Ceļojuma somas izvēle 0
Dodoties ceļojumā, nepietiek ar naudu, pasi un vēlmi redzēt jaunas vietas vai satikt vecus draugus, vajadzīga arī piemērota ceļojuma soma.
Daudz kas atkarīgs no ceļotāja rocības. Ne visi var atļauties Luija Vitona vai līdzīgu modes namu ražojumus, un diez vai tas arī būtu nepieciešams. Racionāli domājoši ļaudis priekšroku dod krietni ekonomiskākiem variantiem, kur izvēle ir ļoti plaša: somas ar vai bez stingrāka karkasa, riteņiem, teleskopiskiem rokturiem, mugursomas, koferi…
Vērtējot tikai pēc cenas, jārēķinās, ka dārgākiem koferiem būs elastīgāks, līdz ar to – arī triecienizturīgāks korpuss.
Izvēloties ceļojuma somu vai koferi, svarīgi, lai materiāls (audums, āda, plastikāts), no kura tas izgatavots, ir izturīgs, bet rokturi – droši nostiprināti vai piešūti ar izturīgiem diegiem, un šuves uz somas nav atstājušas lielus caurumus. Drošai un izturīgai ir jābūt arī aizdarei, citādi, tikko visa iedzīve būs sapakota somā, tā sprāgs vaļā pa visām vīlēm.
Praktiskas ir somas ar dubulto pamatni. To apjomu iespējams palielināt uz somas papildu materiāla rēķina, kas parasti ir noslēpts aiz rāvējslēdzēja. Vienīgi jāuzmanās, lai soma nav pārāk plata, jo, nesabalansējot tās saturu, nest būs neērti, ja ceļojuma piederumi vienu pusi pārsvērs. Čemodāniem tas nav tik bīstami.
Ja somai ir riteņi, tie daudzkārt atvieglo bagāžas pārvietošanu. Nav būtiskas nozīmes riteņu izmēram un materiālam, no kura tie izgatavoti, ja somu paredzēts izmantot tikai kā rokas bagāžu. Tiesa, mazus, somas ārpusei piestiprinātus plastmasas ritenīšus pilsētas bruģis var sabojāt diezgan īsā laikā. Tāpēc noderīgāki būs platāki, lielāki un somas korpusā iestrādāti silikona riteņi. To skaitam būtiskas nozīmes nav. Vienīgā priekšrocība – ja ir četri riteņi, somu vai koferi tad var gan stumt sev līdzās, gan vilkt nopakaļus, savukārt somu ar diviem riteņiem var pārvietot, tikai velkot. Protams, arī nešus. Tomēr visbiežāk somu riteņi cieš lidojumu laikā, vēl precīzāk – pārkraujot bagāžu. Šādos gadījumos var tikt bojāti arī plastikāta čemodāni. Ja to konstatējat jau lidostā, ir vērts šo pretenziju noformēt oficiāli. Sāpju naudu var saņemt, ja bagāža ir apdrošināta. Taču ražotājs šādā postā reti būs vainojams.
Lai nodrošinātos pret mehāniskiem bojājumiem, čemodāna stūriem var būt papildu stiprinājumi.
Ja koferim ir teleskopiskais rokturis, tad, līdz galam izvilktam, vidējā pozīcijā un pilnīgi noslēptam, tam ir jānofiksējas, citādi to var sabojāt transportēšanas laikā. Arī tad, ja izvelkamais rokturis nav iestrādāts korpusā, bet ir redzams čemodāna iekšpusē un no ārpuses ir tikai pārsegts ar audumu, tas nebūs pietiekami pasargāts no sabojāšanas. Turklāt teleskopiskais rokturis nav paredzēts arī celšanai – nešanai vai celšanai ir speciāli rokturi.
Ārējās kabatas ir parocīgas, taču nav lietderīgas reģistrētās bagāžas čemodāniem – jūs to tik un tā nodosiet vienā lidostā, citā – saņemsiet un atvērsiet tikai viesnīcā vai mājās. Rokas bagāžas somai papildu kabatas izmantojamas, ja kādam sīkumam nav bijis vietas čemodānā, kā arī var ielikt karti vai ceļvedi.
Daudziem tūristiem optimālākais variants ir mugursoma – gan rokas brīvas, gan svars vienmērīgi sabalansēts.
Auduma somu un mugursomu priekšrocības, salīdzinot ar čemodāniem, ir to svars un variējamais izmērs. Šie kritēriji ir īpaši būtiski, ja ir jāceļo ar lidmašīnu. Turklāt jārēķinās, ka nav vienotu nosacījumu par bagāžas lielumu, tādēļ paļauties tikai uz čemodānam piekarinātu birku, ka tas ir “cabin size”, nevar. Vairākumam aviokompāniju rokas bagāža nedrīkst pārsniegt 50 x 40 x 20 cm un 8 – 10 kg. Vidējais svars rokas bagāža