmetuši vai vēlas atmest smēķēšanu. Līdzīgi tabakas pieejamības ierobežojumi jau ieviesti vairākās citās Eiropas valstīs.
Vienlaikus likuma grozījumi paredz, ka tabakas izstrādājumu un citu smēķēšanas produktu un ierīču iepakojuma noformējumā nedrīkstēs izmantot Latvijas valsts simbolus, kā arī fizisku personu un animācijas tēlu attēlojumus. Aizliegums attieksies uz šo produktu jebkādu ārējo iepakojumu, un tā noformēšanā nedrīkstēs izmantot, piemēram, valsts karogu, attēlus ar atpazīstamām personām vai animācijas filmu varoņu tēliem.
Likuma izmaiņas rosinātas, jo saskaņā ar Pasaules Veselības organizācijas Vispārējās konvencijas par tabakas uzraudzību vadlīnijām smēķēšanas produktu un ierīču popularizēšana ir viena no reklāmas un produktu veicināšanas formām, kas ir aizliedzama.
Stingrākus tabakas izstrādājumu aprites ierobežojumus paredz grozījumi Tabakas izstrādājumu, augu smēķēšanas produktu, elektronisko smēķēšanas ierīču un to šķidrumu aprites likumā.