Bet sacensības turpinās… 0
Melns rallijs. Reti kurš jautā par uzvarētājiem. Visi grib zināt traģiskā negadījuma nianses. Jautā – kas un kurš vainīgs? Atbildei der pirms sešiem gadiem citas liktenīgas avārijas (rallijs “Kurzeme. Ekipāža Rudzītis/Vilciņš) sakarā rakstītais. Papildināts ar šā negadījuma aculiecinieku stāstīto.
“Pirmkārt – kļūdījās EKIPĀŽA. Kā tieši, nav iespējams noskaidrot, jo pārāk īsas un ātras bija lidojuma pēdējās piecas sekundes, pārāk daudz ir teorētiski iespējamo cēloņsakarību ķēdīšu, lai kādu no tām izvēlētos. Kura no divām tās sastāvdaļām bija vairāk vai mazāk “vainīga”, ne tikai nav iespējams noteikt, šāda jautājuma nostādne ir pat pilnīgā un absurdā pretrunā ar rallija pamatprincipu – divi kā viens. Ja es (stūrmanis) sēžos sacīkšu automobilī blakus šim pilotam, tad akceptēju viņa iespējamo kļūdu sekas kā savējās. Ja pilots uztic stenogrammas diktātu man, viņš reizē pieņem manas cilvēcīgās tiesības uz kļūdu. Ar visām izrietošajām sekām. Kā savējās. Mezgls. Kamols. Īpaša divu cilvēku savienība, kuru nezinātāji var nesaprast, no kuras sacīkšu starplaikos var, vajag un drīkst izstāties, ja jūtama nesaderība. Bet, tiklīdz parakstīts sacensības pieteikums un nomirgojis starta luksofors – ekipāžā divi ir viens. Līdz goda pjedestālam. Nedalot medaļu. Arī šādam sliktam finišam. Nedalot vainu.”
Ekipāžas kļūda. Neprecīzi sastādīta vai nepilnīgi pārbaudīta stenogramma, iespējams, neskaidri nolasīta vai ne gluži tā saklausīta. Rezultāts – nevis vienkārši pārāk ātra un riskanta, bet nāvējoša ieeja asā līkumā (L3/4+, nevis L2, kā pēc ātruma esot izskatījies aculieciniekiem), priekšējā kreisā riteņa ieķeršanās špūrē un kūlenis, kas vēl nebija beidzies, kad pret koku atsitās jumta priekšējais labais stūris. It kā jau drošības karkasa stipra vieta, taču atrodas tā pārāk tuvu stūrmaņa galvai. Triecoties pret neizkustināmu šķērsli – palēninājums kosmisks… Igora Bartaščenoka vairs nav. Sacensības pārtrauktas. Bet vēlu piektdienas vakarā tika nolemts nākamajā dienā tās turpināt.
Rallijs “Madona 2012” bija gan Latvijas rallija un rallijsprinta čempionāta ceturtais posms, gan Igaunijas rallija čempionāta posms. Līdz ar to uz starta stājās vairāk nekā simts rallija ekipāžu.
Absolūtajā vērtējumā uzvarēja igauņi Georgs Gross/Raido Molders, kuri vienīgie brauca ar WRC klases automobili un tādēļ bija tehniski pārāki par konkurentiem. Sīvākā konkurence, kā jau pieņemts, ir N4 klasē, kurā labāko rezultātu uzrādīja “Latvijas Mobilā telefona” rallija komandas ekipāža Andis Neikšāns ar Māri Jēkabsonu. Tas viņiem nodrošināja otro vietu rallija absolūtajā vērtējumā. Šoreiz pēc vairāku gadu pārtraukuma Andis Neikšāns rallijā startēja ar savu bijušo stūrmani Māri Jēkabsonu, kurš piekrita īslaicīgi aizstāt pastāvīgo stūrmani Pēteri Dzirkalu. “Kopš tiem laikiem, kad abi kopā braucām ar “Lada”, automašīnas kļuvušas ievērojami ātrākas. Taču rezultāts pierāda, ka tas nav šķērslis un abi spējam labi saprasties. Gribu pateikties Mārim, ka viņš spēja atrast laiku, lai mums palīdzētu,” par sadarbību ar stūrmani stāsta Andis Neikšāns. Viņš kopā ar Māri Jēkabsonu jau no pirmā ātrumposma izvirzījās N4 klases vadībā un ar katru nākamo ātrumposmu pārsvaru palielināja, izcīnot sešas ātrumposmu uzvaras N4 klases ieskaitē pēc kārtas.
“Ralliju sākām labā ritmā un centāmies to noturēt līdz beigām, tempu regulējot atkarībā no konkurentu rezultātiem. Labi vien bija, ka rallija sākumā bijām uzkrājuši pietiekami lielu pārsvaru, jo pēdējos ātrumposmus veicām ar vienu bojātu amortizatoru, kas pēc sajūtām un automašīnas stabilitātes līdzinājās braukšanai ar tukšu riepu,” iespaidos dalās Andis Neikšāns.
Otro vietu N4 klasē ieņēma Jānis Vorobjovs ar Guntaru Zicānu. Līdz ar to viņi kļuvuši par N4 klases kopvērtējuma līderiem gan Latvijas, gan Igaunijas čempionātu ieskaitē. Tālākajās piecās vietās Madonas rallija kopvērtējumā ierindojās Igaunijas un Krievijas sportisti, bet astoto vietu N4 klasē ieņēma Aivis Egle/Andis Dauga.
Trešo uzvaru pēc kārtas Latvijas čempionāta R2 klasē izcīnīja Ralfa Sirmača, Māra Kulša ekipāža no “OKartes Autosporta Akadēmijas rallija komandas”, vēl vairāk nostiprinoties Latvijas čempionāta līderu godā. No visām vienas ass piedziņas automašīnu ekipāžām Sirmacis/Kulšs finišēja trešajā vietā, palaižot priekšā divas ekipāžas ar aizmugures piedziņas spēkratiem – igauņus Ago Ahu/Kalli Ahu un somus Janni Korhonenu/Juhu Asikainenu. Tomēr abas šīs ekipāžas necīnījās par punktiem Latvijas čempionāta ieskaitē un startēja ar 2WD Open, nevis R2 klases tehniku. “Latvijas Avīzes” atbalstītie “NJ Racing” komandas braucēji Jānis Berķis ar Edgaru Čeporjus ralliju iesāka labi, taču, atrodoties 2WD klases vadībā sestajā ātrumposmā, bija spiesti izstāties dzinēja defekta dēļ.
Nākamais Latvijas rallija čempionāta posms notiks 20. un 21. jūlijā Igaunijā.