Cep šokētu maizi 0
Latvijā pazīstamās maizes ceptuves “Fazer maiznīca” bijušais vadītājs Ivars Skrebelis un konditorejas “Staburadzes konditoreja” bijušais vadītājs Bruno Ansons gadu pēc SIA “Matss” pirkuma, piesaistot bankas un Latvijas Garantiju aģentūras (LGA) atbalstu, turpina vērienīgu uzņēmuma pārveidi, kas paredz arī maizes un konditorejas produktu eksporta daudzuma kāpumu. Ir izveidoti jauni, aizvien vairāk pieprasīti produkti, nostiprinātas pozīcijas eksporta tirgos. Patlaban eksporta īpatsvars veido gandrīz ceturto daļu no SIA “Matss” naudas apgrozījuma. Tam ir kāpjoša tendence.
Pircēji aizvien vairāk pieprasa vairākas jaunas, nesen izveidotas maizes šķirnes, kas nesatur E vielas un taukvielas. Jauno maizi ar “Cannelle Bakery” zīmolu ražo “Matss” ceptuvē Saldū, bet jaunās maizes šķirnes izveidoja šā uzņēmuma tehnoloģe Kristīne Mieriņa. Pēc jaunas receptes “Matss” uzņēmuma otrajā ceptuvē Skrundā cep arī pīrādziņus. Par abu “Matsa” īpašnieku veikumu un nākotnes iecerēm stāsta Ivars Skrebelis.
Trīs vaļi
– Kā un kāpēc kļuvāt par “Matsa” īpašnieku?
Ivars Skrebelis: – Maizes nozarē darbojos gandrīz 20 gadus. Vispirms – septiņus gadus vadošos amatos darbojos “Hanzas maiznīcas” ceptuvē, tad līdz 2011. gadam SIA “Fazer maiznīca”, tostarp pēdējos desmit gadus uzņēmumu vadīju. Bija vajadzība dzīvē kaut ko mainīt. Ar domubiedriem izveidojām konsultāciju uzņēmumu, tomēr vēlāk secinājām – pakalpojumus pieprasa uzņēmumi, kas atrodas kritiskā stāvoklī, tuvu maksātnespējai. Viņu atveseļošana nebija īsti tas, ar ko vēlējāmies darboties. Tad uzzinājām par “Matsu”, kura īpašnieki Larisa un Valdis Pakuļi bija izdarījuši maksimāli iespējamo savas ģimenes uzņēmuma izaugsmei. Tālākai izaugsmei jau bija vajadzīgs cits zināšanu līmenis un nepieciešamība veidot lielāka uzņēmuma infrastruktūru. Pārrunu rezultātā kopā ar manu partneri Bruno Ansonu, kas agrāk vadīja “Staburadzes konditoreju”, vienojāmies par uzņēmuma pārdošanu. Pirkumam izmantojām aizņemto naudu.
“Matss” no citiem nozares uzņēmumiem atšķiras ar to, ka mums ražošanā vislielākais īpatsvars ir saldēto produktu un cepumu ražošana. Mēs nosacīti balstāmies uz trīs “vaļiem” – vissvarīgākie ir saldētie produkti, seko cepumi un svaiga maize. Vēl viena nianse – lielu daļu no svaigās maizes eksportējam. Mēs lietojam tādu tehnoloģiju, kas produktam nodrošina pusgadu ilgu pārdošanas termiņu. Rudzu maizi galvenokārt eksportējam uz Vāciju un Izraēlu, mazliet arī uz Grieķiju. Šos eksporta tirgus izveidoja iepriekšējie īpašnieki. Ir iecerēts sākt arī šīs maizes pārdošanu ASV. Ar rudzu maizi citās valstīs uzrunājam un apkalpojam etniskos tirgus, proti, izbraucējus no bijušās Padomju Savienības. Viņiem šāda maize garšo, bet uz vietas to necep. “Matss” eksportē arī cepumus un saldētos maizes produktus. Eksports vidēji no kopējā naudas apgrozījuma ir tuvu 25% īpatsvaram. Mūsu vissvarīgākais uzdevums ir eksporta tirgū darboties ar atšķirīgiem, augstas kvalitātes produktiem. Proti, lai mūsu produkts pēc garšas īpašībām ir saprotams pircējam, tomēr ir atšķirīgs no tā, ko piedāvā citi ražotāji. Tā kā esam mazi un elastīgi, varam paveikt to, ko nevar lielražotāji. Varam ražot mazākas partijas, specifiskākus, konkrētajam klientam pielāgotus produktus. Tās ir mūsu priekšrocības.
