Vai jaunu iekšdedzes auto ražošanai pienāks gals? “Euro 7” izmešu standarts sabiedējis auto īpašniekus 10
Raivis Šveicars, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Vai tiešām Eiropā aizliegs ražot auto ar iekšdedzes dzinējiem, kā to savā valstī jau paziņojis britu premjers Boriss Džonsons?
Gaidāmā “Euro 7” izmešu standarta dēļ jau šajā desmitgadē varētu pienākt gals jaunu iekšdedzes auto ražošanai, jauno auto īpašniekus sabiedējusi publikācija vācu tabloīdā “Bild”.
Kā norādīts Eiropas Zaļajā kursā, Eiropas Komisija līdz 2021. gada jūnijam pārskatīs un nostiprinās CO2 izmešu standartus vieglajiem automobiļiem un mikroautobusiem, kā arī ierosinās stingrākus emisiju standartus iekšdedzes dzinēju transportlīdzekļiem, lai Eiropā panāktu nulles emisiju līmeni.
Avoti Eiropas Komisijā “Latvijas Avīzei” uzsvēra, ka jaunais standarts radīs pievilcīgu un reālu ceļu uz nulles piesārņojuma līmeni transportlīdzekļiem, kas aizsargāšot iedzīvotāju veselību, vienlaikus stiprinot Eiropas autoražotāju konkurētspēju.
Līdz standarta stāšanās spēkā dienai vēl ir vairāki gadi, un EK uzskata, ka tam jābūt pietiekami, lai autoražotāji spētu ieviest jaunas alternatīvas tehnoloģijas.
Kāds izskatīsies jaunais izmešu standarts? Avoti EK norādīja, ka joprojām nav pieņemtas nekāda veida “Euro 7” gala prasības, taču tās būšot reālistiskas un ambiciozas.
Tāpat “Euro 7” sagatavošanā piedalās Transportlīdzekļu emisiju standartu padomnieku grupa (AGVES), kurā iekļauti auto rūpniecības industrijas pārstāvji, nevalstisko organizāciju, universitāšu un ES dalībvalstu pārstāvji.
Sagaidāms, ka “Euro 7” saskarsies ar lielu auto un degvielas ražotāju industrijas pretestību, ņemot vērā, ka jaunajam standartam varētu nekvalificēties pat hibrīdauto, kā arī prasības neizpildītu nedz biodegviela, nedz sintētiskā degviela.
Kaut gan EK noraida jebkādā veidā izskanējušos “Euro 7” iespējamos rādītājus, Vācijas ziņu aģentūra “DPA” ziņo par “vadībā izvirzījušos” konceptu, kuru Vācijas Autoražotāju asociācijas (VDA) vadītāja jau pasludinājusi par “de facto” beigām iekšdedzes automašīnām.
Hildegārda Millere norādījusi, ka lielākā problēma būs tā, ka “Euro 7” standartu izpildījušam automobilim būs jāspēj noteiktās prasības izpildīt ikvienā situācijā, tostarp atrodoties, piemēram, augstkalnes retinātajā gaisā, kas attiecīgi dzinējam liek darboties neefektīvāk, radot lielākas emisijas.
“Komisija vēlas noteikt, ka turpmāk transportlīdzekļiem jābūt praktiski brīviem no emisijām jebkurā braukšanas situācijā. Nav nozīmes – ar piekabi braucot kalnā vai lēnā pilsētas satiksmē. Tas ir tehniski neiespējami, un to zina visi,” norāda Millere.
Viņa uzskata, ka tik drastiskām pārmaiņām vēl nav pienācis laiks, jo Eiropā vēl neesot gana attīstīts elektroauto uzlādes tīkls. Tā vietā būtu vairāk jādomā par jaunu sintētisko degvielu un ūdeņraža tehnoloģiju attīstību.
Līdzīgi izteicās arī Štutgartē bāzētā “Mercedes” komunikācijas pārstāvji.
“Mūsuprāt, turpmākajam “Euro 7” standartam būtu jāatbilst gaisa kvalitātes prasībām, un tam jārāda būtiski uzlabojumi salīdzinājumā ar spēkā esošajiem regulējumiem, taču “Euro 7” dēļ nedrīkst aizliegt iekšdedzes dzinējus “pa aizmugures durvīm”,” kompānija atbildēja “Latvijas Avīzei”. “Mercedes” uzskata, ka jau šā brīža “Euro 6” prasības un e-mobilitātes popularitātes pieaugumam ir liela loma emisiju samazināšanā.
Turklāt pāreja uz bezizmešu transportu prasa laiku, ko jau šobrīd diktē dažādi CO2 tiesību akti, subsīdijas pircējiem un infrastruktūra. “Mūsuprāt, pašlaik apspriestie scenāriji tehniski nav īstenojami.”
Runā, ka “vieglākais” no “Euro 7” variantiem paredzēs samazināt CO2 emisijas par 66%, slāpekļa emisijas būs jāsamazina uz pusi, bet cieto daļiņu emisijām jābūt pat sešas reizes mazākām.
Savukārt autoražotājiem sliktākais variants paredzēs vēl drastiskākus noteikumus – par 90% būs jāsamazina CO2 emisijas, slāpekļa emisijas jāsamazina sešas reizes, bet cieto daļiņu emisijas – desmit reizes.