Foto: Ieva Čīka/LETA

“Būtībā uzņēmējam ir tikai divi ceļi, kā pelnīt naudu!” Saruna ar zīmola “Dartz” izveidotāju Jankeloviču 6

Ilmārs Randers, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
“Izārdīs Latviju pa vīlēm!” Soctīklotāji “izceļ saulītē” vecu premjeres ierakstu soctīklos, kas izsauc viedokļu vētru
“Asaras acīs!” Tantiņas pie Matīsa kapiem tirgo puķu vainagus. Kāds izsauc policiju, bet viņa rīcība pārsteidz
“Latvija ir iegājusi Nāves spirālē! Ar čurainu lupatu jāpatriec!” Hermanis par politiķiem, kuri valsti ved uz “kapiem”
Lasīt citas ziņas

“Būtībā uzņēmējam ir tikai divi ceļi, kā pelnīt naudu. Pirmais – taisīt un pārdot daudz, daudz sīku lietiņu, otrais – uztaisīt kaut ko vienu, bet ļoti, ļoti dārgu,” uzskata Leonards Jankelovičs, zīmola “Dartz” izveidotājs un īpašnieks.

Agrāk “Dartz” ražojumi uzmanību varēja piesaistīt vienīgi ultra ekskluzīvu lietu interesentus un luksusa apstākļu dzīves baudītājus. Tiem uzņēmums izgatavoja un piegādāja savas, ekspertu vērtējumā, pasaulē dārgākās, apzeltītās un bruņotās apvidus automašīnas.

CITI ŠOBRĪD LASA

Tagad vērts saausīties arī vienkāršiem ierindas autobraucējiem, jo “Dartz” pievērsies arī, iespējams, šobrīd Eiropā lētāko elektromašīnu komplektācijai un pārdošanai.

No Latvijas, bet bez uzņēmuma Latvijā

“Tagad man ir daudz uzņēmumu ar “Dartz” brendu – Igaunijā, Lietuvā, vairāki Ķīnā un citur. Latvijā vairs nav neviena – tikai visiem deklarēju, ka esmu uzņēmējs no Latvijas. Es to neslēpju, taču vispār tas ir sāpīgs jautājums. Kaut gan, piemēram, arī “Porshe” mašīnas ražo Čehijā un Slovākijā, taču tā skaitās vācu mašīna.

Latvijā “Dartz” bija līdz 2009. gadam. Darbību pilnībā pārcēlu ārpus Latvijas ar “Swedbank” laipnu “palīdzību”, jo tolaik lielās finanšu krīzes laikā viņi mums gribēja uzspiest neizpildāmus sadarbības noteikumus,” ne bez rūgtuma atceras uzņēmējs.

Taču izrādījies, ka plašajā pasaulē rīdzinieka ambīcijas ir ne tikai dzīvotspējīgas, bet arī pieprasītas. Uzņēmējs, kurš pirmo pieredzi bruņotu automašīnu izgatavošanā ieguva vēl “perestroi­kas” laikā, inkasācijas vajadzībām pārbūvējot Jelgavā ražotos rafiņus, darbības profilu saglabājis jau vairāk nekā trīsdesmit gadus.

“Bagāti cilvēki mēdz būt ļoti dīvaini,” līdzšinējās dārgās “Dartz” produkcijas klientu loku filozofiski raksturo Jankelo­vičs. “Piemēram, mums bija labs pircējs no Apvienotajiem Arābu Emirātiem, kuram piederēja “Bugatti” sporta automašīna, taču viņš bija kļuvis ar to neapmierināts, kad arī viņa draugi nopirka tādu pašu “Bugatti”.

Viņš vēlējās kaut ko tādu, kas citiem cilvēkiem nevar būt, un – lai tā būtu radīta īpaši viņam. Tieši ar to tad “Dartz” arī nodarbojas. Taču, lai kalpotu šim tirgum, mums vajadzēja iet tālāk par parasto greznību. Atsevišķiem cilvēku slāņiem pasaulē greznība jau ir pārāk ierasta, tas ir kaut kas tāds, ko var iegādāties lielveikalā. Mēs piedāvājām pārpilnību.”

Reklāma
Reklāma

Lielu kontraktu un daudz pasūtījumu “Dartz” 2010. gadā dabūjis Ķīnā, lielāko daļu uzņēmējdarbības faktiski pārceļot uz šo lielvalsti. Pēc gada sākusies ilgstoša sadarbība ar filmu ražošanas industrijas pārstāvjiem Holivudā ASV. Jāpiebilst, ka sadarbība ar pasaules kinozvaigznēm un filmu studijām rīdziniekam turpinās joprojām.

