Komunistiskā genocīda upuru piemiņas dienā pirmatskaņos kamermistēriju “Es, karā aiziedams” 0
Pirmdien, 25. martā, plkst. 18 Latgales vēstniecības GORS Mazajā zālē notiks komponistes Gundegas Šmites jaundarba – dainu kamermistērijas “Es, karā aiziedams” – pirmizrāde, LA.lv uzzināja koncertzālē.
Dainu kamermistērija “Es, karā aiziedams…” ir audiovizuāls jaundarbs, kurā apvienojas komponistes Gundegas Šmites smalkais, stiegrainais modernisms, latviešu tautasdziesmas teksti un operatora un kinorežisora Aleksandra Okonova videorežija,
Darbs īpaši komponēts unikālajam ansamblim “Arcandela”, kurā muzicē dziedātāji Aiga Sprindža un Kārlis Saržants, vijolniece Liene Brence, akordeonists Māris Rozenfelds, pianists Rihards Plešanovs un kontrabasists Oskars Bokanovs.
Grieķijā dzīvojošā latviešu komponiste Gundega Šmite (1977) par iedvesmas avotu ņēmusi latviešu tautasdziesmas, kurās ir runa par kara situācijas ietekmētiem dvēseles stāvokļiem. Jaundarbs būvēts no etniskā augsnē sakņotiem oriģinālmūzikas motīviem un elektronikas.
Gundega Šmite par jaundarbu saka: “Dainu kamermistērijā “Es, karā aiziedams” uzdodu neērtu, bet būtisku jautājumu – kurš no mums gatavs riskēt ar savu dzīvību un personisko laimi lielākas idejas vārdā?
Par šiem jautājumiem latvietis domājis gadsimtiem. Daudzās latvju dainās runāts par cilvēciskajām vājībām, kas uzmutuļo brīdī, kad jauns vīrietis tiek iesaukts karā. Jauneklim blakus ir sieviete – māte, māsa, līgava –, un viņa skaudri reaģē uz karavīra aiziešanu un prombūtni. Kamermistērija nedod atbildi uz jautājumu, kurš mūslaikos gatavs ziedot sevi un kurš nē. Taču jaundarba muzikālais ierāmējums, kas zīmē mītisko kaļva (kalvja jeb kalēja) sievu, norāda uz kara ciklisko, mūžam atjaunojošo iedabu.”
Kamermistērija tiks izrādīta kā laikmetīgs videokoncerts, ko veidojis jaunais kinorežisors Aleksandrs Okonovs, bet sarunas ar radošo grupu vadīs mūzikas žurnālists Orests Silabriedis.
Jaunā operatora un kinorežisora Aleksandra Okonova vadībā mistērijas dzīvais atskaņojums ierakstu studijā tika filmēts ar 17 videokamerām. Okonova izvēlētā filmēšanas un montāžas metode skatītājam sniedz dzīva koncerta vērojuma iespaidu – viss ekrānā redzamais atbilst precīzi tam, kas attiecīgajā brīdī skan.
Video veidots dalītā ekrāna tehnikā, radot melnbaltu attēlu kolāžas ar dažādu intensitāti. Saskaņā ar režisora ieceri galvenā loma šajā video ir mūzikai.
Gundegas Šmites jaundarba pirmizrāde notiks Komunistiskā genocīda upuru piemiņas dienā, un pagātnes notikumu konteksts dos sevišķu padziļinājumu pārdomām par to, ko mēs katrs esam vai neesam gatavi piedzīvot un pārdzīvot.