– Kas ir atšķirīgs, vadot uzņēmumu kā īpašniekam un kā algotam darbiniekam?
– Atšķiras lēmumu pieņemšana, atbildība – jo pirmajā gadījumā tas viss ir tikai un vienīgi paša rokās. Kā nolemjam, tā arī rīkojamies. Un paši uzņemamies pilnu atbildību par pieņemtajiem lēmumiem. No operatīvās vadīšanas viedokļa īpašas atšķirības nav, ja neņem vērā, ka pārejas periodā no ģimenes uz industriālu uzņēmumu mums kā īpašniekiem un uzņēmuma vadībai ir jānodarbojas ar ļoti daudzām detaļām, ar ko nebija pašiem jānodarbojas, vadot lielus uzņēmumus.
Atrod savu vietu
– Kādas izmaiņas SIA “Matss” notikušas pēc īpašnieku maiņas?
– Mēs esam izveidojuši plānus nākamajiem trīs gadiem, mērķējam uz pieciem miljoniem eiro lielu naudas apgrozījumu – gandrīz divas reizes vairāk nekā patlaban. Mērķa sasniegšanai pirms gada pirkām papildu ražošanas līdzekļus – augstražīgas iekārtas. Tā kā vēl krīzes laiks nebija beidzies, banka piekrita finansēt vien daļu no iekārtu pirkuma vērtības. Pašu naudas līdzekļu arī nepietika. Uzzinājām par LGA mezanīna aizdevumu, kas palīdz finansēt pirkuma iztrūkstošo daļu. Saliekot visas trīs daļas kopā, pirkumā ieguldījām 570 000 eiro.
Mēs gada laikā izaugsmei vajadzīgās pamatlietas esam sakārtojuši. Tas prasīja arī domāšanas maiņu uzņēmuma darbiniekiem. Darbojāmies Latvijas tirgū un izveidojām jaunā zīmola – “Cannelle Bakery” – produktus.
– Ar ko “Cannelle Bakery” maize atšķiras no citu ražotāju ceptās maizes?
– Mēs pēc tirgus izpētes secinājām, ka tirgū brīva vieta ir veselīgajiem produktiem bez taukvielām un cukura. Lielražotāji šos produktus neražo. Mēs patlaban mērķtiecīgi virzāmies, lai apkalpotu savu klientu un lai nebūtu jāpiedalās nežēlīgajā cenu cīņā, kas valda maizes tirgū. Pirmos soļus speram Latvijā, tad iesim uz eksportu. Pavasarī iesniedzām zīmolu reģistrācijai. Attīstījām iepakojumu. Patlaban no jauna ir izveidota svaigā maize un konditorejas produkti, nākamais solis ir šā zīmola saldētie produkti. Mūsu mērķis eksporta tirgos ir pārdot produktus visiem, ne tikai tā saucamajiem etniskajiem pircējiem.
– Kas ir “Matsa” jaunie produkti?
– Pilnīgs jaunums Latvijas tirgū ir panīni maizes – tās ir tipiskas itāliešu sviestmaižu maizes. Mēs piedāvājam klasisko panīni maizi – nosacīti no kviešu miltiem un arī maizi ar saulē kaltētiem tomātiem. No šīm maizēm var gatavot ļoti garšīgas sviestmaizes, receptes var aplūkot mājas lapā cannelle.lv.
Otrs pilnīgi jaunais produkts ir graudu maize ar čia sēklām, kurās ir visvairāk veselīgās omega – 3 taukskābes, daudz ir arī olbaltumvielu un šķiedrvielu. Dažādi avoti vēsta – acteki, dodoties kaujā, pēc saujas šo sēklu apēšanas varēja diennakti bez apstājas darboties un cīnīties.
Otrs graudu maizes veids ir ar siera amoliņa sēklām. Amoliņu agrāk pievienoja sieram, maizē tā nebija. Tas dod ne tikai izteiksmīgo garšu, bet arī vīriešiem uzlabo potenci, mātēm zīdītājām palīdz veidot pienu.
Graudu maizes un panīni maizes patlaban ir vispieprasītākie produkti.
