Briest būtiskas pārmaiņas sabiedriskā transporta pārvadājumu jomā – palielināt cenas vai samazināt maršrutu skaitu? 27
Šobrīd notiek aktīvas diskusijas un jau ir skaidrs, ka tuvākajā nākotnē mūs sagaida pārmaiņas sabiedriskā transporta jomā. Par iespējamajiem risinājumiem un situāciju kopumā TV24 raidījumā “Uz līnijas” vairāk pastāstījis Kristiāns Godiņš, Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs.
Viņš norāda, ka šobrīd ir vairāki iemesli, kāpēc tarifi sabiedriskajā transportā ir jāpārskata. Vispirms jau inflācija – beidzamajos gados tā ir būtiski palielinājusies, tostarp dārgāka kļuvusi degviela. Vidējās darbinieku algas ir palielinājušās. Latvijas iedzīvotāju, līdz ar to arī pasažieru, skaits turpina samazināties.
Visi šie apstākļi kopumā veido situāciju, kad pārvadājumi kļūst dārgāki, bet braucēju skaits samazinās.
“Ņemot vērā, ka konstanti valsts budžeta dotācija bāzē tiek rēķināta un ielikta mazāka nekā faktiski ir nepieciešams, veidojas situācija, kad ir izvēle – samazināt maršrutu apjomu vai palielināt cenas,” norāda Godiņš.
Viņš arī brīdina, ka, nepaaugstinot cenas, autobusu maršrutu skaitu nāktos samazināt par 30%, bet vilcienu – par 50%, kas ir ļoti milzīgs samazinājums.
Līdz ar to Sabiedriskā transporta padomei būs jālemj par turpmākajiem pasākumiem.
Viens variants ir samazināt maršrutu tīklu, taču skaidrs, ka tam būtu graujošas sekas uz pakalpojumu pieejamību.
Otrs variants – pārskatīt tarifus. Pašlaik esot vairāki iespējamie varianti, kā to varētu darīt. Viens variants ir vērtēt maksātspēju pa reģioniem, kas nozīmētu, ka Pierīgā tarifa palielinājums būtu lielāks nekā citviet Latvijā.
Vienlaikus var būt arī situācija, ka kādos noteiktos reģionos cenas vispār nemainīsies, bet citur palielināsies par 20 un vairāk centiem par braucienu. Tā kā diskusijas turpinās, pagaidām precīzu sadārdzinājumu vēl neesot iespējams pateikt.
Paralēli tiek domāts par lielākām atlaidēm mēnešbiļetēm, lai stimulētu un atbalstītu tos pasažierus, kas izmanto sabiedrisko transportu ikdienā.
Ir vēl kāds piedāvājums, kas ir pilnīgi jauns pārvadājumu jomā un par to arī vēl turpinās diskusijas, bet līdzīgi kā vilcieniem ir dažādas zonas un tarifi, pastāv iespēja, ka arī Rīgā satiksme varētu tikt veidota zonās, kas ļautu veidot kopīgus sadarbības projektus ar Rīgas pašvaldību, piemēram, iespēju izmantot starppilsētu transportu arī pilsētas ietvaros utt. Tā būtu pilnīgi jaunu attīstības produktu attīstīšana.