Publicitātes foto

Izdzīvošanas pamācība startapiem: galvenie pasākumi pirmajā darbības gadā. 0

Uzņēmējdarbības uzsākšana ir viens no grūtākajiem uzdevumiem, ar ko var būt jāsaskaras. ASV Nodarbinātības statistikas birojs ir konstatējis, ka pirmajos četros gados cieš neveiksmi 39% – 45 % jauno uzņēmumu.

Reklāma
Reklāma
DHL lidmašīnas avārija Viļņā: traģisks negadījums vai Krievijas sabotāža? Publicēta pilotu un lidojuma kontrolieru saruna pirms traģēdijas… 152
7 lietas, kas notiek ar ķermeni, ja rītu sāc ar kafijas tasi tukšā dūšā
Kokteilis
VIDEO. “Spļāviens latviešu dvēselēs!” Cilvēkus pamatīgi satracina “Spēlmaņu nakts” priekšnesums
Lasīt citas ziņas

Sevišķi izšķirīgs ikvienam uzņēmumam ir pirmais gads, jo šajos 12 mēnešos uzņēmumam ir jāievieš pilnīgi jauni procesi.

“Kaspersky” uzņēmējdarbības attīstības vadītājs Aleksandrs Moisejevs stāsta par dažiem visbiežāk novērotajiem iemesliem, kāpēc jaunie uzņēmumi cieš neveiksmi, un veidiem, kā no tā izvairīties.

CITI ŠOBRĪD LASA

Saprotiet, ka uzņēmējdarbība nav pastaiga pa parku

Maldīgs ir pieņēmums, ka uzņēmējdarbība ir aizraujoša, bezbēdīga un neprasa smagu darbu.

Daudzi jauni uzņēmumi sāk ar milzīgām cerībām, ka saņems lielus ieguldījumus vai tos nopirks sāncensis, bet pievērš maz uzmanības tam, kā uzņēmums gūs peļņu. Daži uzņēmēji ir pilnīgi pārliecināti, ka viņu idejai būs panākumi, tomēr, ja cieš neveiksmi, nespēj mainīt situāciju.

Daudziem ir izveidojies nepareizs priekšstats par uzņēmējdarbību. Patiesībā, lai īstenotu sākotnējo ideju, ir jāpieliek milzīgas pūles un jārīkojas, lai izprastu klientu vajadzības, izstrādātu preci, izdomātu, kam un kā to var pārdot, izveidotu pārdošanas un tirgvedības kanālu, kā arī līdztekus jāveic tūkstošiem citu uzdevumu.

Pētījumi liecina, ka sekmīgus jaunuzņēmumus pārsvarā uzsāk 42 līdz 45 gadus vecas personas. Protams, tas nenozīmē, ka divdesmitpiecgadnieks katrā ziņā cietīs neveiksmi, taču parāda, ka uzņēmējdarbība prasa disciplīnu, smagu darbu un pieredzi.

Definējiet vērtības piedāvājumu

Paraugieties uz savu preci un padomājiet par vērtību, ko tā var sniegt klientiem. Vai ir tikai viena oriģināla pārdodoša īpašība (USP, angliski unique selling point), vai arī preci var izmantot dažādiem nolūkiem? Vai tā ir vērtīga dažādām auditorijām?

Reklāma
Reklāma

Pastāv risks, ka tad, ja jūsu priekšstats par preces vērtību klientiem ir izrādījies neprecīzs, var būt par vēlu to labot.

Piemēram, jaunuzņēmums, kurā “Kaspersky” ieguldījis līdzekļus. Komanda izstrādāja tehnoloģiju, kas apvieno tuva darbības lauka sakaru mikroshēmas un blokķēdi, un sākotnēji pozicionēja kā rīku, kurš palīdz apģērbu zīmoliem, veikaliem un patērētājiem pārbaudīt preču īstumu.

Taču vēlāk viņi saskatīja citu, pat labāku šīs tehnoloģijas izmantošanas veidu. Viņiem nevajadzēja mainīt preci — viņi tikai pievienoja vēl vienu izmantošanas shēmu kā līdzekli saziņai starp zīmolu un tā klientiem.

Tas ļāva pārpozicionēt preci plašākam klientu lokam, kas var izmantot šīs tuva darbības lauka sakaru mikroshēmas, lai sniegtu saviem klientiem informāciju par precēm, jaunumiem un piedāvājumiem — un tieši to zīmoli patiešām vēlas līdztekus vienkāršiem viltojumu apkarošanas pasākumiem.

Sāciet testēt savu ideju: prasiet atsauksmes un pielāgojiet piedāvājumu

Dažos aspektos startapi īpaši neatšķiras no uzņēmumiem. Mūsdienu ļoti konkurējošajā vidē abiem ir jāizgudro jaunas preces un nepārtraukti jātestē idejas, līdz tās kļūst pelnošas.

Lielā atšķirība ir resursu apjoms, ko tie var ieguldīt pētniecībā un izstrādē. Jaunuzņēmumi bieži saskaras ar grūtībām tāpēc, ka tiem var ātri beigties nauda.

Steigā tie pieņem lēmumus, pamatojoties uz intuīciju, bet tas noved pie aplamas stratēģijas īstenošanas un nepareizām izvēlēm, kā paust vērtības piedāvājumu. Tas mums māca vienmēr ņemt vērā potenciālo sadarbības partneru un klientu atsauksmes.

