
Valsts ieņēmumu dienesta (VID) mobilā lietotne “Attaisnotie izdevumi” ļauj visa gada garumā saglabāt čekus un kvītis par attaisnotajiem izdevumiem – izglītību un ārstniecību, tajā ievadītie maksājuma dokumenti tiek automātiski pievienoti cilvēka gada ienākuma deklarācijai, atvieglojot tās aizpildīšanu VID Elektroniskās deklarēšanas sistēmā (EDS). “iPhone” telefonu lietotājiem tas patiesi atvieglo dzīvi, taču “Android” tālruņos mobilā lietotne nedarbojas. Vaicājām VID, vai kādreiz šāda iespēja būs arī “Android” lietotājiem un ko darīt, ja čeki par, piemēram, saņemtajiem ārstniecības pakalpojumiem, gada laikā izbalējuši?
VID Sabiedrisko attiecību daļa, atbildot uz jautājumu, vai nākotnē šī lietotne būs pieejama arī “Android” tālruņu lietotājiem, skaidro, ka, “izstrādājot jaunu VID mobilo lietotni, tas ir viens no nosacījumiem – lai tā būtu pieejama un ērti lietojama gan “Android”, gan “Apple“ platformās”. Tomēr konkrēts laiks, kad tas varētu notikt, netiek pieminēts.
Ko darīt ar izbalējušajiem čekiem?
Reizēm maksājumu apliecinošie dokumenti jeb čeki, kurus iedzīvotāji pievieno gada ienākumu deklarācijai, lai saņemtu nodokļu atmaksu, mēdz izbalēt. Kā izrādās, šai problēmai ir vairāki risinājumi.
“Diemžēl, bet čeku vai jebkuru citu maksājumu apliecinošu dokumentu, kurā attēlotā informācija ir izbalējusi un nav salasāma, nevar pievienot gada ienākumu deklarācijai. Šādā situācijā varam ieteikt doties uz attiecīgo ārstniecības iestādi, piemēram, zobārstniecību, kur tas izsniegts, un lūgt izrakstīt kvīti, ko pēc tam jau fotografētā vai skenētā veidā varēs pievienot gada ienākumu deklarācijai,” skaidro VID Sabiedrisko attiecību daļa un dalās ieteikumos, kā no šīs problēmas izvairīties.
Lai turpmāk izvairītos no šādām situācijām, iesakām:
- glabāt čekus un citus maksājumu apliecinošus dokumentus tumšā, sausā vietā, lai tiem netiek klāt gaisma un tie nesaskaras ar citiem dokumentiem vai virsmām, kas veicina to nobružāšanos un informācijas izdzišanu;
- iesniegt čekus u.c. dokumentus EDS visa gada garumā, vēl pirms gada ienākumu deklarācijas iesniegšanas. Visa gada garumā čekus un kvītis iespējams pievienot Elektroniskās deklarēšanas sistēmas sadaļā “Attaisnoto izdevumu dokumenti”. To var izdarīt arī no telefona – telefonā, nospiežot pogu “Izvēlēties failu”, iespējams pievienot gan jau iepriekš nofotografētu čeku, gan nofotografēt to pievienošanas laikā. Tādējādi pats dokuments un tā apraksts nonāk VID EDS un glabājas tur līdz brīdim, kad cilvēks izlemj iesniegt gada ienākumu deklarāciju. Tad atliek tikai tos pievienot deklarācijai no “čeku krātuves” un iesniegt deklarāciju;
- kad vien iespējams, ārstniecības iestādēs izvēlēties e-kvītis. Latvijā teju 400 ārstniecības iestādes piedāvā iespēju pacientu e-kvītis nosūtīt VID. Ja pacients rakstiski piekrīt, ārstniecības iestāde e-kvīts datus nodod VID. Tādā gadījumā cilvēkam, aizpildot gada ienākumu deklarāciju, kvīts par šiem izdevumiem pašam nav jāpievieno, jo tā jau deklarācijai ir pievienota automātiski. Elektroniski sagatavota VID reģistrēta kvīts ir līdzvērtīgs maksājuma apliecinājums kases čekam un papīra kvītij. Iedzīvotājiem e-kvīts vienkāršo un paātrina gada ienākumu deklarācijas aizpildīšanu, jo dati par konkrētajiem ārstniecības izdevumiem ir nosūtīti VID un automātiski parādās deklarācijā – cilvēkam pašam tie vairs nav jāievada. Atšķirībā no papīra čekiem e-kvītis neizbalo un nepazūd.