Četri riteņi, astoņas riepas. Kādas izvēlēties? 0
Nav taču jāatgādina, ka Ceļu satiksmes noteikumi prasa vieglajiem automobiļiem no 1. decembra līdz 1. martam obligāti lietot ziemas riepas un ka, piemēram, radžotās drīkst izmantot no 1. oktobra līdz 1. maijam, toties par aktualitātēm šajā jomā gan vērts pastāstīt!
Pamudinājumam lieki nekavēties ar riepu maiņu var kalpot fakts, ka ziemenes sevi attaisno ne tikai uz sniegotiem un noledojušiem ceļiem. Vasaras riepas, it īpaši sportiskākie zemprofila modeļi, savu elastību un saķeres īpašības sāk zaudēt, gaisa temperatūrai noslīdot jau zem +5 grādiem. Tādēļ nudien nav jēgas atlikt riepu maiņu uz vēlāku laiku. Pie mums ziema parasti uznāk pēkšņi, un pirmajā sniegotajā dienā pie montāžas darbnīcām izveidojas garas rindas.
Ziemas riepas var iegādāties gan internetā un lielveikalos, gan autoservisos un specializētos riepu centros. Internetā un lielveikalos cenas sākas no aptuveni piecpadsmit latiem par vienu, taču pircējam pašam jābūt gana zinošam, piemēram, par nepieciešamo izmēru. Šajā ekonomiskajā situācijā tas daudziem ir vienīgais reālais variants, kā tikt pie kaut cik droša apriepojuma. Skaidrs, ka labāk apaut šādas, kaut arī šaubīgu ražotāju jaunas ziemenes, nekā vecas un nodilušas slavenas firmas riepas. Ja nav iespējas iegādāties lepno zīmolu izstrādājumus (Goodyear, Pirelli, Michelin, Continental u. c), nav ne vainas arī to meitas firmu ražojumiem (Uniroyal, Kleber, Gislaved, Barum, Matador, Mabor, Fulda, Sava, Debica u. c.).
Arī autoservisos un specializētos riepu centros pieejamas atjaunotās un Ķīnā ražotas jaunas ziemenes, taču tur iespējams iegūt profesionālas konsultācijas ne tikai par nepieciešamo izmēru, bet arī par izvēlētā modeļa piemērotību konkrētiem ekspluatācijas apstākļiem. Turklāt iegādātās uzreiz var uzmontēt, kas krietni samazina risku nopirkt brāķi un iekulties liekās klapatās ar garantijām. It īpaši tas attiecas uz lietotām, atjaunotām un lētām jaunajām riepām.
Piemēram, SIA “Starco” – viens no lielākajiem un senākajiem riepu tirgotājiem Eiropā ar lielu pieredzi lauksaimniecības un industriālās tehnikas riepās, piedāvā visdažādāko ražotāju produkciju arī vieglajiem automobiļiem. Pieredzējuši speciālisti ieteiks konkrētajiem apstākļiem piemērotāko modeli un uzreiz to uzmontēs.
Visiem gadalaikiem
Daudzi autobraucēji pēc personīgās pieredzes ir pārliecināti, ka Latvijas mainīgajos apstākļos visu gadu var iztikt arī ar vienu universālo vissezonu riepu komplektu, kas mūsdienu izpratnē ir Centrāleiropas maigajām ziemām paredzētas ziemas riepas. Ar tādām pat daudzi pedantiskie vācieši brauc augu gadu. Tik tiešām, pie nelieliem nobraukumiem ir izdevīgāk iegādāties vienu šādu komplektu un atbrīvot sevi no visām ar riepu mainīšanu un glabāšanu saistītajām rūpēm. Vienīgi nedrīkst aizmirst, ka kārtīgā ziemā universālās riepas noteikti zaudē tā dēvētajām frikcijas jeb Skandināvijas ziemas riepām, par labām naglenēm nemaz nerunājot. Bet vasarā vidusmēra braucējs, mierīgi pārvietojoties, atšķirību no vasaras riepām praktiski nejūt, turklāt saķere uz grunts seguma ir labāka. Jau pieminētās skandināvu tipa ziemenes vasarā gan uzvedas ļodzīgāk un ātrāk dilst. Neko nepadarīsi – mīksta gumija karstumā kļūst vēl mīkstāka!
Interesanti, ka arī autoražotāji mēdz piedāvāt vienkāršo vissezonu riepu variantu. Piemēram, jaunais Toyota RAV4 jau no konveijera nonāk ar Bridgestone Dueler M+S riepām, kuru protektors drīzāk atbilst normālai vasaras ekspluatācijai. Ziemā šīs riepas varētu lietot vienīgi lielpilsētas mazsniega apstākļos, taču ieteicamāk noteikti uzlikt kārtīgas ziemenes.
