Trūkst datu par šādu krāpšanu skaitu 2
SEB pārstāve J. Kontusa arī sacīja, ka banka ik mēnesi saņem diezgan daudz klientu pieteikumu par veikto darījumu apstrīdēšanu. Visbiežāk iesniegumi ir saistīti ar nepienācīgu karšu datu glabāšanu, kā dēļ karšu dati nonākuši trešo personu rokās. “Tipiskākie gadījumi ir iepirkšanās nedrošajos interneta veikalos. Cilvēki meklē pievilcīgākas cenas un ievada savus kartes datus vietnēs, kas nenodrošina “3D Secure” aizsardzību jeb papildu autentifikāciju, kā arī negarantē datu drošību. Vēl jāpievērš uzmanība, vai kādā interneta vietnē bankas maksājumu kartes dati netiek pieprasīti kā papildinformācija, kā arī jāseko līdzi, lai maksājumu kartes dati nenonāktu citu personu rīcībā.”
Pateicoties “3D Secure” sistēmai, ar ko nodrošinātas SEB bankas kartes, izkrāptos līdzekļus parasti varot atgūt. “Sadarbība ar maksājumu karšu sistēmām “MasterCard” un “Visa” paredz, ka interneta veikaliem, kas nenodrošina šo papildu identifikāciju, jāatgriež nauda, ja ir pretenzija no klienta puses. Tāpēc lielākoties, ja pretenzija tiek atzīta par pamatotu, tieši “3D Secure” esamība ļauj klientiem naudu atgūt,” sacīja J. Kontusa. Par to, cik tad ik gadu bankas no klientiem saņem iesniegumus par šādām krāpšanām, nevarēja atbildēt nedz LKA, nedz Patērētāju tiesību un aizsardzības centrs, nedz Valsts policija.
Drošības ieteikumi klientiem
Nedodiet savu karti lietošanā citām personām (draugiem, paziņām, kolēģiem);
neļaujiet trešajai personai izmantot karti bez jūsu klātbūtnes, piemēram, veikalos un restorānos, kad apkalpojošais personāls dodas prom, lai veiktu transakciju, un nepiedāvā to izdarīt jūsu klātbūtnē;
vienmēr paņemiet karti no bankomāta un tirdzniecības vietas uzreiz pēc norēķināšanās. Vēlams pēc norēķiniem karti ielikt makā, tāpat neturēt to redzamā vietā, kur nejaušs garāmgājējs var veikt karšu datu fotofiksāciju;
nekavējoties ziņojiet bankai par kartes zādzību vai nozaudēšanu un nobloķējiet to. Ieteikums ir to darīt arī situācijā, ja ir aizdomas, ka karšu dati ir tikuši nokopēti u. tml.;
novērtējiet, cik atpazīstams, uzticams un respektabls ir tirgotājs. Pārāk “saldi” vai šķietami neticami piedāvājumi bieži vien ir manipulācija, lai iegūtu karšu datus;
rūpīgi iepazīstieties, kādi ir maksājuma veikšanas, preču atgriešanas u. c. noteikumi;
nav ieteicams izmantot funkciju: “saglabāt karšu datus nākamajam pirkumam”, īpaši situācijās, ja tirgotājs nav plaši pazīstams vai neplānojat šo interneta veikalu aktīvi izmantot;
lai maksimāli pasargātu sevi, pirkumiem internetā var izmantot atsevišķu karti ar limitētu līdzekļu apjomu, nevis, piemēram, savu algas konta karti;
svarīgi rūpēties arī par savas ierīces drošību, kurā lietojat internetbanku vai iepērkaties internetā. Datoram jāuzstāda pretvīrusu programmatūra, visai datora programmatūrai regulāri jālejupielādē un jāinstalē drošības atjauninājumi u. c. Savukārt viedtālrunim jāinstalē lietotnes tikai no uzticamiem avotiem;
maksājot ar karti, tirgotāja vietnē jāpārbauda, vai internetveikals ir pievienojies drošo pirkumu sistēmai “MasterCard SecureCode” un/vai “Verified by VISA”.