Vēl cepam arī atsevišķas maizītes ērtai izmantošanai piknikam.
Konditorejas produktiem jaunums ir pēc mana biznesa partnera Bruno vecmāmiņas receptes ceptie divu veidu pīrādziņi.
Ražo ar šoku
– Kādas jaunas tendences ir vērojamas maizes ražošanā?
– Latvijā noteikti vairāk izmantosim saldētos produktus, kam ir vairākas priekšrocības. Vācijā pēdējos 20 gados saldēto maizes produktu īpatsvars no 3% kāpa līdz 30% un nākamajos gados sasniegšot 50% lielu īpatsvaru. Priekšrocības? Ja svaigu maizi nepārdod, tā jānoraksta. Uz veikalu tā jāved ik dienu. Saldētus produktus var aizvest vienu vai divas reizes nedēļā, taupot transporta izdevumus. Saldētu maizes pusfabrikātu var glabāt saldētavā un atlaidināt tik daudz, cik vajag veikala ceptuvei. Tas nozīmē mazākus zaudējumus veikalam.
Daudziem cilvēkiem, iespējams, šķiet, ka saldēts produkts ir sliktāks, tam jābūt klāt pārtikas piedevām vai vēl kam citam, tomēr tā nav. Ar šoka saldēšanu vairāk nekā mīnus 30 grādu temperatūrā fiksē produkta stāvokli. Vēlāk to glabā mīnus 18 grādu temperatūrā.
Veiksmes formula
SĀKUMS
*Valdis un Larisa Pakuļi pirms 20 gadiem (1993. gada septembrī) dibina uzņēmumu SIA “Matss” ar ceptuvēm Skrundā un Saldū.
* Ģimenes uzņēmums kļuvis par Kurzemes lielāko maizes un konditorejas ražotāju, cepot rupjmaizi “Brencis” un cepumus “Matss”.
* Strādājis ar peļņu – pat krīzes gados ar 100 tūkstošiem latu.
ATTĪSTĪBA
* 2012. gadā uzņēmēji Ivars Skrebelis un Bruno Ansons nopērk uzņēmumu “Matss” ar ražotnēm Saldū un Skrundā.
* Gada laikā izveidota platforma tālākai uzņēmuma izaugsmei – radīti veselīgie jaunā zīmola “Cannelle Bakery” produkti, uzstādītas jaunas ražošanas iekārtas, izveidots iepakojums, izveidota jauna vidējā posma vadība, tiek veiktas darbības, kas ļauj vieglāk pārvaldīt uzņēmumu.
VĪZIJA
* izmantot uzņēmuma priekšrocības, vienlaikus darbojoties saldēto produktu, konditorejas produktu un svaigās maizes tirgū,
* veidot jaunā zīmola saldētos produktus,
* atrast jaunus pircējus ziemeļvalstīs, ASV, Lielbritānijā un Vācijā,
* trīs gadu laikā gandrīz divkāršot naudas apgrozījumu līdz 5 milj. eiro.
Viedokļi
Ivars Golsts, Latvijas Garantiju aģentūras direktors: “LGA bija gods būt līdzās uzņēmumam tā attīstībā un palīdzēt pacelt ražošanu jaunā līmenī. Ar uzņēmumu “Matss” LGA ir ilgstoša sadarbības pieredze, kas aizsākās 2010. gadā, saņemot kredīta garantiju investīciju aizdevumam – ražošanas iekārtu iegādei. 2012. gadā, mainoties uzņēmuma īpašniekam, jaunā SIA “Matss” vadība piesaistīja LGA mezanīna aizdevumu jau nākamajai attīstības fāzei, kas ir vainagojusies ar jaunas produktu līnijas ieviešanu.”
Gunta Duka, Latvijas Maiznieku biedrības izpilddirektore: “Jaunie SIA “Matss” īpašnieki ir uzņēmīgi, zinoši cilvēki. Jauno produktu izveidē ir ņemts vērā sabiedrības pieprasījums pēc veselīgiem produktiem. Skanīgais zīmola nosaukums izvēlēts labākai produktu atpazīstamībai citās valstīs. Maize nav lēta tāpēc, ka tajā ir veselīgas izejvielas. Tomēr jaunie produkti ir sātīgi, tie nav “uzpūsti”. Lai kolēģiem izdodas īstenot ieceres!”