Labāko auto atrast nav iespējams, savējo – var. Kurš uzvarēs? 2
Pirms 20 gadiem, kad Latvijā notika pirmais nacionālais konkurss “Gada auto”, tas no kāda viesos lūgta ārzemju eksperta konsultanta saņēma epitetu “garākais brīvdabas autosalons pasaulē”. Jā, gandrīz 40 dalībnieku kolonna ceļā no Rīgas uz Liepāju izstiepās vairāku kilometru garumā, Liepājā aizņēma visu pilsētas centru un pulcēja sev piemērotākā jauna auto meklētāju tūkstošus. Kā šī spēlīte izskatās tagad?
Tūlīt jāsaka – ne 40 dalībnieku, ne tik garas kolonnas nebūs. Gadu gaitā ļaužu interese par autobūves jaunumiem kļuvusi citāda. Ne nu tā skarbi mazinājusies, bet ieguvusi citas mūsdienīgi digitālas formas. Saloni un izstādes tiek apmeklētas mazāk.
Tomēr redzēt, konfrontēt izvēles objektus klātienē joprojām daudziem šķiet nepieciešams. Pērn, piemēram, kad līdzīgs konkursa dalībnieku saiets notika Ādažu pievārtes “Port Hotel”, pagalmā ziņkārīgo netrūka. No viena auto pie otra. Un atpakaļ. Jautājumi tiem laimīgajiem, kas ar šo bagātību jau šodien brauc (žūrijas biedriem, kuri pie konsultantu lomas jau pieraduši un komentāriem neskopojas). Tad, lūk, šī reizi gadā baudāmā iespēja visiem, kas nedēļas nogalē brauks pa Tallinas šoseju, būs jau no šīs ceturtdienas līdz svētdienai. Konkursa pēdējā testu cikla bāzes vieta šogad ir Lilastes “Medzābaki”. Labākais laiks brīvdabas izstādes apmeklēšanai – brokastis, pusdienas, vakariņas, kad dalībnieki nav izklīduši apkārtnes ceļos.
Dalība – vismaz 15 uzziņā lasāmie auto. Vismaz – saku tādēļ, ka pēdējā pieteikumu iesniegšanas diena pēc nolikuma ir šodien. Tātad iespējams, ka saraksts paaugsies.
Kurš uzvarēs? Droši vien kāds par pieticīgāko (visai nosacīti) sauktais. No mazajiem vai kompaktajiem, jo dārgos par ne sevišķi bagātas valsts izvēli žūrija principā nesauc. Tiem ir papildu nominācijas. Skaistākais, piemēram. Vai sportiskākais (dīvains, manuprāt, tituls zemē, kurā ātruma īpašību demonstrēšana uz koplietošanas ceļiem ar likumu aizliegta). Vai – Latvijas apvidus auto. Arī neprecīzs apzīmējums, jo tajā ietvertā pilnpiedziņa un nedaudz lielākais klīrenss ir tikai maza daļiņa no lielpilsētām un lielceļiem derīgā komforta, kas šiem piemīt nebūt ne trūcīgāk kā limuzīniem.
Tieši šajā grupā, tās vidēju izmēru daļā, paredzu ļoti interesantu sacensību. Pilnpiedziņas automobiļu garumā tā ap 4,5 metriem šogad sabraucis spilgts pusducis. Dažādi. Sākot no tā sauktajām demokrātiskajām markām “Renault” (“Koleos”) un “Mazda” (“CX-5”). Beidzot ar gludu un ātru ceļu leģendas “Alfa Romeo” (“Stelvio” – tā sauc arī vienu no augstākajām un skaistākajām Alpu kalnu pārejām) debiju šajā strauji augošas (daži skeptiķi saka – slimīgas…) popularitātes segmentā. Salīdzinājumam blakus premiumkvalitātes etaloni “Volvo XC60” un “Audi Q5”. Žūrija, tavs balsojums nebūs viegls! Ko tas var palīdzēt jaunu auto pircēju privātajā izvēlē? Nav tiešu pierādījumu par to, ka titula iegūšana dotu tirgus panākumus. Parasti konkursā uzvarējušas markas, kuras jau iepriekš ir labi pirktas. Lai gan – “Nissan Qashqai” uzvaras gājienu ieskandināja 2007. gada tituls. “Hyundai i20” par mazās klases tirgus vicelīderi kļuva pēc aizpērnā titula iegūšanas. Tomēr svarīgāki par uzvaru konkursā katra auto vērtējumā ir žūrijas biedru komentāri. Zinu krietnu pulciņu jaunu auto īpašnieku, kuri savā izvēlē vadījušies tieši pēc tiem.
Trīs brauciena dienas. Tad (nedēļas laikā) jāievēl absolūtā vērtējuma septiņi finālisti, par kuriem tiks balsots pirms konkursa noslēguma balles decembra sākumā, un – papildnomināciju laureāti. Labāko auto atrast nav iespējams, savējo – var. Sameklēt, iegūt, mīlēt.
Konkursa dalībnieki
* Nissan Micra
* Ford Fiesta
* Hyundai i30
* Citroën C3
* Volkswagen Golf PA 07
* Jeep Compass
* Mazda CX-5
* Renault Koleos
* Audi Q5
* Volvo XC60
* BMW 5. sērija
* Volkswagen Arteon
* Alfa Romeo Stelvio
* Honda Civic
* Land Rover Discovery
(Pieteikumi vēl tiek pieņemti līdz 1. novembrim)
Konkursa uzvarētāji absolūtajā vērtējumā
Gads Marka
2007 Nissan Qashqai
2008 Škoda Superb
2009 VW Golf 6
2010 Opel Astra
2011 VW Jetta
2012 *
2013 VW Golf7
2014 Škoda Octavia
2015 Ford Mondeo
2016 Hyundai i20
2017 Škoda Kodiaq
* “Latvijas Gada auto 2012” netika ievēlēts, jo šajā gadā konkursa nolikums tika izmainīts, titulā iekļaujot nevis kārtējo, bet nākamo gadskaitli. Šogad, piemēram, vēlam 2018. gada auto.