– Vai tas bija tad, kad jūs zālē iejājāt uz tā baltā zirga? 6
– Jā, tas bija tad, kad jāju ar balto kleperi. Mēģināju tai savai jubilejai piešķirt nedaudz humora un smaida. Krievijas dzelzceļa vadītāja piedalīšanās Magoņa kunga jubilejā ir labs rādītājs apkārtnei, un pārmest viņam ir lieki. Tāpēc jau maksā lielu algu, lai var svinēt jubileju, pasūtot uzkodas un dzērienus, piemēram, Rundāles pilī, nevis teltī vai mazdārziņā. Ne jau tāpēc, ka cilvēki ir alkatīgi, viņiem vajag lielu algu, bet tāpēc, lai normāli pārstāvētu savu cilvēku intereses.
– Nu gan jūs nerunājat, kā sociāldemokrātam pieklātos. Vai sevi par tādu vairs neuzskatāt?
– Man nebija pieņemami, ka partijas vadītājs Juris Bojārs sāka stūrēt nacionālsociālisma virzienā, un es no partijas izstājos.
– Nu tad jau jums par lepno māju Rīgā, Slokas ielā, vairs nevar pārmest?
– Manai ģimenei bija pietiekami labs starta kapitāls, jo sievai piederēja viens no pirmajiem advokātu birojiem, jāņem vērā arī tas, ka kooperatīvu laikos bija pietiekami labas iespējas nopelnīt. Cilvēki var apliecināt, ka mums bija simtiem kvadrātmetru siltumnīcas, kur audzējām puķes. Kad pavērās iespējas, mēs aktīvi piedalījāmies kapitāla pirmreizējās uzkrāšanas procesā vēl pirms 90. gada. Arī kā dzelzceļa vadītājs saņēmu ļoti labu algu.
– Vai Krievijas kolēģi jums piezvana un izrāda interesi par Magoņa kunga arestu, dod kādus padomus?
– Protams, ka zvana, uzvārdus gan nesaukšu, jo mani pietiekami labi pazīst ne tikai Krievijā – ilgus gadus biju starptautiskās dzelzceļa organizācijas Austrumeiropas grupas vadītājs.
Gan man, gan arī citiem, kas patlaban ir pietuvināti “Latvijas dzelzceļam”, jārīkojas atbildīgi, nevis jālej eļļa ugunī. Pa visiem šiem desmit gadiem, kopš Magoņa kungs vadīja Baltijā lielāko uzņēmumu, man bijusi iespēja viņu pavērtēt. Gribu teikt godīgi, ka viņa ieguldījums tranzīta biznesa attīstībā ir pietiekami liels, lai šobrīd tajā kļūdainajā situācijā, kādā viņš ir nokļuvis, viņam tiktu dotas tiesības uz to, lai lietu izmeklē pietiekami toleranti. Pēdējā laikā ir mazinājusies muļķīgā ažiotāža, kas bija pašā sākumā, kad viņu aizturēja. Paldies KNAB vadītājam Streļčenokam, ka vairs nav urrā uzbraucienu un KNAB veic izmeklēšanu bez nevajadzīgas ažiotāžas.
Mūsu tēvzemei jārēķinās, ka šī situācija nav laba un ka mūsu konkurenti to mēģinās izmantot, jo biznesā draugu nav, tur katram ir savas intereses.
– Vai jums nekad kā Magoņa kunga priekštecim nav piedāvāts kukulis?
– Acīmredzot cilvēki, kas bija pietuvināti sistēmai, kurā katram ir savas biznesa intereses, saprata, ka runāt ar mani par ko tamlīdzīgu ir bezjēdzīgi, un tas arī netika darīts.
– “Latvijas dzelzceļa” vārdam vairs nav diez ko laba slava, jo pirms Magoņa aresta mums visiem svaigā atmiņā ir skandāls ap vilcienu vagonu iepirkumiem, kuriem jūs esat ģenerālorganizators. Tā augsne korupcijai joprojām tiek mēslota.
– Smagās un garās diskusijās ar starptautiskās dzelzceļa organizācijas vadītājiem, pēc neskaitāmiem braucieniem uz Briseli un neskaitāmiem samitiem šeit Latvijā man izdevās pārliecināt, ka mūsu nabadzīgās valsts apstākļos ir būtiski modernizēt elektrovilcienu, jo valstij pašai nav tādu finansiālu iespēju, lai to izdarītu.
Man nav skaidrs, kā tas varēja notikt, ka Rīgas vagonu rūpnīca pārvēršas par vraku. Vēlāk parādījās citas brīnumainas lietas, par kurām varētu runāt, ja būtu pieejama informācija. Tad, kad tā būs atklāta, tiks viesta skaidrība un sabiedrība visu uzzinās. Tas ir stipri nožēlojami, ka mēs palaidām garām iespēju tikt pie Eiropas Savienības fondu naudas. Tik samocītā projektā uz to vairs nevar cerēt.