Jaunie uzņēmēji ar valsts un ES atbalstu veido tirgū pieprasītus produktus 1
Izstādes ir vieta, kur uzņēmēji satiekas, dibina kontaktus, tiekas ar pircējiem, lai uzklausītu viņu viedokli. Tomēr ne mazāk svarīga ir arī cita izstāžu funkcija – rādīt pircējam produktus, kas vēl nav līdz galam izveidoti vai drīz nonāks tirgū.
Baltijas valstīs lielākā pārtikas produktu izstāde “Riga Food” aizvadītajos divdesmit gados bijis tramplīns izaugsmei ne vienam vien Latvijas ražotājam, kas godā cēla sadarbību ar zinātniekiem. Pirms vairākiem gadiem inovāciju stendā ar sevi iepazīstināja SIA “Lat Eko Food”, kas nu jau Ādažos uzbūvējis bērnu pārtikas produktu rūpnīcu. SIA “Felici”, musli ražotājs, arī sadarbībā ar Lauksaimniecības universitātes pētniekiem turpina jaunu produktu ražošanu. Šā gada izstādē pirmo reizi piedalās SIA “Garden Snack”, augļu čipsu ražotājs, kas ražotni uzbūvējis Ģibuļu pagastā un jau pavisam drīz uzstādīs ražošanas iekārtas. Visu nosaukto uzņēmumu produktus var degustēt, daļu arī nopirkt izstādes laikā.
Inovāciju stendu “Riga Food 2015” izstādē aizvien veidojis nodibinājums “Latvijas tehnoloģiskais centrs”. Precizēšu, ka eksperti par inovāciju neuzskata, piemēram, jogurtu, kam pievienota agrāk neizmantota piedeva. Inovatīvam produktam tomēr ir jābūt jaunam, konkrētajā tirgū vēl nebijušam produkta risinājumam vai izpildījumam.
Inovāciju stenda vadītāja Dzintra Švarcbaha teic, ka nosacījums dalībai izstādē ir produkta atrašanās vismaz prototipa stadijā vai gatavošanās to piedāvāt tirgum. Inovāciju stendā redzamajiem produktiem ir jābūt augstai pievienotajai vērtībai. Inovāciju stendā savus produktus pavisam rādīja astoņi uzņēmumi, tostarp četri, kas jau darbojas tirgū, un četri studentu uzņēmumi. Šogad inovāciju ir nedaudz mazāk nekā citus gadus, atzīst stenda saimniece.
Latvijas tehnoloģiskā centra inovāciju stendā varēja izmēģināt arī produktus, kas tirgū vēl tikai nonāks. SIA “Amontire” vadītāja Sigita Olbačevska cer, ka mājsaimnieces noteikti ieinteresēs Latvijā ražotās augstas kvalitātes šķēres vienādu gaļas vai augļu dekoratīvo bumbiņu gatavošanai. Šķērēm ir maināmi uzgaļi. Komplektā ir arī ēdienu ideju grāmata un spēle bērniem. “Mēs, pašas uzņēmējas, esam šos ēdienus gatavojušas,” piebilda S. Olbačevska. Komplekta cena izstādē ir 7,99 eiro.
Savukārt Edgars Viziņš, Rīgas Tehniskās universitātes Mašīnbūves un mehānikas fakultātes students, savas augstskolas biznesa inkubatorā pēc pavāra Martiņa Sirmā ieteikuma sācis gatavot nažus. Stenda apmeklētāji varēja aplūkot un izmēģināt jaunas koncepcijas nažus, kuru spali plaukstā aizpilda tukšumu, kas rodas, darbojoties ar parasto nazi. “Darbojoties ar mūsu izveidoto nazi, mainās naža turēšanas leņķis rokā, nazis rokā ieguļas dabiski. Mēs vispirms ieskenējam cilvēka roku un pēc tam ar Latvijā ražoto 3D printeri izveidojam tai piemērotu nazi. Būs darba rīki gan labročiem, gan kreiļiem!” tā E. Viziņš. RTU stendā aplūkojama arī studentu izveidota koka izlietne.
Jums negaršo bišu maize? Tās baudīšana ir neērta, maize krīt zemē? SIA “Bee Bite” saimnieces Anete Spēlmane un Zinta Spēlmane jau pēc dažām nedēļām piedāvās bišu maizes pastilas, kurām nākotnē iecerēts pievienot arī dzērvenes un cidonijas. Ir vērts pagaršot. Īsta veselības bumba!