Aptauja: Nākamajos trīs gados pieaugs mākslīgā intelekta ietekme finanšu sektorā 0
Nākamajos trijos gados visvairāk pieaugs mākslīgā intelekta ietekme finanšu sektorā, liecina informācijas tehnoloģiju uzņēmuma “Accenture” veiktais pētījums finanšu pakalpojumu jomā.
Šobrīd finanšu pakalpojumu sniedzējiem ir būtiski ne tikai eksperimentēt ar jaunākajām tehnoloģijām, bet atrast veidus, kā darbinieki varētu labāk strādāt ar mākslīgo intelektu un citām tehnoloģijām. Bankām ir jāizvērtē iespējas analizēt datus reālajā laikā, lai piedāvātu jaunas iespējas klientiem, nepazaudējot fokusu uz kiberaizsardzību, kur nepieciešama sadarbība plašākā mērogā
Mākslīgais intelekts
Nākamo trīs gadu laikā finanšu sektoru visvairāk no četrotnes tehnoloģijām ietekmēs mākslīgais intelekts, norādīja aptaujātie banku vadītāji.
Tehnoloģiju četrotnē ietilpst sadalītās virsgrāmatas, tai skaitā blokķēdes, tehnoloģija , mākslīgais intelekts , paplašinātā realitāte un kvantu skaitļošana.
Šobrīd mākslīgā intelekta risinājumi tiek pielietoti plašā klāstā – sākot no lēmumu pieņemšanas kredītu izsniegšanā līdz klientu saziņai ar čatbotu palīdzību. Izmantojot mākslīgā intelekta spēku, tiek prognozēts, ka
Banku vadītāji sagaida, ka nākotnē kvantu skaitļošana finanšu jomu ietekmēs daudz vairāk nekā blokķēdes tehnoloģijas. Lai arī šobrīd kvantu skaitļošana nav aktīvi pielietota, tomēr bankas, piemēram, “Barclays” šajā jomā eksperimentē.
IT eksperti norāda, ka tehnoloģiju četrotni nevar atstāt tikai eksperimentiem un zinātniekiem, bet ir jāspēj izmantot tehnoloģiju sniegtais potenciāls, uzlabojot procesus un banku darbību kopumā. Aptuveni 90% aptaujāto banku vadītāju atbildēja, ka šobrīd eksperimentē vai investē vienā vai vairākās četrotnes tehnoloģijās.
Datu analīze
Šobrīd tehnoloģiju sniegtās iespējas palīdz uzlabot klientu saziņu, nodrošinot 1950.gada mazpilsētas bankas filiāles intimitātes līmeni, kad bija zināms katrs klients un viņa paradumi. Šobrīd bankām ir būtiski spēt analizēt klienta paradumus un datus, vienlaikus ievērojot viņa privātumu, vēlmes un likumdošanu.
Datu analīze un uzraudzība bankām palīdz aizsargāt klientus, piemēram, krāpšanas gadījumos reālajā laikā, kad var bloķēt maksājumu veikšanu, vai arī prognozēt limitu pārsniegšanu, automātiski izmainot atmaksas grafiku.
Finanšu pakalpojumu sniedzēji var palīdzēt klientiem optimizēt izdevumus, sniedzot informāciju par labākiem darījumiem, pirkumiem un pakalpojumiem. 80% banku vadītāju uzskata, ka digitalizācijas sniegtās iespējas palīdzēs klientiem piedāvāt jaunas iespējas un pakalpojumus.
Vienlaikus banku vadītāji apzinās, ka labāka klientu iepazīšana nozīmēs lielāku datu krātuvi un informācijas pārvaldīšanu. Klienta pazīšana nozīmē viņu satikt vietā un laikā, kur viņš atrodas, pielāgojot servisus un pakalpojumus, kurus viņš vēlas saņemt.
Darbinieku apmācība
Mūsdienās darbiniekam ir nepieciešamas ne tikai profesionālās prasmes un pieredze, bet arī zināšanas un iemaņas darbā ar tehnoloģijām. Nākotnē darbinieka konkurētspēja būs atkarīga no viņa spējas paralēli esošajām prasmēm, pieredzei un zināšanām apgūt jaunas iemaņas.
