Benzīns seko naftai 0
Gaidīto vienu eiro par benzīna litru tā arī nedabūjām… Kopš gada sākuma cenas degvielas uzpildes stacijās kāpj. Bet lēni kāpj, kas vilšanās rūgtumu mazina. Nav jau tik bēdīgi. Esam (tāpat kā visa Eiropa) atkal pie tiem pašiem kontrolskaitļiem, kas fiksēti pirms pusotra gada. Un krietni labākā situācijā nekā pērnajā vasarā.
Skatot statistiku šādā garākā laika posmā, nepārprotami redzams, ka benzīna cenas (gan ar nelielu nobīdi laikā) ir sekojušas jēlnaftas tirgus viļņiem. 2015. gada janvārī bija tie paši nepilni 50 dolāri par barelu, kas šobrīd. Un benzīna augstākās cenas laiks sakrīt ar pērnās vasaras 60 dolāriem.
Vēl daži vārdi par kaimiņiem, ar kuriem mēdzam (tā krasi paškritiski) sevi salīdzināt. Benzīns Igaunijā tomēr ir dārgāks. Lietuvā gan lētāks. Bet interesanti ieskatīties citā tabuliņā, kurā salīdzināts būtisks cenu veidojošs komponents – akcīzes nodoklis. Un tas igauņiem ir lielākais Baltijā. Dīzeļdegvielai pat ievērojami lielāks. Viņi atļāvušies, uzdrošinājušies prasīt no komerciālajiem ceļu lietotājiem ievērojami vairāk nekā mēs. Dīzelim – par sešiem centiem vairāk. Un vidējais mēneša imports Latvijā ir ap 120 000 tonnām. Reizinām ar sešiem centiem – budžetā mums šādi ienāk par aptuveni 90 miljoniem eiro gadā mazāk nekā kaimiņiem. Vai vēl jābrīnās, ka viņu ceļi tomēr labāki par mūsējiem?