Cik var noprast, pazīšanās ar visā pasaulē zināmiem aktieriem un sadarbība ar Holivudas producentiem ir Leonarda Jankeloviča globālā mārketinga izpausme, lai iegūtu klientus tā saucamajā klusajā, taču ļoti ienesīgajā bruņumašīnu ražošanas biznesa nišā.

Savā būtībā, kā pats sevi raksturo Jankelovičs, viņš esot pieticīgs Rīgas inženieris, bez dārgiem “gadžetiem”, ofisa un sekretārēm, pat bez savas mašīnas, jo viņam nemaz neesot autovadītāja apliecības. Viss, kas kādreiz nopelnīts, ieguldīts attīstībā un nākamajos projektos.

Kādos mērogos Jankelo­vičs domā un darbojas, var tikai nojaust, jo pats viņš to īsti neatklāj. Piemēram, britu raidstacijas BBC žurnālisti 2015. gadā bija izpētījuši, ka “Dartz” ražo pasaulē visdārgākos apvidus automobiļus, kas klientiem izmaksā aptuveni 1,1 miljonu eiro. Šie monstri veidoti uz “Mercedes-Benz” šasijas bāzes.

Iespēju un funkciju saraksts ir elpu aizraujošs: sešu litru V8 vai V12 dzinējs, maksimālais ātrums 312 km/h, bruņu pārklājums, ložu necaurlaidīgi logi, elektrificēti durvju rokturi, eksotiskas ādas salona izvēle, salona un virsbūves apzeltījums, divkārši aizsargātas degvielas tvertnes, signālu traucētājs u. c. – iespēju saraksts ir gandrīz bezgalīgs.

Dzenoties pēc ekskluzivitātes dažkārt piedzīvotas arī nepatikšanas, piemēram, starp eksotiskajiem pārklājumiem, kurus varētu izmantot automašīnas salona apdarei, Leonards rosinājis izmantot vaļu dzimumlocekļa ādu. Tam sekojusi smalko aprindu protestu vētra, tostarp arī aktrises Pamelas Andersones publiski iebildumi.

Kopumā pasaules medijos Leonards ar savu darbību Latvijai sagādājis savdabīgu, taču pozitīvu publicitāti. Viņš sevi pozicionē ne tikai kā neordināru Latvijas uzņēmēju, bet arī Rīgas mašīnbūves rūpnīcas “Russo Balt” seno tradīciju turpinātāju, jo cara laikos Rīgā būvēti gan luksusa klases dzelzceļa vagoni, gan vienas no pirmajām pasaulē bruņumašīnām. Turklāt viņa vecvectēvs bijis “Russo Balt” akcionārs.

Galvenajā lomā – pats

Pazīšanās ar visā pasaulē zināmiem aktieriem, sadarbība ar Holivudas producentiem un gozēšanās Kannu kinofestivāla starmešu gaismā kā šajā bildē ir zīmola “Dartz” izveidotāja un īpašnieka Leonarda Jankeloviča globālā mārketinga izpausme, lai iegūtu klientus klusajā, taču ļoti ienesīgajā bruņumašīnu ražošanas biznesa nišā.
Publicitātes foto

Lai arī, stāstot par “Dartz”, Leonards bieži lieto “mēs”, nevienu citu no savu daudzo uzņēmumu vadības komandas speciālistiem viņš neatklāj. Iespējams, ka arī tā ir klusā biznesa uzņēmēja raksturīgā iezīme – sarunā Jankelovičs ir laipns, atsaucīgs un konkrēts, taču absolūti noslēpumains. “Kur divi, tur jau sākas demokrātija, diskusijas un grūta lēmumu pieņemšana.

Tāpēc lielajos jautājumos es visu organizēju, vadu un atbildu viens. Izmantoju digitālā laikmeta priekšrocības – ja ir idejas, varu strādāt jebkur, kaut vai Āfrikā. Protams, ka katram projektam man ir sava komanda – inženieri, dizaineri, citi nepieciešamie speciālisti. Tuvākās ražotnes ir Igaunijā, kur taisām bruņumašīnas, un Lietuvā, kur sertificētā ražotnē Viļņā komplektējam no Ķīnas saņemtās elektromašīnu detaļas.

