Beidzam muļķoties ar sojas, auzu un citiem “pieniem”? 2025. gads būs visai dīvains 0
Mums jau izsenis ir bijušas pretrunīgas attiecības ar pienu: 19. gadsimtā tas tika uzskatīts par veselības apdraudējumu. 20. gadsimta vidū tas kļuva par patriotisma simbolu un sabiedrības veselības pamatu. 21. gadsimtā piens kļuva par uztura, ētikas un ekoloģijas izaicinājumu.
Tagad notiek jauna pāreja – un tā kļūst politiska, raksta The New York Times.
Kamēr svaigpiena entuziasts Roberts F. Kenedijs jaunākais gaida apstiprinājumu ASV Veselības un cilvēkresursu ministra amatam, piens piedzīvo neparastu renesansi. Jaunā kustība “Make America Healthy Again” (Padarīsim Ameriku atkal veselīgu) ir pacēlusi nepasterizētu pienu kā simbolu cīņā pret lielo valdību, lielo pārtikas industriju un lielo farmācijas biznesu.
Piena produktu plaukti pilni jaunu iespēju un ideoloģiju. Piena industrija piedāvā arvien jaunas variācijas:
– Bioloģisks un ētiski ražots piens
– Ultrafiltrēts un bagātināts ar kofeīnu
– Proteīniem bagātināts piens.
Ziemeļrietumu piena gigants Darigold tagad piedāvā tik daudz variāciju, ka klasisko pienu nākas apzīmēt kā “Classic Milk”.
Piens kļūst arī par popkultūras fenomenu: Aktrise Nikola Kidmena filmā “Babygirl” dzer glāzi piena kokteiļu bārā kā erotisku efektu. Kosmētikas magnāte Heilija Boldvina Bībere izmanto pienu savas ādas kopšanas līnijas Glazing Milk reklāmās. Influencere un lauksaimniece Hanna Nīlemana (Ballerina Farm) dalās ar video, kurā baro savus astoņus bērnus ar svaigpienu TikTok platformā.
2025. gads solās būt viens no dīvainākajiem piena vēsturē – gan uztura, gan politikas un popkultūras kontekstā.