Ilustratīvs foto
Ilustratīvs foto
Foto: Shutterstock

Būvniecības pasūtītāji nepietiekami kontrolē 1

Būvniecības iepirkumos pretendentu sniegtā informācija par darbu veicējiem bieži ir formāla, savukārt pasūtītāju kontrole pār darbu veicējiem – nepietiekama.

Reklāma
Reklāma
RAKSTA REDAKTORS
Bez vainas vainīgs? Mirklī, kad trīs bērnu tēva Artūra kontā ienāca 200 eiro, viņš kļuva par bīstamu krāpnieku!
7 iemesli, kāpēc jūs nespējat zaudēt svaru pat, ja pārtiekat tikai no vienas salāta lapas
7 pārtikas produkti, kurus nevajadzētu bieži ēst. Tie ļoti var kaitēt zarnām
Lasīt citas ziņas

To secinājusi Konkurences padome (KP), noslēdzot tirgus uzraudzību, kurā analizēja būvkomersantu sadarbības formas publiskajos iepirkumos. Tādējādi apgrūtināta ne tikai būvniecības iepirkumu un to izpildes caurredzamība, bet arī radīti riski pārkāpumiem. Pašlaik spēkā esošais publisko iepirkumu regulējums paredz, ka pretendents piedāvājumā var nenorādīt apakšuzņēmējus jeb pārējos darbu veicējus, ja tiem nododamais darbu apjoms ir mazāks par 20%. KP secina, ka šāds regulējums samazina iepirkumu caurspīdīgumu un tālāku būvniecības procesa kontroli, kā arī rada auglīgu vidi konkurences tiesību pārkāpumiem. Izvērtējot gandrīz 50 būvniecības pakalpojumu iepirkumus un vairāk nekā 200 iesniegtos pretendentu piedāvājumus, KP novēroja vairākas būtiskas nozarei raksturīgās iezīmes. Tā, piemēram, vairākums – 70% pretendentu un 78% uzvarētāju – jau sākotnēji piedāvājumos paziņoja par plānu piesaistīt apakšuzņēmējus, kas visbiežāk veic specifiskus darbus, piemēram, iekšējo un ārējo komunikāciju ierīkošanu vai elektrības darbus. Tajā pašā laikā faktiskā situācija atšķīrās no pieteiktajiem plāniem, proti, lielākā daļa jeb 78% uzvarētāju pēc uzvaras mainīja apakšuzņēmēju skaitu un/vai sastāvu. KP konstatēja, ka visbiežāk darbu izpildes laikā tiek piesaistīts lielāks skaits apakš­uzņēmēju, nekā tas norādīts piedāvājumā. Līdzīgu tendenci KP novēroja arī attiecībā uz apakšuzņēmējiem nododamo darbu apjomu – 40% gadījumu uzvarētājs mainīja darbu apjomu, lielākoties to palielinot. KP secina – pasūtītājs lielākoties nevar būt drošs, ka sākotnējais piedāvājums, kurš tika izraudzīts, tiks īstenots atbilstoši pieteiktajam plānam. Savukārt pasūtītāju kūtri izmantotās iespējas uzvarētājam pieprasīt informāciju par apakšuzņēmēju izmaiņām darbu laikā veicina aizliegta vienošanās. Lai būvdarbu izpildi padarītu pārredzamāku, kā arī mazinātu pārkāpumu riskus, KP rosinājusi izmaiņas likumdošanā.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.