Benzīna cenu vilnītis 0
Kā jau esat pamanījuši – janvāra vidus eiforija līmenī “0,9xx” ir beigusies. Benzīns atkal kļuvis nedaudz dārgāks.
Vai tikai pie mums? Vai pašmāju mazumtirgotāju alkatība? Mēģinām skaidrot, izmantojot tā paša portāla energy.eu datus, kas nav perfekti, kas – kā atzīmēja kāds no iepriekšējo degvielas cenu apskatiņu komentētājiem – ir tikai aptuveni. Tomēr labākie pieejamie, jo tie, kuri zina vairāk, – klusē. Ko darīsi – komercnoslēpumi…
Tātad – februāra laikā visā Eiropā (gandrīz – meklējiet tabuliņā dažas valstis ar “–” zīmi) ir augusi tā sauktā “bāzes cena”. Cena, kādu par savu produktu grib benzīna ražotāji, kas tieši atkarīga no naftas cenu svārstībām un prognozēm. Visvairāk tā pieaugusi Spānijā, Bulgārijā, Dānijā, Lietuvā, Igaunijā – par aptuveni astoņiem centiem. Latvijas pozīcija nav slikta: plus 3,3 centi.
Ja salīdzinām cenas ar nodokļiem (bet bez mazumtirgotāju izdevumiem un peļņas), izskatāmies vēl labāk. Latvija ir vienīgā valsts Eiropā, kur februāra otrajā pusē šis skaitlis ir zemāks nekā bija gada sākumā. Un ir otrais absolūti zemākais aiz Polijas.
Bet, piemēram, vienas un tās pašas “Nestes” uzpildes stacijās dažādās vietās Rīgā vienā laikā varam atrast gan “beznodokļu un bezpeļņas” cenai tuvus uzrakstus 1,047, gan 1,107. Kāpēc? Komercnoslēpums. Un minējums – tie ir gan eksperimenti ar pārdošanas apjoma izmaiņām, cenu pazeminot, gan mārketinga manevri. Gan tuvu konkurentu spiediens, kā tas joprojām vērojams Satekles ielā. Izmantojam to! Pameklējam lētāko! Taču – nez vai varam cerēt, ka kāds Latvijā benzīnu atdos lētāk par orientējošo vidējo pašizmaksas līmeni, kas šobrīd tātad ir 1,039.