PayPal sadarbojas ar tiešsaistes apmācību platformām, lai piedāvātu darbiniekiem apmācības pēc pieprasījuma. Sadarbība sniedz ieskatu arī prasmēs, kuras darbinieki vēlas apgūt visvairāk. Teju 75% banku vadītāju uzskata, ka viņu darbinieku gatavība strādāt ar tehnoloģijām ir lielāka nekā organizāciju spēja tās ieviest.
80% banku vadītāju uzskata, ka
un mainība gan dažādu amatu līmenī, gan darba tirgū kopumā, kas palielinās pieprasījumu pēc darbinieku pārkvalifikācijas. Bankām būs aktuāli darbiniekus iepazīstināt ar iespējām, kā tehnoloģijas var uzlabot viņu darba pienākumu veikšanu.
Finanšu pakalpojumu sniedzējiem ir jāpārskata darbinieku apmācību iespējas, lai tās nebūtu tikai epizodiskas aktivitātes, bet kļūtu par ikdienu.
Kiberdrošība ekosistēmas līmenī
Laikā, kad parādās jauni sadarbības partneri, jaunas sadarbības formas un pieaug informācijas apjoms, svarīgi, lai visi ekosistēmas dalībnieki ievēro kiberdrošības prasības. Aptauja parāda, ka daļa banku vadītāju pilnībā neapzinās riskus, ko rada sadrumstalota banku sistēma.
“Mastercard”, “WorldPay”, “Fidelity” un 14 citi finanšu pakalpojumu sniedzēji izspēlēja uzbrukuma simulāciju maksājumu sistēmai. Uzņēmumi procesa laikā secināja, ka tiem ir ļoti atšķirīgas pieejas, kā reaģēt uz draudiem, kad iesaistīt tiesībaizsardzības iestādes, kā arī atšķirīgas bija pat pārkāpumu definīcijas savstarpējas informācijas apmaiņā.
Simulācijas izspēle uzņēmumiem ļāva atklāt veidus, kā tie labāk varētu sadarboties un ievērojami uzlabot to spējas reaģēt uz pieaugošajiem kiberdrošības draudiem. Pētījums apliecina, ka tikai 31% finanšu pakalpojumu sniedzēju ir pārliecināti, ka partneri nopietni izturas pret drošības jautājumiem, kamēr 57% tic, ka partneri ir atbildīgi, bet 10% – cer, ka partneri atbilstoši rīkojas kiberaizsardzības jomā.
Spēja reaģēt uz mainīgo datu apjomu
Tehnoloģiju uzvaras gājienā finanšu pakalpojumi ir pieejami ne tikai 24 h nedēļā, bet ir pieejami reālajā laikā. Finanšu pakalpojumu sniedzējiem ir jāspēj saskatīt un identificēt iespējas, lai tās piedāvātu klientiem.
Piemēram, tirgotāji pie “Alibaba” var saņemt nelielu aizdevumu pāris minūšu laikā, Rocket Mortgage piedāvā sākotnējo apstiprinājumu par aizdevumu tikai pāris minūšu laikā. Iespējas ir plašas, lai klientiem piedāvātu pakalpojumus saistošā veidā.
87% vadītāju norādīja, ka klientu vajadzību pielāgošana reālajā laikā sniegs nākotnes priekšrocības salīdzinājumā ar konkurentiem, kā arī stiprinās klientu lojalitāti. Uz jautājumu, kad 5G būtiski ietekmēs biznesu, 55% vadītāju sagaida, ka ietekme būs redzama 1–3 gadu laikā, 9% prognozē ietekmi šogad, bet 20% sagaida būtiskas pārmaiņas 4–5 gadu laikā. Lielākā daļa jeb 78% vadītāju uzskata, ka 5G finanšu jomā sniegs jaunas iespējas nodrošināt produktus un pakalpojumus.
“Accenture” 2019 pētījumā piedalījās aptuveni 800 vadītāju no 27 pasaules valstīm.
Uzziņa:
“Accenture” ir viens no vadošajiem IT uzņēmumiem Latvijā un pasaulē. Accenture ir starptautisks vadības konsultāciju, tehnoloģisko pakalpojumu un ārpakalpojumu uzņēmums. Uzņēmumā strādā vairāk nekā 482 000 cilvēki, kas apkalpo klientus vairāk nekā 120 pasaules valstīs. “Accenture” Latvijas filiāle ir dibināta 2002. gadā. Uzņēmumā šobrīd strādā 1600 darbinieku.