Produktus glabā ar vasku piesūcinātā audumā 1
“Pēc vidusskolas devos mācīties uz Dāniju, kur ieguvu izglītību starptautiskajās komunikācijās un multimediju dizainā. Studijas bija tendētas uz sava biznesa izveidošanu, tur iesaistījos projektā, kurā redzēju izaugam kompāniju. Šī sajūta man nebija sveša, esmu bijusi līdzās arī vecāku biznesam un sekojusi tā soļiem uz izaugsmi. Šobrīd strādāju skandināvu uzņēmumā par grafisko dizianeri un brīvajos brīžos attīstu sava inovatīva un ekoloģiska produkta ražošanu,” stāsta jaunā uzņēmēja Ieva Sulutaura.
“Ideja par “Bee in” man radās apmēram pirms diviem gadiem, kad sapratu, ka vēlos izmantot dabiskāku materiālu ēdiena uzglabāšanai. Veikalā nopirktais siers gandrīz vienmēr bija iepakots plastikāta plēvē. Noplēšot uzlīmi, plēvi vairs nebija iespējams izmantot un radās vajadzība pēc jaunas. Nolēmu atrast labāku risinājumu un sāku eksperimentēt, izmantojot vasku. Vasks man nebija svešs, jo vecāki lielāko daļu savas dzīves ir nodarbojušies ar biškopību, līdz ar to par vaska antiseptiskajām īpašībām un tā vērtību biju pārliecinājusies jau senāk. Pirmos prototipus izveidoju pēc DIY principa. Kad pirmo produktu izmēģināju, man tas iepatikās. Iedomājos, ka vēl kādam ir līdzīga problēma, tāpēc nolēmu izpētīt tirgu, cilvēku vajadzības, kā arī alternatīvos ēdiena uzglabāšanas veidus un uzsākt savu biznesu. Tā izveidojās produktu uzglabājamais materiāls “Bee in”.”
“Bee in”
“Bee in” – dabiska alternatīva ēdiena uzglabāšanai, kas sastāv no Latvijā ievākta bišu vaska un kokvilnas auduma ar “Oekotex” sertifikātu. Produkta noslēpums ir dabiskajā vaskā, kas satur daudz dažādu aktīvu bišu produktu daļu. To var ērti lietot – saskaroties ar roku siltumu, vaska audums paliek elastīgs un viegli veidojams vēlamajā formā. Vaskam piemīt konservējošas un antibakteriālas īpašības, līdz ar to arī uz produkta nerodas baktērijas. Tas jau izsenis ir ticis izmantots gan ēdiena uzglabāšanā, gan trauku virsmu apstrādē. Tas ticis izmantots, pat iebalzamējot faraonus. Kā jau visā, arī mēs atgriežamies pie saknēm un izmantojam materiālu, kas bija nedaudz aizmirsts. “Bee in” vaska audumā ietin sieru, maizi, dārzeņus, augļus, garšaugus vai pārklāj to pāri bļodai ar salātiem. Tas lieliski noder arī gadījumos, kad nepieciešams attaisīt ievārījuma burku un nav blakus stipru roku. Audums lietojams atkārtoti, vairākas reizes, līdz pat gadam. To var mazgāt vēsā ūdenī un pat izmantot vieglu trauku mazgājamo līdzekli. Pēc mazgāšanas audumam jāļauj nožūt, tad to var salocīt un uzglabāt. “Bee in” nevajadzētu turēt tiešos saules staros, to nedrīkst likt cepeškrāsnī, mikroviļņu krāsnī un mazgāt trauku mazgājamā mašīnā. Neiesakām tajā uzglabāt svaigas zivis un gaļu.
Biznesa ceļš
“Pašreiz projektu finansēju no pašas, kā arī radinieku līdzekļiem. Attīstot produktu, lietoju tos finanšu instrumentus, kas pieejami “start up” uzņēmumiem. Jau 2015. gada oktobrī “Bee in” tika uzņemts LU Biznesa inkubatorā, novembrī “Nordea” biznesa skolā un pavasarī – Zaļo tehnoloģiju inkubatorā. Katra no tām man ir devusi sava veida zināšanas un pieredzi, ko varu lietot biznesā. LU Biznesa inkubators bija liels atbalsts un motivētājs. Esmu ļoti pateicīga, ka man tur ir sava darbnīca, kur varu darboties un radīt produktu. Tikko “Bee in” ieguva iespēju pārstāvēt Latviju “Climate Launchpad” finālā, kur tiek rēķināts, cik daudz CO2 kg tiek samazināts, veidojot produktu. Ar šo produktu mēs arī palīdzam sev ieekonomēt uz pārtikas produktu rēķina – pārtikas atkritumi gadā ir vidēji 70 kg uz vienu personu.
Savu ceļu pie Latvijas pircējiem “Bee in” uzsāka 2015. gada 28. novembrī, kad startēja LU Biznesa inkubatora inovācijas stendā “Rīga Plaza”. Divās dienās man bija iespēja uzzināt pircēju viedokli par produktu, kā arī tika veikti pirmie pirkumi. Produkta ražošana jau ir sākusies un pašreiz to var iegādāties Rīgā “Bišu bodē”, “Riija”, “Galerijā istaba” un “Abrā”, Jelgavā veikalā “Daba” un Cēsīs veikalā “Ķimene”, arī Hāpsalu Igaunijā, veikalā “Folk”, kā arī interneta veikalā studioza.lv. Produkts ik dienas pierāda sevi tirgū. Pēc tā aug pieprasījums, arī atsauksmes pēc lietošanas ir ļoti pozitīvas. Liekas, ka cilvēki jau sen bija gaidījuši šādu produktu. Pašreiz strādājam pie iespējas piedāvāt personalizētu produktu. Tas nozīmē, ka klients var izvēlēties auduma krāsu, zīmējumu vai ornamentu. Šis jautājums kļūst arvien aktuālāks pirms svētkiem, jo materiāls noder dāvanām.
Mani nākotnes plāni ir nostiprināties Latvijas tirgū, kā arī sasniegt Skandināviju un Centrāleiropu, kur zaļā dzīvošana un domāšana ir krietnu soli priekšā. Lai to izdarītu, jāiegūst finansējums ražošanas palielināšanai, lai iegādātos iekārtu, kas palīdz raitāk darboties un samazināt produkta pašizmaksu.”