Cauri ziemai sausām, siltām kājām. Kā šobrīd kopt apavus 0
Ziema šogad padevusies diezgan slapja – te snieg, te līst, te no debesīm gāžas slapjdraņķis. Šosejas un ietves slidenas, nokaisītas ar smiltīm un sāli. Varat iedomāties, kā šajos apstākļos “jūtas” apavi, kuri mūs nes cauri tam visam. Kā rūpēties par apaviem, lai tie pēc iespējas ilgāk labi izskatās un ilgi kalpo, stāsta apavu remonta meistars Tālis Krastiņš.
Kad esat pārnācis mājās, apavus nevis novietojiet plauktiņā vai iemetiet stūrī, bet tūlīt ar mitru drānu vai sūkli notīriet no netīrumiem un sāls, bet pēc tam nosusiniet ar sausu drāniņu. Ja šo darbu nepaveiksiet, no rīta sāls jau būs izkodusies cauri ādai, uzbriedusi un zābaki klāti ar baltiem sāls nosēdumiem, kurus dabūt ārā būs jau daudz grūtāk.
Pēc notīrīšanas pagaidiet aptuveni 15 minūtes, līdz apavi apžuvuši, tad uzklājiet apavu krēmu, un tas nekas, ja zābaki vēl mitri. Visieteicamākais ir tāds apavu krēms, kura sastāvā ir bišu vasks vai taukvielas. Tīrot ar šādu krēmu, zābaki gan nekļūs tik izteikti spīdīgi, bet labāk atgrūdīs netīrumus un slapjumu. Pēc tam uzpūtiet līdzekli, kas neļauj iesūkties mitrumam.
Mitrus apavus novietojiet žāvēties aptuveni 20 centimetru attālumā no radiatoriem vai gabaliņu nost no cita siltuma avota – kur siltums ir vidējs. Nedrīkst žāvēt, uzliekot tieši uz radiatora, jo stipra karstuma ietekmē apavi sarausies, kā arī var atlīmēties termolīmes, ar ko tie salīmēti. Ja zābaki ļoti izmirkuši, tajos var sabāzt virtuves dvieli. Tas labi uzsūc mitrumu.
Pirms iziešanas no mājām nospodriniet apavus ar suku vai drāniņu. Spodrināšanai var izmantot arī vecu vilnas zeķi, kā to darīja senākos laikos, tad zābaki kļūs izteikti spīdīgi.
Ja slapjdraņķis laukā pieturas vairākas dienas, procedūru – notīrīt sāli un netīrumus un ieziest apavus ar krēmu – vajadzētu atkārtot katru vakaru. Jo mitrums un sāls krēmu no zābakiem noēd vienas dienas laikā. Divas reizes nedēļā apavus noteikti jānopūš ar līdzekli pret mitrumu.
Zamša, velūra un nubuka zābakus slapjā laikā nevajadzētu vilkt kājās. Bet, ja tomēr ielās esiet devies šā materiāla apavos, atgriezies mājās, tos tūdaļ viegli noberziet ar suku. Tad noslaukiet vispirms ar mitru, pēc tam sausu drāniņu. Ļaujiet apžūt un viegli iztīriet ar speciālu zamšam, velūram un nubukam paredzētu suku. Tā jūs tos atbrīvosiet no sāls un netīrumiem.
Pirms dodaties ārā, zamša vai velūra zābakus vēlreiz patīriet ar suku un uzpūtiet aerosolu, kas pasargā no mitruma. Lai atsvaidzinātu apavu krāsu, šo līdzekli ieteicams iegādāties tonējošu atbilstoši apavu krāsai: melniem zābakiem – ar melnu, ziliem ar zilu nokrāsu, pārējiem – bezkrāsainu.
Ja ādas apavus no sāls un netīrumiem neesat atbrīvojis laikus, tos vēl var mēģināt glābt ar pārtikas etiķi. Samērcējiet drāniņu 9% etiķī un ar to berzējiet sāls bojātās vietas, līdz šā sārma pēdas izlīdzinās. Ļaujiet apaviem nožūt, pēc tam etiķa paliekas noslaukiet ar ūdenī samērcētu drāniņu, atkal ļaujiet nožūt. Uzziediet apavu krēmu, atstājiet piecas minūtes apžūt. Nospodriniet un uzsmidziniet līdzekli pret mitrumu.
Specializētajās apavu darbnīcās var iegādāties arī īpašus līdzekļus sāls traipu tīrīšanai.
Ja salst pēdas vai zābaki nedaudz par lielu, tajos var ielikt zolītes – īpaši siltas no aitādas, no vilnas ar folija pamatni, kas neļauj iekļūt aukstumam, vai filca.
Ja zābaki laiž cauri mitrumu, apavu darbnīca piedāvā iegādāties košas lateksa galošas (maksā ap 28 eiro), kuras uzvelk uz zābaka pēdas daļas. Tādās pa peļķēm var soļot droši!
Kā veikalā pareizi izvēlēties mūsu klimatiskajiem apstākļiem piemērotus zābakus? To vislabāk var pateikt, apavus apskatot. Bet mūsu ziemām noteikti nav piemēroti zābaki, kas gatavoti no plānas, mīkstas ādiņas. Labāk pēdas ieaut biezākas ādas apavos. Lai kājas būtu sausas, uzmanība jāpievērš arī tam, cik kvalitatīvi veidotas nošuves.
Lai pa slidenajām ietvēm un ceļiem neslīdētu kājas, svarīgi pievērst uzmanību, cik izteiktas rievas ir zolēs. Ar tām klātai jābūt pēdas daļai vai papēdim.
Lai izvairītos no slapjām kājām, Tālis Krastiņš pircējus mudina vairāk “acis mest” uz Norvēģijā, Somijā, Vācijā un Baltkrievijā ražotajiem ziemas apaviem, kas ir piemērotāki Latvijas klimatam.