Elmārs Seņkovs
Elmārs Seņkovs
Foto – Timurs Subhankulovs

Blaumaņa Trīne ir kā maza dzeltenā prese 0

Nacionālajā teātrī 11.maijā pirmizrādi piedzīvos Rūdolfa Blaumaņa pazīstamā luga “Trīnes grēki” Elmāra Seņkova režijā. Viņš jau iestudējis trīs Blaumaņa lugas, un nu “Trīnes grēki” būs ceturtais latviešu klasiķa uzvedums. Stāsts par notikumiem Mazbērzos un Lielbērzos Elmāram Seņkovam būs pirmais Blaumaņa darbs uz Nacionālā teātra Lielās skatuves. Tā kā Čehova “Kaiju” viņš, daudziem par pārsteigumu, uzveda kā komēdiju, tad varbūt “Trīnes grēkos” varam sagaidīt drāmu vai pat traģēdiju?

Reklāma
Reklāma
TV24
“Laikam par to nevaru stāstīt, bet…” Rajevs atklāj iepriekš nedzirdētu informāciju par Rinkēviča un Trampa telefonsarunu
7 pārtikas produkti, kurus nevajadzētu bieži ēst. Tie ļoti var kaitēt zarnām
“Baidens nolēmis skaisti aiziet no dzīves, paņemot sev līdzi ievērojamu daļu cilvēces.” Medvedevs biedē ar Trešo pasaules karu
Lasīt citas ziņas

“Nē, “Trīnes grēki” rakstīti kā pose, komēdija jeb, kā uz lugas vāka uzrakstījis pats Blaumanis, tie ir “joki četros cēlienos”. Intereses dēļ papētīju iepriekšējos Trīnes iestudējumus – piemēram, Felikss Deičs savulaik lugu atslēdzis psiholoģiski. Es saskatīju, ka šo lugu varētu atklāt ar comedia dell’ arte un klaunādes elementiem, kur viens aktieris Arlekīna, Kapitano, Pulčinella (kalpa) un citās maskās tirgus laukumā improvizē visdažādākās sadzīviskās situācijas. Tur to vien darīja kā dzina visdažādākos, dzīves pārspīlējuma spilgtumā visvienkāršākajam zemniekam saprotamus jokus. Un, protams, kā jau tirgus laukumā, pienācās apsmiet arī karali, tādēļ comedia dell’ arte bija arī politiska žanra piesitieni. Arī Blaumaņa “Trīnes grēkos”, līdzīgi kā comedia dell’arte, darbojas māte valdniece, kalpi, kas taisa ēverģēlības un dzen intrigas. Un Trīne ir viena no viņiem. Latviešu klasiķim ir vēl citas interesantas komēdijas, bet šajā mani saistīja vienkāršība un intrigu skaistums. Arī mūsu valstī notiekošais reizēm ir kā viena liela, interesanta un latviska situāciju komēdija. Redzot vienu otru peripetiju, Blaumanis teiktu, vai tik te atkal padomā nav kāds joks, kāds piģermiģeris. Tādi piģermiģeri notiek katru dienu,” saka Elmārs Seņkovs.

Kāda saistība ir Blaumaņa Trīnei ar mūsdienu dzelteno presi? Vai dzīve šodienas Latvijā ir salīdzināma ar Blaumaņa situāciju komēdiju? Cik viegli ir noturēties režisora mākslas izcilības virsotnēs? Par to lasiet Vitas Kraujas intervijā ar Elmāru Seņkovu 9. maijā “LA” pielikumā “Kultūrzīmes” vai arī e-izdevumā.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.