Bauskas pilī iemirdzas krāšņas koronetes 0
Bauskas pils muzejā līdz 31. jūlijam skatāma Edītes Pauls-Vīgneres izstāde “Koronetes”, kurā skatāma unikāla ar mākslinieces rokām darināta galvas rotu kolekcija, kuru papildina krāšņās Valda Ošiņa fotogrāfijas, ļaujot saskatīt koronešu zelta diegu, stikla pērļu smalkumu un audumu tekstūru nianses.
Gada sākumā pazīstamā tekstilmāksliniece kopā ar rakstnieci Noru Ikstenu izdeva grāmatu “Koronetes” ar Valda Ošiņa fotogrāfijām, bet tagad kroņi, tiāras un diadēmas apskatāmas Bauskas pilī. “Savā iztēlē es tās redzu kā rotas, kas svētkos ļauj mums justies kā karalienēm un princesēm,” tā par savu unikālo galvas rotu izstādi saka māksliniece.
Idejas vainadziņu un citu galvas rotu darināšanai māksliniecei radās 2013. gada pavasarī, aizrautīgi skatoties seriālu par britu Tjūdoru dinastiju. Renesanses laikmetā augstdzimušas personas nēsāja dārgakmeņiem rotātus kroņus, tiāras, diadēmas, pērlēm izšūtas aubes un cepures. Vainagi, ko parasti vija no lapām un ziediem, tolaik tika uzskatīti par goda vai iesvētību zīmēm, kas simboliskā nozīmē pietuvināti minētajām galvas rotām. Bauskas pils muzeja galvenā speciāliste Taiga Skane, raksturojot to laiku, teic: “Galvas rotās lielākoties bija ārkārtīgi bagāti izšuvumi, ko papildināja dārgakmeņi vai pērles, un tas tiešām tuvojās kaut kam tādam, kā pašreiz Vīgneres kundze savā iztēlē redz.” Lai gan autore uzskata, ka nevar sacensties ar karaļu dārgumiem, tomēr viņas darinājumi apliecina neizsmeļamu izdomu un prasmi ar vienkāršiem materiāliem radīt lieliskus lietišķās mākslas darbus. Kas ir vērtīgāks – rubīniem un zeltā mirgojošs kronis vai audumu rakstiem un stikla pērlītēm šūdināts vainadziņš? Koronešu kolekciju ik gadu māksliniece papildina ar jaunu kronīti, kas veltīts nākamajam viņas dzīves gadam. Par to Edīte saka: “Es vēlējos, lai manis darinātās laikmetīgās galvas rotas iepriecinātu skatītāju.”
Koronetes ir ļoti krāšņas galvas rotas, kas ataino renesanses laikmetu, kurš māksliniecei ir ļoti tuvs. “Renesanse ir mana mīlestība, un tad es domāju – nu, pamēģināšu. Bija viens vainadziņš, divi, trīs, un tad es iekarsu un līdz savai jubilejai uztaisīju 75,” atklāj E. Pauls-Vīgnere.
Pavisam Bauskas pilī atklātajā izstādē apskatāms jau 81 vainadziņš, un pēdējais tapis tikai dažas dienas pirms izstādes atklāšanas. To, cik kilogramu pērlīšu un dažādu krāsainu akmentiņu izlietots, māksliniece gan nevar pateikt, jo skices un maketus savām koronetēm netaisa. “Es tā katrreiz, kad sāku kaut ko veidot, kaut ko nopērku vai kāds kaut ko iedod vai atstāj, bet bez zīmējumiem. Es vienkārši improvizēju,” uzsver māksliniece.
Katram vainadziņam un diadēmai dots arī savs nosaukums, bet, lai sīkos pērļu rakstus labāk varētu izpētīt, krāšņo izstādi papildina V. Ošiņa fotogrāfijas. Par fotogrāfiju tapšanu V. Ošiņš teic: “Trīs četrus mēnešus es savā studijā dzīvoju ar tiem kroņiem, jo tas nav tā pašsaprotami, ka tu paņem un tūlīt arī nobildē. Es vienkārši mēģināju tikai tos izcelt, jo fotogrāfija ar to ir laba, ka tur mēs varam pieiet tuvāk un skatīties jau tajā līmenī, kurā cilvēks parasti neredz. Un īpaši tas ir izstādēs, skatoties daudz, ejot garām, cilvēks arī nepamana. Vienkārši tas ir apbrīnojams viņas darbs, ko viņa dara. Mani vienkārši tas fascinē. Edītes gadījumā man bija pilnīga skaidrība, ka to vajag. Tas ir liels, smags darbs, bet katrā ziņā pēc tam ir gandarījums.”
Par to, ka Latvijas vasaras plaukumā izstāde ir tieši Bauskas pilī, nav nejaušība, jo māksliniece neslēpj, ka ir iemīlējusi Bauskas pili, un teic: “Tik mīļas telpas, kas atkal ir manā gaumē, manā izjušanā – mīlestībā pret koku, pret dabiskiem materiāliem, Bauska ir Baltijas pērle.”