Nu, nekā īpaša jau tajā elektromašīnā nav, lielākoties – piecas detaļas. Kamēr bruņumašīnu segmentā bija nosacīts klusums, partneri Ķīnā ļoti vēlējās šo mašīnu dabūt Eiropas tirgū. Galvenais bija to sertificēt Eiropai – saņemt papīru, ka ar šo auto var braukt pa mūsu ceļiem. Viss pārējais – to jau var katrs,” saka L. Jankelovičs.

Kas īsti ir Lietuvas partneri, cik lieli pārdošanas plāni – uz to atbildes sniegtas netiek. “Nu, tas lai pagaidām paliek klusumā,” sev raksturīgajā manierē nosaka Leonards. “Šobrīd esam pārdevuši vairāk nekā desmit mašīnu. Garantiju dodam divus gadus, cena 10 000 eiro, taču prasām priekšapmaksu. Latvijā no mūsu elektromašīnām pagaidām neviena vēl nebrauc.

Godīgi sakot, man elektromašīnu bizness ne pārāk patīk – peļņas tur galīgi nav, tikai tāda kustēšanās, lai paši neierūsējam. Nekad neprognozēju, taču domāju, ka jau nākamgad atgriezīsimies arī bruņumašīnu segmentā. Tas ir nopietnāks tirgus, taču ļoti kluss. Vai zināt, ka Latvija šogad bruņumašīnas iepirka par 200 miljoniem eiro? Mums apkārt ir daudzas valstis, kas šajā segmentā tērē daudz vairāk. Taču tas ir bizness, kas prasa klusumu, savukārt par elektromašīnām – visi tagad kliedz, cik vien var,” rezumē zīmola “Dartz” īpašnieks Leonards Jankelovičs.

UZZIŅA:

Pēc dienesta padomju armijā Leonards Jankelovičs 1988. gadā nodibina kooperatīvu, lai nodarbotos ar mikroautobusu “RAF Latvija” pārbūvi inkasatoru vajadzībām, un izveido zīmolu “Dartz”. Tam par pamatu ņemti pirmie burti rūpnīcas “RussoBalt” dibināšanas dokumentos: Departament Automobile Riga – D.A.R. Kad Rīgas rūpnīca Pirmā pasaules kara laikā evakuēta uz Maskavu, pirmie burti mainīti, beigās pievienojot arī T (Tank) un Z (Zavod).

Vēl PSRS laikā lielu kontraktu bruņumašīnu piegādēm dabūjis kāds Francijas uzņēmums, kam “Dartz” kļuvis par vietējo sadarbības partneri. Uzņēmums ieguvis lielu pieredzi un šajā specifiskajā nišā palicis arī pēc PSRS sabrukuma. Ražojis bruņumašīnas arī Latvijas armijai – vienai no pirmajām mūsu karavīru starptautiskajām miera uzturēšanas misijām Kosovā.

Pēc 2008. gada finanšu krīzes “Dartz” zīmola visi uzņēmumi pārceļas uz ārzemēm. Zīmola bruņumašīnas 2010. gadā saņem lielu kontraktu Ķīnā, un jau pēc gada sākas sadarbība ar filmu industrijas pārstāvjiem Holivudā. Sākoties pandēmijai, 2020. gadā “Dartz” pieņem Ķīnas partneru piedāvājumu Eiropas Savienībā sertificēt un komplektēt elektromašīnas “Hongguang MINI EV” modeli (pērn Ķīnā pārdoti 250 000 eksemplāru), kas tiek darīts Viļņā. Taču jau ar nākamo gadu “Dartz” īpašnieks galveno uzmanību plāno veltīt savai sirdslietai – ultra luksusa klases bruņumašīnu izgatavošanai.

VĒRTĒJUMS: Nepazīst vārdus “tas nav iespējams”

Aleksis Kings, kinofilmu transporta līdzekļu – rekvizītu koordinators (līdzdarbojies vairāk nekā 20 Holivudas filmu uzņemšanā: “Ar Leo sadarbību sākām asa sižeta filmas “Diktators” (“The Dictator”, 2012) uzņemšanas laikā. Pēc tam bija “Cietais rieksts 5” (“Die Hard 5”, 2012) ar Brūsu Vilisu galvenajā lomā, tad nākamā filma un aiznākamā … Ko es varu teikt par Leo un viņa komandu? Šie puiši nepazīst vārdus “tas nav iespējams”! Kad mums filmēšanai, piemēram, Budapeštā bija vajadzīgas automašīnas pelēkā krāsā, bet bija pieejamas tikai melnas un zilas, nepilnu 36 stundu laikā tās bija jau pārkrāsotas, atbilstoši sagatavotas un piegādātas filmēšanas laukumā.”

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.