FOTO, VIDEO. Bīstami, jo kuģis var pārlūzt! Izcels kravu no Suecas kanālā iegrimušā konteinerkuģa, kas nobloķējis pasaules tirdzniecības ceļu 19
Valdis Bērziņš, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Iestrēgušo milzu konteinerkuģi, kas kopš otrdienas bloķējis Suecas kanālu, beidzot izdevies pagriezt, bet tas vēl nav dabūts nost no sēkļa, ziņo uzņēmumi “Inchcape Shipping” un “Shoei Kisen Kaisha”.
Kopš šī rīta kuģi velk 11 velkoņi, atklāja “Shoei Kisen Kaisha” amatpersona, vēsta LETA.
Ēģiptē Suecas kanālā turpinās darbi, lai no sēkļa noceltu vienu no pasaules lielākajiem konteinerkuģiem “Ever Given”, kas pilnībā nobloķējis kustību globālajai ekonomikai vitāli svarīgajā transporta ceļā, pa kuru noris aptuveni 12% pasaules tirdzniecības.
Ēģiptes prezidents iesaistās glābšanas operācijā
Ēģiptes prezidents Abdels Fatahs Al Sisi vakar devis rīkojumu sākt gatavoties izkraut daļu no kuģa 20 000 konteineru, lai mazinātu tā iegrimi.
Eksperti atzīmē, ka tas var būt bīstami, jo kuģis, no kura jau izsūknēta daļa balasta ūdens, var zaudēt līdzsvaru vai pat pārlūzt. Konteineru izkraušanai būtu jāizmanto helikopteri, jo tuvumā nav ceļamkrānu, kas varētu sasniegt kravas augšdaļu.
Kuģa operators ir Taivānas firma “Evergreen Marine Corp”, bet īpašnieks Japānas firma “Shoei Kisen Kaisha”. Bloķētā kanāla dēļ vairāk nekā 300 kuģi kanāla abās pusēs gaida, kad tiks atsākta kuģu kustība. Kanāls ir bloķēts kopš otrdienas, 23. marta, un kustības atjaunošanai, iespējams, būs vajadzīgas vēl vairākas nedēļas.
Katru dienu tiek kavētas preču piegādes tūkstošiem firmu Eiropā un Tuvajos Austrumos aptuveni desmit miljardu dolāru vērtībā. Pērn kanālu šķērsoja teju 19 000 kuģu, pārvadājot vairāk nekā vienu miljardu tonnu kravas.
Vaino spēcīgo vēju un smilšu vētru
Kā vakar paziņojis Suecas kanāla pārvaldes priekšnieks Osama Rabi, līdz šim ir pārvietoti aptuveni 20 000 tonnu smilšu un izsūknēti 9000 tonnu balasta ūdens. Ir izdevies iedarbināt kuģa dzenskrūvi, taču pašu kuģi nav izdevies izbrīvēt, ziņo raidsabiedrība BBC.
Kuģis uzskrēja uz sēkļa nepilnu stundu pēc iebraukšanas kanālā no Sarkanās jūras. Kuģa operators un Ēģiptes amatpersonas notikušajā vaino spēcīgo vēju un smilšu vētru, kas novirzīja kuģi no kursa. Suecas kanāla pārvaldes priekšnieks Osama Rabi paziņojis, ka notikušajā varētu būt vainojamas “tehniskas vai cilvēciskas kļūdas”, kas jānoskaidro izmeklēšanā.
“Līdz šim 14 velkoņiem un zemessmēlējiem nav izdevies izbrīvēt milzīgo kuģi, kura svars ir aptuveni 200 000 tonnu un kura priekšgals varētu būt iegrimis smiltīs piecu metru dziļumā. Glābšanas darbos ir iesaistītas specializētās firmas “SMIT Salvage” no Nīderlandes un “Nippon Salvage” no Japānas.
