Česlavs Batņa par pedagogu slodzēm: Ar 40 stundu darba nedēļu viss ir kārtībā, bet… 82
Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības (LIZDA) rīkotais protests par pedagogu slodžu balansēšanas jautājumu daudzos izraisīja vētrainas emocijas. Lielu uzmanību izpelnījās Ministru prezidentes Evikas Siliņas izvēlētais komunikācijas stils ar cilvēkiem, ar skolotājiem, kuri iestājas par savām tiesībām.
TV24 raidījumā “Ziņu top” šo jautājumu komentēja Česlavs Batņa, 14. Saeimas deputāts (Apvienotais saraksts), Eiropas Parlamenta deputāta amata kandidāts, kurš bijis arī vairāku Latvijas skolu direktors.
Deputāts mēģināja pēc iespējas vienkāršāk izskaidrot sabiedrībai piketa būtību.
“Es pats personīgi saku, ka 40 stundu darba nedēļa ir laba, viss ir kārtībā, bet ir jāsaprot, ka šīs 40 stundas nedēļā ir piepildītas. Šobrīd sanāk tā, ka skolotāji no šīm 40 darba stundām 26 pavada kontaktā ar skolēniem, tātad vada mācību stundu. Praktiski sanāk proporcija 65% pret 35%, kurus šobrīd pašas izglītības iestādes nosaka, kā sadalīt – respektīvi, burtnīcu labošanas, konsultācijas vai kas cits.”
Batņa norāda, kur ir problēma aktuālajā Izglītības ministrijas piedāvājumā: “Līdz pat šim brīdim visā Eiropā, izņemot divas valstis, ja nemaldos, Ungārija un Rumānija, vienu kontaktstundu definēja kā astronomisko stundu – 60 minūtes. Un šobrīd sanāk tā, ja mums ir normatīvie dokumenti, kas saka, ka mēs varam strādāt 26 kontaktstundas, tad jaunais ministrijas piedāvājums ir tāds – jūs strādāsiet 30 kontaktstundas, bet mēs tās rēķināsim 40 minūtes. Un tas nozīmē, ka 30 kontaktstundas kopā ir 20 astronomiskās stundas.”
Viņš turpina: “Bet ir vēl viena piebilde – ministrija ļoti labi sev taisa PR, sakot, ka apmaksās starpbrīžus. Jā, apmaksās 7,5 stundas, bet tad paliek 12,5 stundas citiem pienākumiem, kas šobrīd ir 14 stundas. Sanāk, ka par to pašu liks strādāt vairāk, bet saņems mazāk.”
Batņa raidījumā min, ka mūsu kaimiņzemes jau strādā pie modeļa, kas būtu labs – 60 minūšu 20 kontaktstundas un 20 papildus stundas.