Biļešu cena pagaidām nemainās: valsts nevēlas turpināt zaudēt pasažierus sabiedriskajā transportā 0
Ilmārs Randers, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Pērn reģionālo maršrutu autobusos pārvadāti 16,85 miljoni pasažieru, bet vilcienos 11 miljoni pasažieru, kas attiecīgi ir par 43% un 40% mazāk salīdzinājumā ar 2019. gadu.
Pieaugot sabiedriskā transporta biļešu cenai apstākļos, kad strauji palielinās gāzes, elektrības un citu pakalpojumu cena, valsts riskētu ar tālāku pasažieru zaudēšanu apstākļos, kad to skaits jau tā ir būtiski krities sakarā ar noteiktajiem ierobežojumiem Covid-19 izplatības mazināšanai, spriež Autotransporta direkcijā (ATD).
Līdz ar to šobrīd ATD jautājumu par tarifu izmaiņām izskatīšanai Sabiedriskā transporta padomē nav virzījusi un patlaban neplānojot to darīt.
Risinājumi zaudējumu kompensēšanai pārvadātājiem
Biļešu tarifus reģionālajiem pārvadājumiem apstiprina Sabiedriskā transporta padome (piemēram, “Rīgas satiksmes” biļešu tarifi ir Rīgas domes kompetences jautājums, tāpat arī citu pilsētu sabiedriskais transports). Sabiedriskā transporta padomes sastāvā ir Latvijas piecu plānošanas reģionu pārstāvji, kā arī Satiksmes ministrijas un Finanšu ministrijas pārstāvji.
Padome sanāk kopā vienu reizi mēnesī. Pēdējā sēde bijusi 1. aprīlī, kad notikusi diskusija par variantiem, kā varētu kompensēt pārvadātājiem radušos zaudējumus, ja tādi radīsies sakarā ar degvielas cenas pieaugumu, vienlaikus saglabājot esošās biļešu cenas.
ATD direkcija piedāvājusi vairākus variantus, no kuriem padome atbalstījusi vienu. Tas paredz, ka pārvadātājiem sākotnēji jāveic visi iespējamie pasākumi izmaksu mazināšanai, tajā skaitā jāpārskata, kādu degvielas cenu, pērkot to vairumā, piedāvā dažādi degvielas piegādātāji. Ja pēc resursu pārskatīšanas pastāvēs risks, ka pārvadātājs tomēr nevarēs nodrošināt sabiedriskā transporta pakalpojumu līguma izpildi degvielas cenu pieauguma dēļ, tam ar šiem aprēķiniem būs jāvēršas ATD, kur katrsugadījumu par kompensāciju piešķiršanas pamatotību izskatīts individuāli.
Atbilstoši ES vadlīnijām
ATD informēja “Latvijas Avīzi”, ka arī Eiropas Savienības līmenī Eiropas Komisija šā gada 24. martā publicējusi paziņojumu. Tajā ES dalībvalstīm krīzes situācijas pārvarēšanai ļauts līdz pat 2022. gada 31. decembrim veidot atbalsta programmas izmaksu kompensēšanai, kas radušās sakarā ar ārkārtīgi krasu dabasgāzes un elektroenerģijas cenu pieaugumu.
Jauni vilcieni – jaunas biļešu cenas
Vienlaicīgi ATD “Latvijas Avīzi” informēja arī par to, ka sabiedriskā transporta biļešu cenas plānots pārskatīt līdz ar jauno elektrovilcienu piegādāšanu un cita veikto reisu intervāla grafika ieviešanu.
Savus lasītājus esam jau informējuši, ka saskaņā ar spēkā esošo līgumu, Čehijas ražotājam “Škoda Vagonka” pirmais jaunā elektrovilciena sastāvs sertifikācijas procesa turpināšanai Latvijā būtu jānogādā maija sākumā, savukārt pasažieru pārvadāšanai jaunos vilcienus plānots pakāpeniski ieviest, sākot ar šā gada rudeni.
Tiesa gan, šis plāns un pasākumu grafiks bija saskaņots pirms Krievijas agresijas Ukrainā. Situācija pēc 24. februāra ir būtiski mainījusies arī šā līguma sakarā, jo pilnībā jāmaina vilcienu piegādes ceļi uz Latviju (sākotnēji tos bija paredzēts pārdzīt, izmantojot Ukrainas un Baltkrievijas sliežu ceļus), kā arī metāla un citu ražošanai nepieciešamo materiālu piegādātāji.
Pagaidām oficiāla informācija par izmaiņām līguma izpildē gan nav saņemta. Līdz ar to var prognozēt, ka sabiedriskā transporta biļešu cenas kļūs dārgākas šoruden. Tarifa pārskatīšanu braucieniem ar vilcienu ATD saista ar pakalpojuma kvalitātes uzlabošanos. Pieaugot vilcienu tarifiem, paredzēts palielināt arī autobusu biļešu cenas. Arī pašreizējā tarifu politika attiecībā uz vilcienu un autobusu biļetēm ir diferencēta, paredzot, ka vilcienu tarifs ir par 10% līdz 15% mazāks nekā autobusu pārvadājumos.
Sākta bateriju vilcienu piegādātāju kandidātu atlase
Tālāko Latvijas pasažieru vilcienu flotes modernizāciju Satiksmes ministrija uzticējusi organizēt un vadīt nevis “Pasažieru vilcienam”, bet ATD, kas aprīļa sākumā izsludinājusi pirmo iepirkuma kārtu – kandidātu atlasi – bateriju vilcienu iepirkumam. Ar šiem vilcieniem plānots pakāpeniski aizvietot un nomainīt Latvijas rīcībā esošos dīzeļvilcienus, kas pārvadā pasažierus valsts neelektrificētajos dzelzceļa maršrutos.
Vienlaikus ar šo procesu ATD Satiksmes ministrijas uzdevumā veic aptauju ES mērogā par citu valstu pārvadātāju interesi ienākt Latvijas tirgū, lai veiktu pasažieru pārvadājumus pa dzelzceļu ar valstij piederošajiem jaunajiem vilcieniem, sākot ar 2025. gadu. Šāda procedūra nepieciešama, jo 2024. gada izskaņā beidzas uzņēmuma “Pasažieru vilciens” līgums par tiesībām uz šā pakalpojuma nodrošināšanu. Piesaistot naudu no ES fondiem jauno elektrovilcienu iegādei, izrādījies, ka arī dzelzceļa pārvadājumos Latvijai tāpat kā citām ES dalībvalstīm jānodrošina pakalpojuma tirgus atvēršana.
Latvijas valstij piederošais “Pasažieru vilciens” ir apņēmības pilns savas pozīcijas nosargāt, tomēr nav izslēgts, ka pēc 2024. gada tas šo pakalpojumu vairs nenodrošina vai arī nav vienīgais pārvadātājs.
Pasažieru dzelzceļa pārvadājumu tirgus izpēte vēl nav noslēgusies. Kā informēja ATD – piedāvājumus ieinteresētie pretendenti varot iesniegt līdz 2022. gada 14. aprīlim, kad arī būs zināmi rezultāti.