Vārnas prot lasīt simbolus 7
Kādā citā eksperimentā pētnieki noskaidroja, ka vārnas lieliski saprot – priekšmeti var būt lielāki un mazāki, un šie putni spēj veikt ne īpaši sarežģītu novērojamo objektu uzskaiti. Pētnieki iepriekš apmācīja eksperimentā izmantojamās vārnas no diviem aizvērtiem tilpumiem izvēlēties to, uz kura bija atzīmēts liels skaitlis, ko veidoja vairāku simbolu kombinācija. Savukārt kontrolei – marķējuma bezskaitļu variantus (dažādas formas, aizkrāsoti laukumi, dažādas simbolu krāsas). Analoģiska skaitļu iegaumēšana (piemēram, divu dažāda lieluma trijstūru grupu veidā) no putniem prasīja gluži noteiktu primitīvu uzskaites formu, proti, spēju savstarpēji salīdzināt vizuālo stimulu skaitļus. Pareiza atbilde nozīmēja barību, nepareiza – tukšu kārbiņu.
Vārnas guva sekmes 70–90% mēģinājumu. Pēc sākotnējās apmācīšanas ar divu simbolu piemēru pret pieciem vārnas sekmīgi atšķīra divu konteineru atšķirības: skaitļi 3 pret 5, 4 pret 5, 5 pret 6, 5 pret 7 un 5 pret 8. Atsevišķi testi apliecināja, ka eksperimentā iesaistīto vārnu izvēli praktiski neietekmē ne simbolu izkārtojums uz konteinera vāka, ne pašu simbolu īpatnības (forma, krāsa, izmērs), bet svarīgākais izrādījies tieši zīmju skaits. Iemācījušās no treniņiem pazīstamo simbolu (kvadrātiņi, trijstūri) skaita salīdzināšanu, vārnas ļoti viegli pārcēla šo pieredzi uz nepazīstamiem simboliem (piemēram, krūzītēm).
Pētnieki atzīmējuši, ka tāda abstrahēšanas un salīdzinoši primitīvas uzskaites spēja iepriekš novērota arī pērtiķiem, vistām, zivīm un bitēm. Turklāt šo sugu pārstāvji uzrādījuši arī spēju vizuāli salīdzināt gan gluži nelielus skaitļus (piemēram, 3 pret 4), gan arī krietni vien lielus (piemēram, 15 pret 25 un pat 200 pret 150). Bet dažiem dzīvniekiem izdevies ne tikai salīdzināt priekšmetu skaitu, bet arī, kā mēdz teikt, “uz aci” tos saskaitīt vai pat atņemt. Tas viss liecinot par kādu vienotību un pietiekami dziļām evolucionārajām saknēm, kas uz tādas uzskaites pamata vieno cilvēkus un dzīvniekus. Šajā gadījumā tātad cilvēkus un vārnas.