“Agrāk ganījām govis, tagad ganīsim pastnieci!” Iedzīvotāji sašutuši par pasta pakalpojumu sašaurināšanu 40
Sandra Dieziņa, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
“Agrāk ganījām govis, tagad ganīsim pastnieci!” tā pēc šīsnedēļas protesta akcijas Rucavā, kur rucavnieki iebilda pret pasta nodaļas slēgšanu, “Latvijas Avīzei” sacīja tās rīkotāja Guna Diedišķe. Akcijas laikā trešdien aptuveni divi desmiti rucavnieku protestēja pret vietējās pasta nodaļas slēgšanu.
Tuvākā pasta nodaļa ir 23 km attālumā Nīcā, kur ne katrs rucavnieks var ātri nokļūt, savukārt no attālākajām pagasta vietām šis attālums sasniedz pat 30 km. “Tā ir nerēķināšanās ar cilvēkiem,” sašutusi Guna Diedišķe.
Galvenie argumenti šīs pasta nodaļas slēgšanai – tā strādājusi ar vairāk nekā trīs tūkstošu eiro zaudējumiem, telpu uzturēšanas un atkritumu izvešanas izmaksas pieaug, pēc pasta statistikas tikai 20% rucavnieku izmanto šīs nodaļas pakalpojumus.
Pēc protesta akcijas panākts kompromiss, ka no 28. novembra pasta nodaļa būs atvērta vienu stundu dienā – no plkst. 11 līdz 12, un tā atradīsies citā vietā – pašvaldības ēkā pagasta mājā. G. Diedišķe zina teikt, ka arī šis būšot testa režīms uz trim mēnešiem.
Līdz šim Rucavas pasta nodaļas darba laiks bija darba dienās no 8.00 līdz 13.00.
“Mums saka – pasts ienāks jūsu mājās. Gribam redzēt, kā tas notiks. Pastniecei jau tā ir liela slodze, jāizbraukā visi attālie rajoni. “Latvijas Pasta” pārstāve atsaucās uz statistiku, bet aizmirst par cilvēku,” sašutusi rucavniece.
Slēgs “Saktu”
Tikmēr “Latvijas Pasts” turpina pārskatīt savu struktūrvienību rentabilitāti un reorganizē vēl citas pasta nodaļas.
“Protams, ka žēl!” tā par “Saktas” pasta nodaļas slēgšanu Rīgā no nākamā gada sākuma teic Almas kundze. Seniore ir viena no tiem apmeklētājiem, kas “Saktas” pasta nodaļā iegriežas regulāri – te apsveikumu kartītes nopirkt, te pastmarkas un aploksnes iegādāt.
Parasti lielāki pirkumi ir pirms Ziemassvētkiem, kad viņa cenšas ar roku rakstītos apsveikumus nosūtīt draugiem un bijušajām kolēģēm. Tagad būšot jāiestaigā taciņa uz kādu no citām centra pasta nodaļām.
“Latvijas Pasts” savas nodaļas slēgšanu Rīgas centrā no nākamā gada 1. janvāra pamato ar to, ka strauji augušas izmaksas, bet apmeklētāju skaits šajā nodaļā esot neliels.
Tā “Saktas” telpu uzturēšanai jau vasarā elektrības tarifs, salīdzinot ar gada sākumu, bija pieaudzis sešas reizes, savukārt apkures tarifam šajā sezonā salīdzinājumā ar iepriekšējo paredzams trīskāršs kāpums.
Pēdējo trīs gadu laikā klientu plūsma “Saktā” sarukusi par 70% – to veicinājusi gan iedzīvotāju paradumu maiņa, gan iespēja virkni pakalpojumu izmantot attālināti, būtiski samazinoties nepieciešamībai apmeklēt pasta nodaļu klātienē.
“Saktas” gadījumā noteicošais lēmumā par tās slēgšanu nav bijis energoresursu cenu pieaugums, bet tieši klientu paradumu maiņa un viņu izteikta izvēle par labu pašapkalpošanās risinājumiem.
To, kā mainās klientu paradumi, labi demonstrējot tas, ka “Latvijas Pasta” kopējais apgrozījums gadu no gada turpina palielināties, lai gan klientu skaits fiziskajās pasta pakalpojumu sniegšanas vietās samazinās, skaidro “Latvijas Pasta” pārstāve Gundega Vārpa.
Lieki teikt, ka šajā laikā palielinātas pasta pakalpojumu izmaksas. “Sakta” bija viena no klientu iecienītākajām pasta nodaļām, kurā darba vietu skaits brīžam sasniedzis pat 10, taču tagad situācija mainījusies.
Pasta pakalpojumi – vienu stundu no automašīnas
Vai tiks reorganizētas vēl citas pastas nodaļas? “Latvijas Pasta” pārstāve G. Vārpa skaidro, ka jau vairāk nekā 10 gadu esot vērojama lejupejoša tendence tradicionālo pasta pakalpojumu izmantošanas jomā, īpaši ārpus Rīgas un citām Latvijas lielākajām pilsētām.
