Briti būvēs ātrgaitas dzelzceļu, kas savienos Londonu ar Anglijas ziemeļu pilsētām 0
Vakar Britānijas premjerministrs Boriss Džonsons oficiāli apstiprināja projektu HS2 par ātrgaitas dzelzceļa celtniecību, kas savienos Londonu ar Anglijas ziemeļu pilsētām Birmingemu, Liverpūli, Mančesteru un Līdsu, tālāk vedot uz Glāzgovu un Edinburgu Skotijā.
Britu mediji atzīmē, ka ātrgaitas dzelzceļa ambiciozais plāns, kas ir lielākais infrastruktūras projekts Eiropā, apstiprināts par spīti daudziem iebildumiem, pirmām kārtām, par celtniecības izmaksām. Pēc vērtējumiem, kas parādījušies britu presē, jaunais dzelzceļš varētu izmaksāt vairāk nekā simt miljardus mārciņu – divreiz vairāk nekā tika paredzēts 2015. gadā.
Anglijas ziemeļu rajonu pašvaldības, kuru teritoriju šķērsos jaunais dzelzceļš, veikušas spiedienu uz valdību, lai projekts HS2 netiktu atcelts. Vietējie politiķi uzskata, ka ātrgaitas dzelzceļa būvei ir spēcīgs ekonomiskais pamatojums un tas palīdzēs līdzsvarot Midlendas reģiona un Anglijas ziemeļu rajonu attīstību.
Britānijas finanšu ministrs Sadžids Džavids paziņojis, ka lēmums par jaunā dzelzceļa būvi pieņemts pēc rūpīgas visu argumentu izvērtēšanas. Valdība sola finanšu pienesumu arī autobusu tīkla paplašināšanai un veloceliņu izveidošanai Londonas reģionā. “Celtniecība prasīs laiku, bet šobrīd galvenais ir tas, ka plānošanas posms ir beidzies un var ķerties pie zemes darbiem,” teica Džavids.
Laikraksts “The Financial Times” atzīmē, ka premjerministra Borisa Džonsona solījums piešķirt HS2 projekta īstenošanai 106 miljardus mārciņu un veikt “transporta revolūciju” ir drosmīgs un apsveicams lēmums, taču piebilst, ka plāna kritiķiem ir bažas par izdevumiem un ieguvumiem. Īpaši negatīvs viedoklis par jauno projektu ir vides aizstāvjiem.
Laikraksts “Metro” kas tiek izplatīts bez maksas dzelzceļa stacijās un lidostās, nodēvējis projektu par “High Spend 2” (“Lielie izdevumi 2”), piebilstot, ka premjerministrs Džonsons atzinis, ka plāna izmaksas ir “uzsprāgušas” virs sākotnēji paredzētā 32,7 miljardu mārciņu budžeta.
Laikraksts “The Daily Express” ieskatā, Džonsona plāns ir riskants, jo viņa likme ekonomiskās augsmes panākšanai ir vismaz simt miljardi mārciņu. Laikraksts “The Guardian” atzīmē, ka Džonsons saista savu politisko reputāciju ar jaunā dzelzceļa projektu.