Brīdina par krāpnieku apzināti izraisītām autoavārijām Lielbritānijā 0
Apdrošināšanas sabiedrības “BTA Insurance Company” (BTA) Lielbritānijas filiāles darbinieki brīdina par jaunu apdrošinātāju krāpšanas paņēmienu Lielbritānijā. Signalizējot ar tuvajām un tālajām gaismām, krāpnieki maldīgi rada priekšstatu, ka dod priekšroku autovadītājam, kurš vēlas izbraukt uz galvenā ceļa no mazākas nozīmes ceļa. Tuvojoties krustojumam, apzināti, ar mērķi saņemt apdrošināšanas atlīdzību, tiek izraisīta sadursme.
Negodprātīgo autovadītāju “izgudrojums” Lielbritānijā nodēvēts par “flash for cash” jeb “zibsnīšana naudas iegūšanai”.
BTA Lielbritānijas filiāles darbinieki informē, ka kopš 2012.gada beigām pieaug ceļu satiksmes negadījumi, kurus apzināti izraisījis viens no autovadītājiem, signalizējot ar tuvajām un tālajām gaismām un maldīgi radot priekšstatu par ceļa došanu autovadītājam, kurš izbrauc krustojumā no mazākas nozīmes ceļa, piemēram, no degvielas uzpildes stacijas vai lielveikala stāvvietas. Brīdī, kad, redzot šādu gaismas signālu, autovadītājs no mazākas nozīmes ceļa sāk kustību, uz galvenā ceļa braucošais “laipnais” spēkrata vadītājs palielina ātrumu un mērķtiecīgi izbrauc priekšā no mazākas nozīmes ceļa izbraukušajam transportlīdzeklim.
Lai saņemtu apdrošināšanas atlīdzību par autotransportam radītajiem bojājumiem, par gūtajiem miesas bojājumiem un personisko mantu bojāšanu, autovadītāji-krāpnieki gatavi riskēt ne tikai ar savu veselību, bet pat dzīvību.
Saskaņā ar ceļu satiksmes noteikumiem priekšroka ir autovadītājam uz galvenā ceļa, un signalizēšana ar tuvām un tālām gaismām Lielbritānijā nozīmē ceļu satiksmes dalībnieku brīdināšanu par to, ka “šeit braucu es”. Tādējādi par vainīgo šāda veida ceļu satiksmes negadījuma izraisīšanā Lielbritānijā tiek atzīts autovadītājs, kurš izbrauc uz galvenā ceļa no mazākas nozīmes ceļa. Vairumā gadījumu krāpnieku automašīnā atrodas vairāki cilvēki, un katrs no tiem vēršas apdrošināšanas kompānijā, piesakot apdrošināšanas atlīdzības ne tikai par bojāto transportlīdzekli, bet arī par gūtajiem miesas bojājumiem un bojātajām personiskajām mantām.
Autovadītāji daudzās valstīs, tostarp Latvijā, signalizēšanu ar tuvajām un tālajām gaismām uztver kā pieklājības žestu ceļa došanai, brīdinājumu par policijas atrašanos kādā ceļa posmā. Tāpēc BTA aicina Latvijas iedzīvotājus būt uzmanīgiem, braucot pa Lielbritānijas ceļiem, un citu autovadītāju signalizēšanu ar tuvajām un tālajām gaismām rūpīgi izvērtēt un neuztvert to kā pieklājības žestu, jo īpaši, atrodoties uz mazākas nozīmes ceļa.
“Nereti par krāpnieku upuriem kļūst tieši citu valstu iedzīvotāji, kuri signalizēšanu ar gaismām uzskata par pieklājības žestu. Lielbritānijas Apdrošināšanas krāpšanas birojs (Insurance Fraud Bureau) informējis, ka ik dienu apdrošināšanas kompānijas Lielbritānijā saņem 380 nepatiesus atlīdzības pieteikumus no krāpniekiem, kas vidēji par 50 līdz 100 mārciņām (no 41,9 līdz 82,65 latiem) paaugstina apdrošināšanas prēmijas transporta apdrošināšanas pakalpojumiem. Krāpnieku grupējumi nodara lielus zaudējumus apdrošināšanas nozarei – ik gadu apdrošinātājiem Lielbritānijā tas izmaksā 392 miljonus mārciņu (323,9 miljonus latu),” informē BTA Lielbritānijas filiāles direktors Andris Kaņķis.
Patlaban Lielbritānijas Apdrošināšanas krāpšanas birojs izmeklē 49 krāpnieku grupējumu darbību, kas varētu būt atbildīgi par nepatiesi pieteiktajām apdrošināšanas atlīdzībām 66 miljonu mārciņu (54,5 miljonu latu) apmērā. Pērn 14% no personu pieteiktajām atlīdzībām apdrošināšanas kompānijās bija saistītas ar citu krāpšanas veidu – “crash for cash” jeb “sadursme naudas iegūšanai”.
Arī kāds BTA klients 2012.gadā ir kļuvis par šāda krāpnieku izraisīta negadījuma upuri. Lai nekļūtu par krāpnieku upuri, Kaņķis aicina ikvienu Latvijas iedzīvotāju, braucot pa Lielbritānijas ceļiem, ievērot distanci, kā arī, izbraucot no mazākas nozīmes ceļa, neuztvert uz galvenā ceļa braucošas automašīnas signalizēšanu ar tuvām un tālām gaismām kā pieklājības žestu ceļa došanai.
Apdrošinātāju krāpšanas veids “crash for cash” jeb “sadursme naudas iegūšanai” Lielbritānijā bija ļoti populārs 2012.gadā. Krāpšanu vairumā gadījumu realizēja divi transportlīdzekļi – viens priekšā braucošs krāpnieku transportlīdzeklis it kā veica kādu manevru vai signalizēja ar gaismām par joslas mainīšanu, tomēr manevru neveica, kā rezultātā otrs krāpnieku transportlīdzeklis bija it kā spiests strauji bremzēt, un aiz tā braucošais autovadītājs, vairs nepagūstot nobremzēt, izraisīja sadursmi ar priekšā braucošo krāpnieku transportlīdzekli.
Nereti apdrošināšanas kompānijas Lielbritānijā nevēršas tiesībsargājošās iestādēs un tiesās, jo pierādīt šādu apzinātu ceļu satiksmes negadījumu izraisīšanu ar mērķi iegūt apdrošināšanas atlīdzību ir ļoti sarežģīti un dārgi, ņemot vērā, ka tiesāšanās izdevumi Lielbritānijā ir ļoti lieli.
Turklāt vairumā gadījumu krāpšanā iesaistītās personas, kuras vienlaikus ir cietušās personas ceļu satiksmes negadījumā, nekur nestrādā un viņām nav nekādu ienākumu, tāpēc apdrošināšanas kompānijas nevēršas tiesā, apzinoties, ka radīto zaudējumu piedziņa no šādām personām ir teju neiespējama.