Cariskās kaislības skandalozajā Krievijas filmā “Matilde” 4
Skandālu pavadītā Krievijas filma “Matilde” atklāj kaislīgas lappuses, ko izdzīvojis tobrīd troņmantnieks, vēlāk – pēdējais Krievijas cars Nikolajs II un ambicioza balerīna Matilde Kšešinska.
Ar iepriekš nepiedzīvotiem drošības panākumiem atzīmējot filmas “Matilde” pirmizrādes pasākumus dažās Krievijas pilsētās, jau drīz autoru prieku par padarīto darbu sagandēja skatītāju reakcija – reliģisku iemeslu dēļ to svītroja no daudzu kinoteātru repertuāriem. Tādu skandālu vēl pirms nonākšanas kinoiznomā nav piedzīvojusi neviena Krievijā tapusī filma, un šis skandāls kalpo arī reklāmas mērķiem, ko noteikti negribētu pieļaut pareizticīgo baznīca. “Matilde”, visticamāk, tāpat kā tās galvenā varone ies savu ceļu ar milzīgā budžeta iespējām, kas galvenokārt iztērētas fantastiskajiem tērpiem un dekorācijām, līdzinoties Holivudas klasiskajām kostīmdrāmām, kuru sižetiskās peripetijas bieži vien nostājas to vizualizācijas fonā. Un – jo īpaši šajā gadījumā – vilkt paralēles ar vairāk nekā 100 gadus vecu vēsturi, kas jaunāku gadu vēstures laikā piedzīvojusi ne mazums uzlabojumu, būtu vairāk nekā muļķīgi, jo, kā zināms, Krievijas vēsturē netrūkst ne glorificēšanas, ne falsifikāciju, kas vairs nav dzēšamas no “ierindas skatītāja” kultūrvēsturiskās bagāžas.
Bet par ko tad tāda jezga? Krievijas troņmantniekam Nikolajam Romanovam ir 22 gadi, un viņš – tāpat kā viņa vienaudži – bauda dzīvi, labi apzinādamies, ka ar brīdi, kad tiks kronēts par caru, tam būs jāpārvelk pāri svītra un jāpievēršas vien valstiskām un ģimeniskām lietām. Taču viņš iepazīstas ar astoņpadsmitgadīgo balerīnu Matildi Kšešinsku, un kaislības nav apturamas. Gan Nikolaja mātei, gan labākajam draugam ir savi uzskati par notiekošo, tāpat kā baleta vadībai un prīmai – par Matildes talantu.
Par filmas kinematogrāfiskajām kvalitātēm Krievijas kinokritiķi atkarībā no darba devēju nostājas lauž šķēpus, aizmirstot par vienu – autora brīvību, un šajā ziņā Učiteļam nav ko pārmest. Viņš uzņēmis vizuāli skaistu pasaku, kuras konflikts meklējams vienlaikus divos “intrigu perēkļos” – galmā un baletā. Un, kaisli piešķiļot vēsturiskā periodā, kam bijusi tik liela loma valsts vēsturē, visticamāk, jau sākdams rakstīt scenāriju, labi apzinājās, ka viegli nebūs.
“Matilde”/”Матильда”
Krievija, 2017.
Režisors: Aleksejs Učiteļs
Lomās: Larss Aidingers, Mihalīna Olšanska, Daņila Kozlovskis, Ingeborga Dapkunaite, Sergejs Garmašs
No 27. oktobra “Kino Citadele”, “Cinamon”, “Multikino”