Lai padarītu preces pievilcīgākas, precīzi noskaidrojiet, ko viņi no tām vēlas. Pirms pāriet pie nākamā preces izstrādes posma, esiet gatavs notestēt piecas, desmit vai pat piecpadsmit idejas.

Izveidojiet efektīvu komercdarbības plānu un finanšu modeli

Labi sastādīts un pārdomāts komercdarbības plāns parāda, kā startaps iegūs naudu un kļūs pelnošs. Ja startaps ir noteicis tikai preces izstrādes stratēģiju bez jebkādas pārdošanas taktikas, potenciālie ieguldītāji gribēs zināt, kad uzņēmums sāks pelnīt. Ideja un tās pārvēršana taustāmā precē ir lielisks pirmais solis, bet ir jābūt arī tās pārdošanas plānam, un tad laika gaitā to var mainīt.

Pat ja ieņēmumi ir pārāk mazi iesākumam, tas tik un tā ir labāk nekā nekas. Tas rosina ieguldītājus šķirties no savas naudas, jo parāda galapreces potenciālu. Labi pārdomātam finanšu modelim ir jāpalīdz kontrolēt budžetu un nodrošināt, ka uzņēmumam nepietrūkst naudas jau pašā darbības sākumā.

Ja nav grāmatvedības pieredzes, finanšu modeļi šķiet biedējoši, taču ir daudz veidņu un rīku, kas var palīdzēt, vai arī šo posmu var nodot ārpakalpojumā citai firmai.

Izprotiet savu stratēģiju ieiešanai tirgū

Apdomājiet, kas ir jūsu potenciālie klienti un auditorijas, un tad izlemiet, kā jūs viņus efektīvi sasniegsit. Bieži vien startapu resursi ir ierobežoti, tāpēc ir jāatrod veids, kā ātri sasniegt potenciālos klientus ar vēstījumu, kas viņus mudina iegādāties preci.

Pat pasaules lielākie zīmoli šeit var kļūdīties. Piemēram, meklētājprogramma „Google” mēģināja ieviest „Google Glass” — viedbrilles, kas ļautu ļaudīm būt tiešsaistē, izmantojot lēcu komplektu, — tikai nesaprata, kāpēc ļaudīm patiešām ir vajadzīga šī tehnoloģija.

Tas izraisīja paaugstinātas izmaksas un pieprasījuma trūkumu potenciālo klientu vidū. It sevišķi tirgū, kurā jums ir ierobežota pieredze, jūs varat ieiet caur partneru ekosistēmu, lai sasniegtu klientus. Lai to veiktu, ir svarīgi efektīvi informēt partnerus par vērtības piedāvājumu viņiem. Tas nozīmē, ka viņi ir jāmudina un jāmotivē sadarboties ar jums.

Sapulciniet startapa vajadzībām atbilstīgu komandu

Nevar gaidīt, lai uzņēmēji visu dara paši. Patiesībā ir noskaidrots, ka 80 % uzņēmumu, kas pieņem darbā papildu personālu, izdzīvo ilgāk par gadu. Tomēr nav efektīvi pieņemt darbā ļaudis, lai tikai aizpildītu mazajiem uzņēmumiem stereotipiskos amatus.

Labāk pievērsieties to personu pieņemšanai darbā, kas jums ir visvairāk vajadzīgas. Tāpat nogaidiet, ja uzņēmumam nav vajadzīgs kāds noteikts darbinieks, piemēram, sociālo mediju speciālists.

Turklāt, lai gan katram darbiniekam ir galvenie pienākumi, kas ļauj likt lietā savas zināšanas, viņam nav jāaprobežojas ar to. Ir svarīgi pieņemt darbā hameleonus. Tādējādi darbinieki var efektīvi strādāt ne vien savās darba grupās, bet arī pie dažādiem uzņēmuma aspektiem, lai palīdzētu startapam palikt efektīvam.

Personāla atlases process var būt sarežģīts ikvienā uzņēmuma, bet it sevišķi startapos. Kā darba devējs var panākt pareizo līdzsvaru starp pieredzējušu ļaužu pieņemšanu darbā un arī nodrošināt, ka uzņēmumā ir pietiekami daudz ļaužu ar možu aizrautību un degsmi?

Nav universālas formulas, kas der visiem. Tāpēc labāk pievērsties tāda kolektīva izveidei, kas ļauj sasniegt pašreizējos mērķus un uzdevumus. Nākamo personāla atlases posmu ar lielāku koncentrēšanos uz nākotni var atlikt, līdz uzņēmums sāk gūt panākumus.

Katru jaunuzņēmumu veido ļaudis ar cilvēciskām emocijām, rūpēm un sapņiem. Papildus visiem iepriekš minētajiem tehniskajiem un pragmatiskajiem ieteikumiem ir vēl viens ļoti svarīgs jautājums, kas jāņem vērā visiem uzņēmējiem. Startapa dibinātājiem un viņu kolektīviem ir jāsaskata galvenais mērķis, ko viņi cenšas sasniegt.

Viņi var izdegt, un viņiem var apnikt tas, ko viņi dara, jo viņi nevar sasniegt karjeras mērķus un viņus izsūc vienmuļā ikdiena. Tāpēc ir jāiemācās izvirzīt gan personiskos, gan lietišķos mērķus. Tad ir jāizstrādā plāns, kurā skaidri noteikts, kā tos sasniegt, lai rastu iedvesmu darbā un personiskajā dzīvē, kas virza uz priekšu.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.