Foto – Atis Jansons

Braukt bez «OCTA»? 0

Turpinām Latvijas transporta apdrošināšanas biroja kampaņas ietvaros sākto obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas noteikumu skaidrošanu. Šoreiz par to, kas draud braucējam bez šīs apdrošināšanas.


Reklāma
Reklāma

 

Sods – kaut simtreiz dienā

Kokteilis
Personības TESTS. Kādu iespaidu tu par sevi radi? Šis attēls palīdzēs tev to noskaidrot
Kokteilis
3 visbīstamākās zodiaka zīmju pārstāves, kas bez sirdsapziņas pārmetumiem var atņemt citas vīrieti
Veselam
Liekie kilogrami neatkāpjas ne pa kam? 4 pazīmes, ka jūsu vielmaiņa nedarbojas pareizi
Lasīt citas ziņas

Administratīvo pārkāpumu kodekss privātpersonai bez OCTA līguma paredz naudas sodu no 60 līdz 80 latiem. Ja auto pieder uzņēmumam, par transporta lietošanu atbildīgo personu var sodīt ar krietni lielāku summu (200 – 300 latiem), ja tā devusi darbiniekam rīkojumu lietot transporta līdzekli bez OCTA. Sodi, kā redzat, visai prāvi, turklāt pārkāpums, fotoradara vai CP ekipāžas vēlreiz fiksēts, būs pamats arī atkārtotam sodam kaut vai pēc minūtes. Tātad pēc aizmāršības vai tīšas izvairīšanās fiksēšanas turpināt ceļu braukšus var būt visai dārgs prieks.

 

Regress

Ja bez polises izraisīsi ceļa negadījumu (tiksi atzīts par vainīgu), cietušie ar tevi netiesāsies. Viņi saņems atlīdzību no LTAB Garantijas fonda, bet fonda kvalificētie un profesionālie juristi tā sauktā regresa kārtībā plucinās tevi. Un tie vairs nebūs 60 lati. Vidējā pērn šādā veidā izmaksātā summa bija 
Ls 1101. Lielākās regresa summas pēdējo piecu gadu laikā bijušas Ls 11 283, 8576 un 8248 lati.

CITI ŠOBRĪD LASA

Diemžēl visai dārgi izrādās pat šķietami nelieli citam nodarītie bojājumi. Sevišķi, ja apskādētais auto jauns un dārgs. Autoservisu dati liecina, ka, piemēram, jauna vidējas klases auto priekšējās daļas remonta vidējās izmaksas pērn bija 2200 lati (buferis 390 – 590, durvis 480 – 805, spārns 215 – 335, motora pārsegs 660 – 980 lati).

Un ar auto remontu tēriņi nebeidzas. Daudzi nezina, ka OCTA (vai vainīgais, ja viņam OCTA nav) paredz virkni citu ar negadījumu saistīto zaudējumu atlīdzināšanu. Lūk, uzskaitījums.

Personas mantai: par cietušā transporta līdzekļa evakuāciju; par ceļa, ceļa būvju, ēku un citas mantas bojājumiem; par videi nodarītajiem kaitējumiem. Personas veselībai: par ārstēšanās izdevumiem; par ceļa izdevumiem uz ārstniecības iestādi; par medikamentiem un medicīnas precēm; par negūtajiem ienākumiem ārstēšanās laikā. Un galēji traģiskos gadījumos: apbedīšanas izdevumi; atlīdzība bojāgājušā apgādājamiem; valsts un pašvaldību izdevumi cietušā ārstēšanai un rehabilitācijai, pabalstiem un pensijām.

Kompensāciju “griesti” ir ļoti augsti – Latvijā miljons, Eiropā – pieci miljoni eiro katrai cietušajai personai. Vai vērts riskēt un braukt bez OCTA?

 

Tiešā zaudējumu regulēšana

Latvijas apdrošinātāji pat ilgstošu pārrunu rezultātā nav nonākuši pie vienošanās par TZR kopēju ieviešanu. TZR ir klientam ļoti izdevīga un ērta sistēma, pēc kuras negadījumā cietušais atlīdzību saņem no sava, nevis vainīgās personas apdrošinātāja. Diemžēl pagaidām to piedāvā (paplašinot OCTA standartlīgumu saturu) tikai daži Latvijas apdrošinātāji – “If” (piedāvājums aprakstīts vakardienas avīzē), “Ergo” (“Dubultocta”) un “Balta”. Šķiet, ir vērts rūpīgāk papētīt viņu (nedaudz dārgākos, protams) piedāvājumus – ja nu kas gadīsies (tfu, tfu, tfu!), visas juridiskās rūpes attiecībās ar vainīgo uzņemsies jūsu apdrošinātāja darbinieki.

Reklāma
Reklāma

 

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.