Glābšanas operācijā tiek kombinēta kuģa svara samazināšana, pārvietojot konteinerus un izsūknējot degvielu un balasta ūdeni, ar velkoņu un zemessmēlēju iesaisti. Suecas kanāla pārvaldes amatpersona pavēstīja, ka nepieciešams aizvākt 15 000 līdz 20 000 kubikmetru smilšu, lai sasniegtu 12 līdz 16 metru dziļumu, kas ļaus “Ever Given” atkal brīvi peldēt.
Zem Panamas karoga kuģojošais 400 metrus garais un 59 metrus platais konteinerkuģis “Ever Given”, kas bija ceļā uz Nīderlandes ostu Roterdamu, sliktos laikapstākļos sagriezās sāniski un iestrēga, pilnībā apturot kuģošanu Suecas kanālā.
“Šobrīd ir grūti prognozēt, cik ilgi šī operācija būs jāturpina,” sacīja kuģa pārvietošanā iesaistītā Nīderlandes uzņēmuma “Boskalis” vadītājs Peters Berdovskis. “Atkarībā no apstākļiem tas varētu ilgt vairākas nedēļas, jo kuģa gali iestrēguši kanāla krastos.”
Nākas pārplānot kuģu maršrutus
Glābšanas operācijai ieilgstot, simtiem loģistikas firmu var nākties pārplānot savu kuģu maršrutus un izvēlēties ceļu apkārt Āfrikai, tādējādi kuģi ceļā pavadīs aptuveni par nedēļu vairāk laika, norāda eksperti. Caur Suecas kanālu ceļš no Ķīnas dienvidiem līdz Roterdamas ostai Nīderlandē ir aptuveni 18 500 kilometru un ilgst aptuveni 25 dienas, ja kuģa vidējais ātrums ir 16,4 mezgli.
Ceļš no Dienvidaustrumāzijas uz Eiropu gar Labās Cerības ragu Āfrikas dienvidos ir aptuveni 25 000 kilometru un ilgst aptuveni 36 dienas. Tankkuģim, kas ved naftu no Vidējiem Austrumiem uz Eiropu, ceļš apkārt Āfrikai prasa vismaz 300 000 dolāru papildu izdevumus degvielai un aptuveni 12 papildu dienas ceļā.
Caur Suecas kanālu tiek pārvadāts aptuveni 7% pasaules naftas, un tā slēgšana jau izraisījusi naftas cenu kāpumu par trīs procentiem līdz 63 dolāriem par mucu. Analītiķi atzīmē, ka Suecas kanāla slēgšana, it īpaši, ja tā ieilgs, var nākt par labu Krievijas ekonomikai, jo pavairos tās eksportētās naftas cenu.
Tiek kavētas ne tikai kravu piegādes, bet arī tukšo konteineru nogāde atpakaļ Āzijā, saasinot konteineru trūkumu, ko izraisījuši kuģošanas ierobežojumi pandēmijas dēļ. Iestrēgušā kuģa īpašniecei Japānas firmai “Shoei Kisen Kaisha” un tās apdrošinātājiem var nākties maksāt milzu summas kuģu un kravu īpašniekiem, kas cietuši zaudējumus Suecas kanāla piespiedu dīkstāvē.
Pēc apdrošināšanas brokeru aplēsēm, lielo konteinerkuģu korpusa un dzinēja apdrošināšana maksā no simt līdz 140 miljoniem dolāru, nerēķinot kravas apdrošināšanu.
Tā kā kuģis “Ever Given” ir iznomāts, atbildība par glābšanas operācijas izdevumiem, kā arī atlīdzība citām cietušajām pusēm ir jāuzņemas kuģa īpašniekam, teikts firmas “Evergreen Line” paziņojumā. Drošības eksperti atzīmē, ka kuģu sablīvēšanās Suecas kanāla apvidū var izraisīt pirātu aktivizēšanos.
Suecas kanāls
* Būvniecības sākums: 1859. gads
* Pabeigšanas datums: 1869. gads
* Modernizēts: 2015. gads
* Garums: 193,5 km
* Vidējais dziļums: 22 m
* Katru dienu to šķērso vidēji 52 kuģi