Caur introvertumu pretī atpazīstamībai 0
Pagājušajā nedēļā, no 14. līdz 16. martam, jau 46. reizi notika starptautiskais Londonas grāmatu tirgus.
Ar nacionālo grāmatniecības un literatūras stendu, kā arī dažādiem tematiskiem pasākumiem tajā piedalījās arī Latvijas delegācija. Šis gads Starptautiskajā Londonas grāmatu tirgū Latvijai bija īpašs, jo tirgus pēdējā dienā, 16. martā, Polija nodeva Baltijas valstīm goda viesu titulu. Gatavojoties šim notikumam, Latvija aizsāka īpašu atpazīstamības kampaņu “#iamintrovert”, prezentējot sevi kā introvertu rakstnieku nāciju. Atšķirībā no citām grāmatu mesēm Londonas grāmatu tirgus galvenokārt domāts profesionāļiem – pārpildītu plauktu vietā plašās “Olympia London” halles piepilda skaisti noformēti grāmatu stendi un simtiem galdiņu, pie kuriem sasēduši nozares profesionāļi tiekas, lai pārrunātu idejas un noslēgtu vienošanās.
Šā gada grāmatu meses fokusvalsts bija Polija – tās literatūrai un kultūrai tika veltīti daudzi pasākumi, kā arī vairāk nekā 600 kvadrātmetru liels stends, kurā ikviens interesents varēja ne vien iepazīties ar poļu literatūru, bet arī nogaršot Polijā audzētus ābolus. Man kā latvietei poļu āboli nešķiet nekas eksotisks, bet ar smaidu vēroju Āzijas viesu neuzticības pilnos skatus un jautājumus par augļu izcelsmi – sak, vai tas nav kāds eiropiešu joks?!
Savukārt nākamajā gadā, atzīmējot Baltijas valstu simtgadi, Londonas grāmatu tirgus fokusā būs Latvija, Lietuva un Igaunija. Ar tulkoto grāmatu un lasījumu prezentāciju pasākumiem, poligrāfijas un dizaina sasniegumu reprezentāciju, kā arī saistīto kultūras pasākumu – izstāžu, koncertu, teātra izrāžu – programmas nodrošināšanu tiks plaši stāstīts par Baltijas valstu kultūru. Par to, kā mēs izskatīsimies lielākajā izstādes stendā, atliek vēl tikai minēt. Šogad vienoties par kopēju dizainu Baltijas valstīm neizdevās – triju valstu nacionālie stendi, lai arī cieši blakus, tomēr bija ieturēti pilnīgi atšķirīgā stilā.
Īpašu uzmanību šā gada Latvijas stendā raisīja astoņi melni mēteļi ar Latvijas autoru citātiem angļu valodā – katrs klātesošais tika aicināts “iekāpt rakstnieka čībās”, proti, izvēlēties visvairāk uzrunājošo citātu, uzvilkt mēteli, nostāties ar seju pret Baltijas jūru (lielformāta plakāta izskatā) un sajust to spēku, kāds ir latvietim. Tas bija viens no Latvijas atpazīstamības kampaņas “#iamintrovert” pasākumiem, kas visai veiksmīgi pievērsa uzmanību un raisīja jautājumus.
No kaimiņzemju izdevēju puses bija jūtama neliela skepse par pašu ideju, ka latvieši varētu būt introvertu tauta, bet briti, skandināvi un citu valstu pārstāvji ar sajūsmu vilka mētelīšus, bildējās un uzdeva jautājumus par latviešu literatūru un introverta būtību kā tādu – vai latvieši tiešām ir iekšup vērsta nācija? Vai tā ir laba doma, ar kuru sevi prezentēt starptautiskajā darījumu vidē (jo nedrīkst taču aizmirst, ka grāmatu tirgus uzdevums ir ne tikai skaisti prezentēt nacionāli atzīto literātu garadarbus, bet arī veicināt jomas ekonomisko attīstību)? Vārdam “introverts” taču tāda negatīva pieskaņa – vai to var pārdot?! Izrādās, ka var gan un, šķiet, pat visai veiksmīgi.
Kampaņas ietvaros plānotas dažādas aktivitātes, piemēram, mākslinieka Reiņa Pētersona veidotā komiksu sērija par introverto latviešu rakstnieku, kā arī videostāsti par to, kā pasauli redz introverti.
Meklējot plašāku skaidrojumu vārda “introverts” izpratnei, interneta plašumos nonācu pie teikuma: “Pretēji vispārējam uzskatam, ne visi introverti ir kautrīgi. Dažu sabiedriskā dzīve ir aktīva, un viņi labprāt nododas sarunām ar citiem, taču enerģijas uzkrāšanai introvertiem nepieciešams laiks vienatnē.” Tas nav oficiāli atzīts jēdziena skaidrojums, taču lieti noder, paužot Latvijas atpazīstamības kampaņas ideju. Tā nemēģina iestāstīt, ka latvietis ir vienpatis, kuru bez savas viensētas neinteresē itin nekas cits. Tas būtu pretrunā ar latvieša vēlmi būt pamanītam Eiropas grāmatu pasaulē un radīt labu, starptautiski atzītu literatūru. Taču latvietim nav viegli būt uzmanības centrā, bieži vien tas prasa īpašu sagatavošanos un apņemšanos. Par to man izdevās pārliecināties jau 13. marta vakarā Baltijas valstu vēstnieku rīkotajā pieņemšanā Londonas centra viesnīcā, kurā tikās visu triju valstu delegāciju dalībnieki – pirmo pusstundu pasākuma viesi aizvadīja, saspiedušies zāles stūros, veidojot nelielus, savstarpēji pazīstamu personu pulciņus un tikai vakara gaitā atraisoties komunikācijai ar nepazīstamajiem. Jo vairāk domājam par šo atpazīstamības kampaņas “#iamintrovert” ideju, jo vairāk tā šķiet pamatota, un tieši tādēļ jālepojas ar to, kādi esam, – galu galā literatūra ir viena no tām dimensijām, kurā introvertums ir vērtība.
Uzziņa
Londonas grāmatu tirgus ir viena no nozīmīgākajām nozares izstādēm, kas pulcē izdevējus, literāros aģentus, autorus, grāmatu ilustratorus, dizainerus, digitālo risinājumu piedāvātājus, kā arī citus izdevējdarbības un poligrāfijas nozares pārstāvjus.
Izstādi ik gadu apmeklē vairāk nekā 25 tūkstoši nozares profesionāļu no vairāk nekā 120 pasaules valstīm.
Ar stendu tajā piedalās vairāk nekā 1000 uzņēmumu no 67 pasaules valstīm.
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=Introvert