Banka: Visvairāk savu biznesu vēlas uzsākt tirdzniecības, pakalpojumu un būvniecības jomā 1
Swedbank veiktajā Latvijas iedzīvotāju aptaujā par biznesa uzsākšanas plāniem kā TOP3 potenciālās uzņēmējdarbības nozares min tirdzniecību (20%), pakalpojumus (12%) un būvniecību (11%). Aptaujas dati liecina, ka teju katrs piektais jeb 17% Latvijas iedzīvotāji lolo sapni par savu biznesu tuvākajā nākotnē, tā portālu “La.lv” informēja “Swedbank” mediju attiecību vadītāja Kristīne Jakubovska.
Konkrētus plānus atvērt savu uzņēmumu jau tuvākā gada laikā pauž 6% Latvijas iedzīvotāju. Aptauja rāda, ka šī respondentu grupa būtiski biežāk apsver iespēju veidot savu biznesu tirdzniecības jomā. Savukārt tie, kam uzņēmējdarbība ir mazliet tālākā plānā, vairāk raugās būvniecības un nekustamā īpašuma sektora virzienā.
Līdzīgā iedzīvotāju pētījumā 2012. gada Latvijas iedzīvotāji visbiežāk minēja tādas jomas kā kultūru, mākslu un izklaidi (14%), tirdzniecību (13%), kā arī tūrismu, viesnīcas un ēdināšanu (12%), kur vēlētos sākt savu biznesu. Salīdzinot aptaujās iegūtos datus, lielākais intereses kritums veidot savu biznesu vērojams izglītības un zinātnes jomā.
Pēdējos gados kopumā augusi iedzīvotāju pārliecība par jauno uzņēmēju spēju radīt gan dzīvotspējīgas un inovatīvas biznesa idejas, gan būt pietiekami drosmīgiem, lai tās īstenotu dzīvē. Šogad uz ideju un drosmes trūkumu norāda 24% iedzīvotāju, kamēr 2012. gadā ideju trūkumu kā šķērsli uzņēmējdarbības uzsākšanai redzēja 32%, bet drosmes trūkumu – 29%.
Jaunā uzņēmēja profils
Gatavību veidot savu biznesu biežāk pauž vīrieši (20%) nekā sievietes (11%). Par savu uzņēmumu domā arī gados jauni cilvēki vecumā līdz 35 gadiem (27% vecuma grupā līdz 25 gadiem; 24% vecuma grupā 25-34 gadi), kā arī respondenti ar vidēji augstiem ienākumiem 700-900 EUR (31%). Viskonkrētākie jauna biznesa izveides plāni raksturīgi cilvēkiem, kuriem jau ir savs uzņēmums vai pieredze vadītāja darbā – šajā grupā personīgā biznesa izveidi tuvākā laikā apsver 17% iedzīvotāju.
Šķēršļi savam biznesam
Kā galvenos šķēršļus, kas kavē uzņēmējdarbības uzsākšanu, Latvijas iedzīvotāji min nepietiekamo kapitālu biznesa uzsākšanai (56%), nepiemērotu ekonomisko situāciju (40%) un zināšanu trūkumu (25%). Salīdzinot šos datus ar 2012.gadā veikto aptauju, vērojams uzlabojums kapitāla pieejamības jomā jauna biznesa uzsākšanai – ja 2012.gadā šo argumentu kā būtisku šķērsli uzņēmējdarbības uzsākšanai minēja 67% iedzīvotāju, 2018.gadā līdzīgi domā 56%. Neraugoties uz pozitīvo tendenci, kapitāla pieejamība gan vēl joprojām tiek uzskatīta par būtisku šķērsli.
“Latvija Pasaules Bankas “Doing Business 2018” kategorijā “jauna biznesa uzsākšana” ieņem 21. vietu. Tas kopumā ir labs rādītājs uz pasaules valstu fona, iezīmējot – Latvijā ir uzņēmējiem labvēlīga vide darbības uzsākšanai. Tai pašā laikā vienmēr ir vieta pilnveidei, piemēram, ja salīdzinām mūsu kaimiņvalstu sniegumu, tad Igaunija šajā rādītājā ieņem 12. vietu, savukārt Lietuva 27. vietu. Swedbank kā draudzīga banka sniedz dažādas papildu iespējas jaunajiem uzņēmējiem – e-grāmatvedības un biznesa plānošanas rīku, Google apmācības par reklāmu un citas priekšrocības. Mēs labprāt dalāmies ar vērtīgām zināšanām un kontaktiem, kas uzņēmumam agrīnā attīstības stadijā ir būtiski. Turklāt no jūnija ir atvērta jauna DoBe Residence programma, kas piedāvā bezmaksas kopstrādes telpas jaunuzņēmumiem ar degsmi attīstīt savu produktu vai pakalpojumu. “Swedbank” jaunās telpas DoBe, kas atrodas bankas centrālās ēkas 5. stāvā, ir izveidotas ar mērķi atbalstīt inovatīvus projektus un idejas,” saka “Swedbank” uzņēmumu pārvaldes vadītāja Ieva Vīgante.
“Swedbank” pētījums par biznesa uzsākšanas plāniem ir aptauja, kas veikta 2018. gada aprīlī, sadarbībā ar Snapshots, aptaujājot vairāk nekā 700 respondentu vecumā no 15 līdz 74 gadiem Rīgā, citās Latvijas pilsētās un reģionos. Līdzīga aptauja tika veikta 2012. gada februārī, aptaujājot vairāk nekā 1000 Latvijas iedzīvotāju vecumā no 15-60 gadiem.