Bonus-Malus atspoguļo vēsturi 0
Katra gada septembrī tiek pārrēķinātas autoīpašnieku Bonus-Malus klases, kuras tiek aprēķinātas, izrietot no autoīpašnieku apdrošināšanas vēstures datiem par pēdējiem 11 gadiem.
Pēc Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) datiem, pēc ikgadējās apdrošināšanas risku izvērtēšanas sistēmas Bonus-Malus klašu pārrēķina gandrīz visās klasēs vērojams palielinājums. Īpaši tas ir vērojams sestajā jeb starta klasē un 17. zemākajā riska klasē, kurā kopsummā ierindojušies vairāk nekā 66 500 autoīpašnieku.
Katra auto īpašnieka Bonus-malus klase tiek aprēķināta, izrietot no apdrošināšanas dienu skaita, kuru nosaka, ņemot vērā apdrošināšanas līgumu spēkā stāšanās un beigu datumu, kā arī no izraisīto ceļu satiksmes negadījumu (CSNg) jeb apdrošināšanas gadījumu skaita, kuri iestājušies konkrētajā periodā. Tomēr, kā norāda LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics, auto īpašnieku Bonus-Malus klase pēc pārrēķina var palikt arī nemainīga.
“Autoīpašniekiem izveidojies stereotips, ka Bonus-malus klasei katru gadu ir jāmainās, respektīvi, tai ir vai nu jāpaaugstinās, vai jāsamazinās, tomēr tā nav. Bonus-malus klase var palikt nemainīga arī vairākus gadus pēc kārtas, jo pārrēķins notiek par pēdējiem 11 gadiem – tas nozīmē, ka katru gadu no aprēķina tiek ņemts ārā viens, vecākais, periods, tā vietā liekot klāt jaunāko, līdz ar to netiek ņemta vērā tikai pēdējā gada vēsture,” skaidro Juris Stengrevics.
Augstāka riska jeb Malus klasēs, kurām apdrošināšanas sabiedrības piemēro lielāku OCTA cenu, kā paaugstinātas bīstamības auto īpašniekiem ierindojušies gandrīz 26 758 auto īpašnieku.