Pasta sūtījumu piegādes izmaksas lauku teritorijās ir ievērojami augstākas nekā blīvi apdzīvotās vietās. Vārpa gan piebilst, ka mainīta modeļa pasta pakalpojumu sniegšanas vietā iedzīvotāji pilnībā saņem visus pasta pakalpojumus noteiktā darbalaikā.
Savukārt ārpus darbalaika pasta pakalpojumi iedzīvotājiem reģionos ir pieejami savā dzīvesvietā, ja klients nepieciešamo pakalpojumu ir pieteicis pa tālruni, sazinoties ar “Latvijas Pasta” Klientu centru.
Kāda “Latvijas Avīzes” lasītāja redakciju informējusi, ka, piemēram, Krāslavas novada Ezerniekos iedzīvotāji pasta pakalpojumus saņem vienu stundu dienā un tie tiek nodrošināti no pastnieces automašīnas.
Vārpa atzīst – tas notiekot ārkārtas situācijās, kad, piemēram, lauku pasta nodaļā ar vienu darbinieku šis vienīgais darbinieks pēkšņi saslimst, bet pastam pakalpojums ir jānodrošina.
Sūdzas par piegādēm
Tikmēr “Latvijas Avīzes” redakcija turpina saņemt lasītāju sūdzības par pasta pakalpojumu sašaurināšanu lauku reģionos un par savlaicīgu pasta piegāžu nenodrošināšanu.
Piemēram, rīdziniece R. Rupaine vēstulē redakcijai vēsta par nesaprotamiem pārrāvumiem abonētās preses piegādē. Mainoties pasta nodaļām, kuras viena pēc otras slēgtas, tagadējās pasta nodaļas darbinieki solījuši preses piegādes nokārtot, taču joprojām esot problēmas.
Proti, sākumā avīzes un žurnāli tika atnesti ap septiņiem astoņiem no rīta, bet “tagad jau ilgu laiku cīnāmies, lai pastu saņemtu”. Tā vienā no septembra pirmdienām, kad avīze nebija piegādāta, Pārdaugavā dzīvojošajai seniorei nācies trīs reizes zvanīt pastam, un, lai arī solīts jautājumu noskaidrot, trešajā reizē kundze saņēma zvanu, ka pastnieks darbu jau beidzis un neko noskaidrot nevarot.
Avīze Rupaines kundzei piegādāta nākamajā dienā. Pēc nedēļas atkārtojusies līdzīga situācija un avīze piegādāta darba dienas beigās. Lasītāja jautā: “Ko dara pasta darbinieki, ja pēc pirmā zvana neko nenoskaidro, bet jāzvana vairākas reizes. Kādi ir viņu pienākumi?”
Lasītāja pavasarī bijusi vizītē pie pasta nodaļas priekšnieces, kas solījusies visu nokārtot, un kādu laiku viss bijis kārtībā, bet “tagad atkal viss iet grīstē”. Rupaines kundze raksta, ka “rīta avīze ir kā spirgts gaisa malks”, tamdēļ tik ļoti svarīga ir savlaicīga piegāde.
“Dažviet laukos avīzi piegādā vien dažas reizes nedēļā. Kā šādos apstākļos avīzes var cerēt uz parakstītājiem?” vaicā salaspilietis Alvils Vilks. G. Vārpa gan apgalvo, ka laikrakstu piegādes tiekot nodrošinātas katru dienu atkarībā no konkrētā abonētā laikraksta iznākšanas.
Pārtrauc klātienes apkalpošanu
* Šobrīd tikai pusē no vairāk nekā 600 pasta pakalpojumu sniegšanas vietām Latvijā darbojas pilna spektra pasta nodaļas, jo ar esošo pieprasījumu lauku teritorijās neesot iespējams nosegt visas izmaksas.
* Pandēmijas ierobežošanas pasākumu ietekmē kopš 2020. gada marta “Latvijas Pastam” nācies pārtraukt klātienes pasta pakalpojumu sniegšanu 258 mazajās pasta pakalpojumu sniegšanas vietās lauku teritorijās, kur līdz ārkārtējās situācijas izsludināšanai pasta pakalpojumi tika nodrošināti stundu dienā vietējās pašvaldības telpās.
Atbild “Latvijas Pasts”
* Kā rīkoties gadījumā, ja cilvēki netiek līdz pasta nodaļai?
Klients nepieciešamo pakalpojumu var pieteikt pa tālruni, sazinoties ar “Latvijas Pasta” Klientu centru – 27008001 vai 67008001.
* Kāda ir kārtība, līdz cikiem “Latvijas Pastam” jāpiegādā dienas laikraksti Rīgā un novados?
Šo kārtību nosaka ar katru izdevēju individuāli slēgtie līgumi, kas katrā gadījumā ir atšķirīgi. Piemēram, atbilstoši līgumiem Rīgā piegāde ir līdz astoņiem no rīta, savukārt pārējā Latvijā – visdažādākajos laikos – līdz pat darbdienas beigām.