Baumanis: Gaidu, kad varēšu izmēģināt jauno auto, jo daudz vēl ir jāapgūst 0
Ar nepacietību tiek gaidīts brīdis, kad tiks atvērtas valstu robežas, jo tādējādi būs iespēja “patestēt” jauno “Audi S1” spēkratu, sarunā ar ziņu aģentūru LETA teica vienīgais šīs sezonas rallijkrosa braucējs no Latvijas Jānis Baumanis.
Aģentūra LETA jau ziņoja, ka Latvijas rallijkrosa pilots Jānis Baumanis arī šajā sezonā startēs pasaules čempionātā prestižākajā “SuperCar” klasē, pārstāvot “KYB Team JC” komandu.
Sagatavoties jaunajai sezonai gan īsti vēl nav izdevies, jo neilgi pirms visu darbu sākuma pasauli pāršalca Covid-19 pandēmija. Baumanim par laimi tas papildu grūtības neradīja, jo jau kopš februāra Latvija netika pamesta.
“Esmu Latvijā… Pēdējo reizi ārpus valsts biju februāra sākumā, kad devos uz izstādi Vācijā. Tobrīd parādījās pirmie gadījumi Itālijā. Arī Vācijas izstādē jau bija izvietoti roku dezinfekcijas līdzekļi,” pirms dažiem mēnešiem notikušo atceras Baumanis. “Varēja just, ka tiek ievēroti daži drošības pasākumi, bet kopumā viss pagāja mierīgi.”
“Sargāju pats sevi – mazgāju rokas un lielākoties atrados mājās.”
Pēc pagājušās sezonas beigām Baumanis nesteidza parakstīt līgumu ar kādu no komandām, jo vēlējies redzēt, kādi ir piedāvājumi. Bijuši vairāki, kuri ieinteresējuši, taču plāns bija startēt rallijkrosā. Lai arī vēlu, tomēr izdevās atrast jaunu komandu.
“Godīgi sakot, pēc sezonas… Janvārī vai tā vidū bija nelielas bažas, vai brauksim pilnu sezonu rallijkrosā. Skaidrs bija, ka kaut kur noteikti brauksim, vai nu rallijkrosā, vai šosejā, vai rallijā. Piedāvājumi bija,” situāciju pēc aizvadītās sezonas raksturo pilots. “Par rallijkrosu domājām, ka, iespējams, nobrauksim dažus posmus. Līdzīgs piedāvājums bija arī par ralliju, bija iespēja aizvadīt dažus atsevišķus čempionātus vai posmus.”
“Tāpat piedāvājumi sekoja no šosejas sacensībām. Varianti bija, taču līdz pēdējam gaidījām uz rallijkrosu. Par laimi, arī sagaidījām ļoti labu piedāvāju. To, kāda būs šī sadarbība, redzēsim, kad sāksies pirmās sacīkstes.”
Ņemt piemēru no Reiņa Nitiša, kurš nu jau pievērsies rallijam, Baumanis nevēlējās, jo tas prasītu ļoti daudz laika. Tāpat starp abām disciplīnām ir vairākas krasas atšķirības.
“Rallijs no šiem trim variantiem man bija pēdējā vietā, jo nāktos aizvadīt ļoti daudz testu. Īstais rallijs ir stipri atšķirīgs no rallijkrosa,” skaidro Baumanis. “Vieglāk būtu pierast pie šosejas sacensībām, kurās arī blakus nesēž stūrmanis, un trases lielākoties ir zināmas. Rallijs prasītu vismaz četru mēnešu kārtīgu darbu, lai sacensībās izdotos sasniegt apmierinošus rezultātus.”
“Rallijs ir disciplīna, kas aizņem ļoti daudz laika, tāpēc šaubos, ka spētu tam veltīt vajadzīgo stundu skaitu. Man vēl ir papildu darbi, kurus daru. Tāpat ģimenē ir meita, tāpēc par savu noslodzi nesūdzos.”
Baumanis arī nevairījās nosaukt komandas, kuras izrādījušas interesi par viņu pirms šīs sezonas. “Iepriekšējā komanda STARD piedāvāja aizvadīt pilnvērtīgu sezonu. Tāpat ar viņiem bija iespēja piedalīties elektrorallijkrosā. Arī lietuviešu komanda “ES Motorsports” bija ieinteresēta ar mani sadarboties,” norāda šīs sezonas vienīgais latvietis rallijkrosa prestižākajā klasē.
“Lietuviešu piedāvājums bija interesants, taču pēc tam sekoja arī “Audi” interese, kas, mūsuprāt, arī bija labākais variants. Ielecām vilcienā, kas jau bija paspējis sākt kustību, taču veiksmīgi.”
Pagājušajā sezonā Baumanis stūrēja “Ford” spēkratu, bet šosezon viņš sacensībās piedalīsies ar “Audi”. Baumanis pauda, ka abi auto ir diezgan atšķirīgi, tāpēc paies laiks, līdz izdosies pierast pie niansēm.
“Ar “Audi” automašīnu man 2018.gadā bija iespēja izbraukt Biķernieku trasē. Principā tā ir pavisam cita mašīna. Cita piekare, citādāks motors, tāpat arī dažādas nianses – auto stūrēšana līkumos, bremžu darbība, tāpat arī ātruma pārslēgšana un paātrināšanās,” atšķirības starp “Audi” un “Ford” spēkratiem raksturo Baumanis. “Abas mašīnas it kā ir līdzīgas, bet tai pat laikā – kā diena pret nakti.”