Mazpazīstamu Austrumzemju ražotāju produkcija ir riskanta – tur nereti pat uz riepas ar izteikti vasarīgu šosejas protektoru var ieraudzīt apzīmējumu M+S. Faktiski tā ir diezgan skaidra norāde, ka šāda riepa pat vasarā nav nekāda labā, kur nu vēl ziemā…
Dārgākas un lētākas
Kā jau tas mūsdienās kļuvis ierasts ar visdažādākajiem produktiem, arī riepām starp līdzīga līmeņa izstrādājumiem vidusmēra lietotājs lielu starpību nespēj saskatīt. Tieši kurai firmai dot priekšroku jau faktiski kļuvis gaumes jautājums. Neatkarīgie riepu testi, kuros izmēģina labākos un jaunākos populāro firmu ražojumus, ir pierādījuši, ka būtiskas, ikdienas braucējam jūtamas atšķirības starp tiem nav. Kāds no modeļiem ir nedaudz pārāks irdenā sniegā, cits uzrāda labākus rezultātus uz kaila ledus, vēl kāds ir drusciņ stabilāks šķīdonī. Piedevām laba ziemas riepa stabili un klusi uzvedas arī uz plika asfalta. Katrā no rādītājiem ir savs līderis, un tas var mainīties pat atkarībā no konkrētā riepas modeļa izmēra vai izmēģinājuma auto markas. Pieredzējis braucējs gan mana atšķirību starp dažādu marku labākajām riepām, taču tās jau ir smalkas nianses. Savukārt starpība starp labām ziemas riepām un vienkārši ziemenēm ir ievērojami jūtamāka.
Tiem, kuri brauc salīdzinoši daudz un izmanto divus riepu komplektus, ieteicamākas ir ziemas riepas ar radzēm. Protams, ja vien nav jādodas uz Rietumeiropas valstīm, kur naglenes nedrīkst izmantot. Radžotās riepas kārtīgas ziemas apstākļos ir drošākas par bezradžu ziemenēm. Uz ledus to pārākums ir acīm redzams pat iesācējam. Arī uz plika asfalta pretēji visai izplatītam uzskatam mūsdienu naglotās riepas nebūt nav sliktākas par mīkstajām bezradžu jeb tā dēvētajām frikcijas ziemenēm. Turklāt naglenēm stingrāka gumijas sastāva dēļ ir divreiz ilgāks kalpošanas laiks nekā frikcijas riepām. Labas radžotās riepas vidusmēra autobraucējam mierīgi var nokalpot piecas sezonas. Faktiski vienīgais to trūkums ir nedaudz lielāks troksnis un jau minētais aizliegums uz Rietumiem no Lietuvas.
Nodilums, vecums, spiediens
Vecas ziemas riepas, iespējams, nebūs drošas, ja protektora dziļums vēl atbilst CSN pielikumos rakstītajiem 4 mm. Sevišķi, ja riepa plata (200 mm un vairāk). Ziemā īpaši nozīmīgs ir tieši protektora dziļums, kas nodrošina saķeri uz piesnigušiem un sniega putras klātiem ceļiem.
Gumija ar laiku paliek cieta un neelastīga, kas īpaši nevēlams ziemas riepām. Tādēļ der pārbaudīt dažus uzrakstus. Uz katras riepas sāniem var atrast marķējuma simbolu virkni, kas sākas ar burtiem DOT un beidzas ar trīsciparu vai četrciparu skaitli. Piemēram – 257. Šī riepa ražota 2007. gada 25. nedēļā. Un tuvojas savu elastības un izturības spēju robežai pat tad, ja protektors nav nodilis. Piecu un vairāk gadu vecums jau uzskatāms par kritisku.
Liela nozīme ziemas braukšanā ir arī pareizam gaisa spiedienam riepās. Tas būtiski ietekmē gan mašīnas vadāmību, gan riepu ilgizturību. Labāk, lai tās ir nedaudz cietākas nekā par mīkstu. Riepas ar pazeminātu gaisa spiedienu pasliktina mašīnas vadāmību un palielina degvielas patēriņu. Mīkstas riepas iespējams ātrāk sabojāt, turpretim cietāki ripuļi, lai arī nedaudz pazemina braukšanas komfortu, mūsu bedrainajos ceļos tomēr ir grūtāk sasitami. Spiediena mērījumi jāveic aukstai riepai.