Bažas, ka Būtiņģes naftas terminālī pazudusī caurule var traucēt kuģu ceļu 0
Latvijas Jūras spēkiem ir bažas, ka no Būtiņģes naftas termināļa norautajam cauruļvadam var uzbraukt kāds kuģis, tāpēc to meklēs ar Gaisa spēku helikopteru.
Jūras spēku Krasta apsardzes dienesta Jūras meklēšanas un glābšanas koordinācijas centra (MRCC Rīga) priekšnieks Pēteris Subbota Aizsardzības ministrijas portālam “sargs.lv” stāstījis, ka Jūras spēku kuģi “Astra” un “Jelgava”, kas šorīt devās Baltijas jūrā, lai savāktu no Būtiņģes naftas pārkraušans termināļa noplūdušo naftu, saņēmuši jaunu uzdevumu. Tagad izplūdušās naftas vietā jāmeklē no termināļa norautā naftas uzpildes caurule.
Subbota skaidroja, ka šorīt agri no rīta Latvijas teritoriālos ūdeņus pārlidoja īpašs Eiropas Savienības satelīts. Pārlidojuma laikā piesārņojums netika konstatēts.
Subbota skaidroja, ka šāda veida izplūdušas naftas izzušana nav nekas neparasts – stiprā vēja un viļņošanās ietekmē apmēram pustonnu smagā nafta, kas iepriekš brīvi dreifēja jūrā, sakūlusies lielākos kunkuļos un nogrimusi.
Tiesa, piesārņojuma draudi aizvien pastāv, taču tie ir mainījušies – tagad Jūras spēkiem jāmeklē apmēram 40 metrus gara un 40 centimetru plata naftas uzpildes caurule, kurā aizvien vēl atrodas viena līdz pusotra tonna naftas.
“Šīs caurules konstrukcija paredz, ka normālos apstākļos tā peld virs ūdens virsmas. Savukārt avārijas gadījumā tā abos galos automātiski aizveras. Tāpēc mēs ceram, ka tā aizvērtā stāvoklī vēl aizvien kaut kur ir nekontrolētā dreifā. Mūsu bažas ir tās, ka caurule var iepeldēt kuģu ceļos un kāds kuģis, nezinot, ka tā atrodas priekšā, tai vienkārši uzbrauc un to pārplēš,” skaidroja Subbota.
Patlaban Latvijas Jūras spēki caurules meklēšanas darbus veic pašu spēkiem. Lietuvas Jūras spēki, kuru atbildības teritorijā vakar notika avārija, tos pagaidām ir pārtraukuši. Ja naftas caurule Latvijas teritoriālajos ūdeņos atradīs, par to tiks informēti arī Lietuvas Jūras spēki.
Jau ziņots, ka pirmdien Lietuvā no uzņēmuma “Orlen Lietuva” piederošā Būtiņģes termināļa Baltijas jūrā noplūdusi viena līdz divas tonnas jēlnaftas. Tas noticis, atvienojoties termināļa cauruļvadam, pa kuru tikusi sūknēta nafta. Noplūdušās naftas plankums jūrā bija aptuveni 3,7 kilometrus garš un 100 metrus plats, un tas vēja un straumju ietekmē no Lietuvas nokļuva Latvijas ūdeņos.
Būtiņģes naftas termināļa peldošā platforma atrodas 1,3 kilometrus no Lietuvas-Latvijas robežas un 7,3 kilometrus no krasta.