“Jaunā mašīna tiek būvēta ar rūpnīcas atbalstu. Komandai ir ļoti liela pieredze ar šo automašīnu. Vienība ir pavadījusi daudzas stundas testos trasēs, kā arī “Audi” rūpnīcā, kurā tiek ražoti tikai sporta spēkrati.”
Jaunās komandas zināšanas un pieredze darbā ar “Audi” mašīnu Baumanim aiztaupīs laiku, domājot par regulējumiem un citām detaļām.
“Komanda jau zina, kas katrā trasē ir jādara mašīnai. Visi regulējumi jau ir izpētīti, kas, manuprāt, arī ir lielākais bonuss,” gandarījumu pauž Baumanis. “Iespējams, jaunajās trasēs būs nedaudz jāpierod, taču inženieriem ir tik labas zināšanas, ka nekāds jauns ritenis nav jāizgudro.”
“Vēl nevaru teikt, ka “Audi” man ir tuvāks sirdij… Toreiz 12 apļos Biķernieku trasē biju pārsteigts par tās vadāmību, paātrinājumu un visu pārējo. Vairāk gan varēšu pateikt pēc veiktajiem testiem un pirmajām sacensībām, taču, lūkojoties pagājušās sezonas rezultātos, “Audi” automašīnas bija nedaudz pārākas.”
Iepriekš komandas izplatītajā paziņojumā par Baumaņa pievienošanos pats sportists norādīja, ka uz sezonas otro pusi regulāri vēlētos startēt no pusfināla pirmās rindas. Lai arī viņa rīcībā ir jauns un jaudīgs “Audi S1”, sezonas pirmajā pusē lielāka uzmanība tiks veltīta spēkrata iepazīšanai, tāpēc par godalgām tiek domāts tikai otrajā sezonas nogrieznī.
“Nešaubos, ka sākumā noteikti būs daudz jaunā, kas jāapgūst. Jāpierod pie tehnikas, bet pēc tam uzdevums ir startēt pusfinālos no pirmās rindas. Sezonas uzstādījums – pusfinālu pirmās rindas aizņemt, sākot ar ceturto vai piekto posmu,” atklāj pilots. “Automašīna jau ir tehniskā kārtībā, atliek vien aplīmēt ar atbalstītāju uzlīmēm.”
Šajā nedēļā tika pārcelts Norvēģijas etaps, ka bija plānots no 13. līdz 14.jūnijam. Iepriekš jau tika pārcelti sezonas pirmie divi posmi, bet pirmās sacīkstes, iespējams, notiks vien 4.jūlijā Zviedrijā. Baumanis norādīja, ka būtu bijis gatavs sezonu sākt tai paredzētajā laikā.
“Sacensību apritē biju gatavs ielēkt jau ar pirmo posmu. Pašreizējās situācijas dēļ tāpat būtu jāaizvada nelieli testi dienu iepriekš, lai sajustu auto, komandas inženierus un mehāniķus. Pirms šī visa doties uz sacensībām nav īsti prātīgi,” pauž Baumanis. “Teorētiski jau būtu iespējams aizvadīt pirmo posmu bez tehniskajiem testiem.”
“Patlaban gaidu, kad varēšu doties uz Zviedriju vai citu valsti, lai izmēģinātu jauno mašīnu. Iespējams, situācija pasaulē jau nostabilizēsies maijā, tāpēc sezonu varētu iesākt jūnijā. Skatīsimies, kā attīstīsies notikumu gaita.”
Jaunais spēkrats, komanda un pārējie “bonusi” vieš cerību, ka Baumanis pirmo reizi karjerā varētu izcīnīt uzvaru kādā no posmiem. Pats pilots šādu prognozi skaļi vēl neizteica, taču minēja trases, kurās pastāvētu vislielākā iespēja to paveikt.
“Pirmo uzvaru visvairāk gribētos izcīnīt Rīgā,” ilgi atbildi nemeklējis, pauž Baumanis. “Rīgā “Audi” mašīna jau ir pierādījusi, ka ir ātra. Taču pēc sajūtām varu teikt, ka vislabāk jūtos “īstajās” rallijkrosa trasēs, proti, Francijā, Portugālē, Zviedrijā un Norvēģijā. Manuprāt, šajās trasēs man līdz šim ir klājies labāk. Iespējams, “Audi” visu mainīs, un man labāk klāsies integrētajās trasēs, kas ir Spānijā, Latvijā, Vācijā vai Dienvidāfrikā.”
Rallijkrosa sezonas sākums bija paredzēts 18. un 19.aprīlī Katalonijā, bet otrais etaps bija iecerēts 2. un 3.maijā Portugālē. Divas nedēļas vēlāk sportisti tiktos Beļģijā, un arī 13. un 14.jūnijā gaidāmais posms Norvēģijā tika pārcelts uz vēlāku laiku. Jau tagad zināms, ka Beļģijas etaps notiks no 3. līdz 4.oktobrim, bet neilgi pirms tam braucēji pulcēsies Rīgā (19.septembris).
Iepriekšējā sezonā Baumanis posmos Norvēģijā un Kanādā ieņēma vietas pirmajā trijniekā, bet kopvērtējumā viņš bija sestais. Latvietis piecos etapos bija starp sešiem finālistiem.
Baumanis ir 2015.gada Eiropas čempions un 2014.gada bronzas medaļas laureāts “Super 1600” klasē. 2016.gadā viņš aizvadīja pirmo pilno sezonu planētas meistarsacīkstēs “SuperCar” ieskaitē.