“Land Rover” nu jau dziļi aizpeldējis “premium” jūrā 1
Atis Jansons, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Varētu jau par “Land Rover” atrakciju pasmieties un pat sadusmoties. Nu kā var ielūgumā rakstīt – tas īpaši tev un tiem, kam jau kopš bērnības ir paticis viss, kas saistīts ar auto vadīšanu, tiem, kuri nebaidās pārsniegt savas robežas, doties cauri dubļiem, jūt dziļu saikni ar savvaļas dabu, – un sanākušos paturēt asfaltētā pagalmā, kur no dubļiem nav ne smakas, bet meža smaržu un ogu vietā ir kafijas automāts un dārgi pīrādziņi! Krāpšana, blēdība!
Nedusmosimies. Būsim, kā saka, toleranti. Īstas sliktu ceļu tehnikas prezentācijas un testi allaž bijuši grūti sarīkojami, riskanti un dārgi.
Tādēļ kļuvuši par retumu. Jo kā var saimnieks ziņkārīgo desmitiem uzticēt ļoti dārga auto atslēgas, ja skaidri zināms, ka specifiskās iemaņas, kādas īstos kalnos nepieciešamas, apguvuši vien daži? Nedrīkst. Un tādēļ top šāda veida piedzīvojumu imitācijas.
Šī ir pavisam miniatūra. Tam pašam “Land Rover” Anglijā ir desmitkārt vērienīgāks atrakciju parks. Man gadījies pabūt arī “Opel Frontera” prezentācijā Šveicē, kur meža ielokā bija ne tikai stāvi kāpumi un nobraucieni, bet arī vizuāli šausminoši ūdens šķēršļi.
Papeldējušies, pirmo izbīli pārvarējuši, konstatējām, ka tie ir absolūti “muļķu droši”, tieši tik dziļi, cik auto īpašības atļauj, un pamats nav vis slideni dubļi, bet ciets bruģis. Ne tikai līdzens, bet pat ar risām, kuras neļauj nepareizu trajektoriju izvēlēties. Un ļauj pat stūri vaļā palaist. Drošs kurss saglabāsies. “Pārsniegt savas robežas”, kā mūs šeit aicināja, nemaz nav iespējams.
Tad kāda tam visam jēga? Krauja kāpuma un nobrauciena imitators ļauj (instruktora uzraudzītam) diletantam pakutināt nervus ar divām no kalnu braucienu spilgtākajām epizodēm.
Gandrīz 45 grādu kāpumā ceļš vairs nav redzams. Logā tikai debesis! Jāatzīst – bailītes uzbrūk. Uzbrūk pat šeit, kur kļūdas iespējamība niecīga. Segums ciets un līdzens. Trajektorija – taisne, kuru piedevām sargā tērauda cauruļu barjeras. Briesmu nav. Adrenalīns – jūra.
Virsotnīte (nieka nepilnus desmit metrus augsta, nevis 50 kā “Gada auto” testos Kurzemē) sasniegta, seko profila lūzums, kurā reāls ceļš varētu sasniegt un bojāt auto vēderu. Te problēmu nav. Instruktors saka “stop!”, nospiež lifta pogu, kas nekustīga auto pakaļu paceļ nobrauciena startam.
Šis ir vēl viens adrenalīnu ražojošs mirklis. Nu 45 grādu lenķī deguns uz leju. Gravitācija gulda tevi uz stūres rata. Bailītes! Nebaidies. Te nav kur nomaukties. Un mūsdienu automobiļi (ne tikai šis “Defender”) šādos nobraucienos precīzi bremzēt māk paši.
Īstā braucienā… “Landcruiser” piknikā pie Usmas skatu torņa biezos čaļus pavadošās dāmas spiedza un dažas pat muka no limuzīniem ārā.
Filmēšanas laikā kāds no brāļiem auto žurnālistiem kļūdījās, bremzēja šķībi, un gluži jauns “VW Amarok” novēlās no stigas uz spožajiem sāniem…
Īsts bezceļš, protams, ir citāds. Bet ieskatam, iebarošanai, kā saka makšķernieki, šis derēs. Žēl, ka “Defender” trenažieris no Rīgas jau aizbraucis.
Bet ļoti iespējams, ka tas atgriezīšoties vēl. Un būšot plašai publikai pieejams. Sekojiet informācijai. Pamēģiniet. Pat tad, ja jaunais “Defender” (starta cena ap 50 000 eiro) neietilpst jūsu reālo sapņu rāmjos.
Šādos kalnos, trenēta meistara vadīta, var uzbraukt arī krietni lētāka tehnika. Vienkāršāka. Praktiskāka nekā “Land Rover”, kurš nu jau dziļi aizpeldējis “premium” jūrā. Šajā Ulmaņa ielas namā viss ir dārgs.
Man, piemēram, ļoti iepatikās miniatūrais instrumentu komplektiņš (attēlā). Ja nopirkšu, sievai labāk neteikšu, cik samaksāju…