CFLA lauž līgumu ar “Rīgas satiksmi” par Skanstes tramvaja projektu 1
Centrālā finanšu un līgumu aģentūra (CFLA) ir pieņēmusi lēmumu izbeigt līgumu ar uzņēmumu “Rīgas satiksme” (RS) par Eiropas Savienības (ES) fondu līdzfinansētā Skanstes tramvaja projekta īstenošanu, aģentūru LETA informēja CFLA.
Paziņojums par lēmumu šodien nosūtīts “Rīgas satiksmei”.
Līdz šim projekta ietvaros par veiktajām darbībām CFLA ir uzņēmumam izmaksājusi 451 304 eiro, un šī summa “Rīgas satiksmei” ir jāatmaksā. Termiņš atmaksas veikšanai ir 2019.gada 3.augusts.
CFLA ir izvērtējusi “Rīgas satiksmes” iesniegto informāciju un skaidrojumus, projekta aktualizēto rīcības plānu par projekta ieviešanas riskiem, CFLA rīcībā esošos auditorfirmas SIA “Ernst&Young Baltic” ziņojumus, kā arī citu pieejamo informāciju par “Rīgas satiksmes” darbību. Balstoties uz šo analīzi, CFLA pieņēmusi lēmumu vienpusēji izbeigt līgumu.
CFLA direktors Mārtiņš Brencis stāstīja, ka pamatojumā savam lēmumam
un projekta izdevumus deklarēt Eiropas Komisijai (EK).
“Pašreiz jau vairs nav iespējams nodrošināt visu projektā paredzēto darbību veikšanu – saskaņojumus, iepirkumus, būvdarbus, tramvaju iegādi utt., lai iekļautos paredzētajā termiņā un sasniegtu plānotos rezultātus. Turklāt uzņēmums joprojām cīnās ar problēmām darbības organizēšanā un projekta pārvaldībā, kā arī joprojām pastāv aizdomas par iespējamu krāpniecību iepirkumos. Atgādinu, ka pret krāpšanu un korupciju fondu projektos ir “nulles tolerance”. Rezumējot – viss apstākļu kopums pašreiz skaidri rāda, ka ES fondu rāmjos projekts nevar tikt īstenots,” uzsvēra Brencis.
Atbilstoši normatīvo aktu regulējumam CFLA kā sadarbības iestādei ir tiesības vienpusēji izbeigt ES fondu līgumu gadījumā, ja līgums par projekta īstenošanu netiek pildīts, netiek ievēroti projektā noteiktie termiņi vai iestājas citi apstākļi, kas negatīvi ietekmē vai var ietekmēt specifiskā atbalsta mērķa iznākuma un uzraudzības rādītāju sasniegšanu.
CFLA konstatējusi nesamērīgus riskus, kas ir būtiski projekta mērķu sasniegšanā – ieviešanas termiņa ievērošana un paredzēto rādītāju sasniegšana, uzņēmuma finanšu kapacitāte, lai nodrošinātu pietiekamu un nepārtrauktu finansējumu projektā plānoto darbību ieviešanai, uzņēmuma reputācija un droša, efektīva un labas pārvaldības principiem atbilstoša rīcība.
Projekta beigu termiņš bija plānots 2023.gada 31.augustā, līdz kuram uzņēmumam būtu jānodrošina jaunuzbūvētu vai uzlabotu tramvaja līniju kopējais garums 6,6 kilometri, kā arī jāiegādājas 12 jauni zemās grīdas tramvaji.
Kā ziņots, Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) sācis kriminālprocesu saistībā ar trim “Rīgas satiksmes” iepirkumiem, kas saistīti ar transportlīdzekļu iegādi.
Skanstes tramvaja līnijas projekts paredz ne vien pašas līnijas izbūvi, bet arī 12 tramvaju iegādi. Šajā iepirkumā pieteikušies bija divi pretendenti “Škoda” un SIA “Stadler”, taču iepirkums nebija noslēdzies, jo vēl notika pretendentu izvērtēšana. “Škoda” ir viens no kriminālprocesā iesaistītajiem uzņēmumiem.
Līdz ar to, reaģējot uz uzņēmumā notiekošo, CFLA decembra beigās pieņēma lēmumu apturēt ES fondu projektu maksājumus, kas ir tiešā saistībā ar KNAB sāktajiem kriminālprocesiem.
Kopējās Skanstes tramvaja projekta izmaksas tiek lēstas 97,40 miljonu eiro apmērā, neieskaitot PVN. Eiropas Savienības Kohēzijas fonda finansējums būtu 65,66 miljoni eiro, “Rīgas satiksmes” līdzfinansējums – 27,40 miljoni eiro un citi publiskie līdzekļi snieguma rezerves priekšfinansēšanai – 4,33 miljoni eiro.
Kapu tramvajam “kirdik” – reakcija soctīklos
Kapu tramvajs tomēr ir mākslas performance tīrā formā. Konsekvents no sākuma līdz galam – sākās nedzīvs un beidzās pirms paspēja iesākties, ar iešifrētu vārdu "Kaput" nosaukumā. #Kaput #Ramvajs
— Ivars Svilans (@ivarssvilans) May 2, 2019
RS skandāliem sāk parādīties taustāma ietekme uz ekonomiku. Svarīgi, ka Skanstes tramvajs ir vides projekts. Ceļiem šo naudu pārdalīt nevarēs un laika nav ļoti daudz. https://t.co/eFffNOjD4i
— Mārtiņš Āboliņš (@MartinsAbolins) May 2, 2019
Kapu tramvajam "kirdik"! RT @DelfiLV CFLA lauž līgumu ar 'Rīgas satiksmi' par Skanstes tramvaja projektu https://t.co/3tNuP4aVPf
— Uģis Lapiņš (@Ugislapins) May 2, 2019
PALDIES visiem, kas palīdzēja izgaismot bezjēdzīgo murgu vārdā #KapuTramvajs, visupirms @RitaEvaNa. Tagad ir iespēja naudu plānot atbilstoši reālu cilvēku vajadzībām: velo celiņi, sab.transporta nojumes, ērti peroni&pieturas, stāvparki, tramvajs uz apkaimēm kur dzīvo cilvēki utt.
— Andris Gobiņš (@AndrisGobins) May 2, 2019
Šis šķiet nevienu vairs neizbrīna! Jautājums, protams, ir ko darīt tālāk…https://t.co/mA4HJGCruB
— Viesturs Zeps (@ViestursZeps) May 2, 2019