“BlueOrange Bank” soda ar 1,25 miljoniem eiro par finanšu noziegumu novēršanas prasību neievērošanu 0
Finanšu un kapitāla tirgus komisija (FKTK) un AS “BlueOrange Bank” ir noslēgusi administratīvo līgumu par tiesisko attiecību noteikšanu Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas (NILLTFN) likuma piemērošanas jomā, lai panāktu uzlabojumus “BlueOrange Bank” iekšējās kontroles sistēmas darbībā.
Parakstot administratīvo līgumu, FKTK un “BlueOrange Bank” ir vienojušās par izlīgumu, lai izbeigtu FKTK ierosināto administratīvo lietu par FKTK pārbaudēs konstatētajiem pārkāpumiem 2016. un 2017. gadā – “BlueOrange Bank” nav ievērojusi NILLTFN likuma un FKTK izdoto normatīvo noteikumu prasības.
Piemēram, nav pievērsusi pietiekamu un īpašu uzmanību klientu savstarpēji saistītiem darījumiem, kuriem šķietami nav ekonomiska mērķa, un nav nodrošinājusi savlaicīgu un kvalitatīvu klientu padziļinātās izpētes veikšanu un izpētes rezultātu dokumentēšanu.
Kā arī “BlueOrange Bank” nav nodrošinājusi aizdomīgu darījumu konstatēšanu un savlaicīgu ziņojumu sniegšanu Kontroles dienestam. FKTK ieskatā “BlueOrange Bank” pieļautie pārkāpumi ir vērtējami kā būtiski, turklāt “BlueOrange Bank” iepriekš ir sodīta par pārkāpumiem NILLTFN jomā.
Kopš gada sākuma situācija Latvijas banku sektorā ir radikāli mainījusies, to apliecina sektora statistiskie rādītāji par riskanto klientu noguldījumu apjoma kritumu mūsu bankās.
“Ir jāturpina arī līdzšinējās biznesa prakses transformācija, lai sasniegtu patiešām pārliecinošas kontroles līmeni, tādējādi mēs nodrošināsim arī valsts kopējā riska līmeņa samazināšanos šajā jomā,” uzsver P. Putniņš.
Administratīvajā līgumā puses ir vienojušās par paredzētajiem turpmākajiem pasākumiem, ko Banka apņemas noteiktajos termiņos pilnībā izpildīt, lai pilnveidotu NILLTFN iekšējās kontroles sistēmu. Savukārt FKTK uzraudzīs, vai “BlueOrange Bank” pilda noteiktās apņemšanās līgumā noteiktajos termiņos un noteiktajā apjomā.
Maksimālais piemērojamais sods par šādiem pārkāpumiem ir 10% no “BlueOrange Bank” kopējā gada apgrozījuma, kas būtu 3 694 216 eiro.
Nosakot “BlueOrange Bank” piemērojamās soda naudas apmēru, FKTK ņēma vērā, ka “BlueOrange Bank” pēc savas iniciatīvas izstrādāja pasākumu plānu pārbaudē konstatēto trūkumu novēršanai un līguma noslēgšanas brīdī bija izpildījusi pasākumu plānā noteiktos uzdevumus.
Kā arī “BlueOrange Bank” iesniedza detalizētu informāciju par veiktajiem un plānotajiem ieguldījumiem informācijas sistēmās un tehnoloģijās un darbinieku kvalifikācijas celšanā, tāpat jāņem vērā, ka, slēdzot administratīvo līgumu, soda naudas apmērs vienmēr tiek samazināts par 50%.
Ņemot vērā “BlueOrange Bank” pausto apņēmību veikt pasākumus iekšējās kontroles sistēmas uzlabošanā, sadarbību, kā arī, salīdzinot soda apmēru ar citām kredītiestādēm par līdzīgiem pārkāpumiem (veida, apjoma, smaguma ziņā).
Kā arī to, ka 2019. gadā “BlueOrange Bank” ir paredzējusi veikt papildu ieguldījumus NILLTFN riska pārvaldībai, FKTK piemērotais sods “BlueOrange Bank” ir samazināts līdz minētajiem 1 246 798 eiro.
FKTK piemērotās sankcijas atbilstības kontroles jomā finanšu sektorā
2018. gadā FKTK par NILLTFN likuma prasību pārkāpumiem ir piemērojusi sankcijas sešiem Latvijas finanšu sektora dalībniekiem – trīs bankām, divām e-naudas iestādēm un vienai maksājumu iestādei, kopsummā vairāk nekā 4 miljonu eiro apmērā (jeb 4 013 877 eiro).
FKTK piemērotās sankcijas apskatāmas šeit.
Kopumā pēdējo četru gadu laikā Kopš NILLTFN režīma pārmaiņām starptautiskajā finanšu vidē līdztekus FKTK veiktajām reformām Latvijas banku sektorā finanšu sektora uzņēmumiem ir piemērotas dažāda veida sankcijas par NILLTFN likuma pārkāpumiem, t.sk. sodas naudas kopumā teju 16 miljonu eiro apmērā.
Eiropas Savienībā ir vienota pieeja sodu piemērošanā par NILLTFN režīma pārkāpumiem. Šobrīd NILLTFN jomā maksimālais sods vienai iestādei var būt līdz 10% no gada apgrozījuma vai gadījumā, ja šie 10% ir mazāk nekā 5 miljoni eiro, tad kā maksimālais sods var tikt piemērots sods 5 miljonu eiro apmērā.
FKTK piemēro sodus, izvērtējot individuālo situāciju, finanšu iestādes attieksmi, pārkāpumu smagumu, kā arī plānotos uzlabojumus. Latvijas finanšu iestādēm piemēroto sodu apmērs ir salīdzināms ar ārvalstu finanšu iestādēm piemērotajiem sodiem procentu izteiksmē.
Salīdzinājums, vērtējot gala summu, nav korekts, jo Latvijas finanšu iestāžu apgrozījums un aktīvu apmērs ir būtiski mazāks nekā vidēji ES.