Līvas drosme ir apbrīnojama! Stāsts par dizaineri ar pārsteidzošu radošo amplitūdu 0
Jaunās dizaineres radošā amplitūda ir pārsteidzoša – Līvai Harkevičai pa spēkam ir gan sešus metrus augsta Ziemassvētku egle, gan mazītiņš auskariņš.
Pusdienu servīze darba vietai
Lai gan mākslas skolā Līvai pamatā nācās nodarboties ar keramiku, meitene centās nepalaist garām iespēju iepazīties ar citiem lietišķās mākslas veidiem, piemēram, metāla apstrādi un rotu veidošanu.
“Man gribējās visu izpētīt un izmēģināt,” stāsta Līva.
Beidzot Rīgas Dizaina un mākslas vidusskolas keramikas nodaļu, diplomdarbā viņa veidoja trauku grupu “Flote”, kuras tapšanā tika izmantota lejamā akmens masa, pigmenti, glazūra un koks.
“Tendence pusdienu pārtraukumā darba vietā pagatavot uz vietas līdzi paņemtos produktus kļūst aizvien populārāka. Sagatavojot ēdienu biroja telpās, būtisks ir trauku daudzums un to funkcionalitāte,” atzīmē dizainere.
Zilganpelēkā servīze sastāvēja no lielas salātu bļodas, šķīvīšiem un mazākiem trauciņiem. Flotes tēmu iezīmēja gan servīzes krāsa, gan lielā kuģa (bļodas) un mazo glābšanas laivu (trauciņu) savienojums. Uz lielās bļodas malas bija nozīmīga novatoriska detaļa – vieta dēlītim, ko veidoja viegls slīpums ar diviem atbalsta robiņiem. Uz bļodas uzlikts ozolkoka griežamais dēlītis noslīdēja līdz robiņiem un stabili turējās. Dēlīša paplašinātās sānu malas to ļāva ērti izmantot uz galda.
Pārnēsājamais trenažieris
Mākslas akadēmijā interesants darbs jau bija pavisam citā kategorijā – portatīvs trenažieris senioriem “FitBAG”. Tas domāts, lai uzlabotu veselību gados vecākiem cilvēkiem, kuri nosēž ilgas stundas biroja krēslā. Ierīce ir pārnēsājama nelielā somā un viegli piestiprināma zem krēsla. Trenažiera funkcijas tajā veic četras elastīgas gumijas siksnas – divas kājām un divas rokām.
“Viens no maniem pēdējā laika projektiem ir “Luna”,” stāsta Līva – “viegli pārvietojama un ērti transformējama sienas lampa, kuras rāmi veido plakana metāla stīpa. Tās apakšējā daļā atrodas divi pusapaļi gaismas ķermeņi, kas rotē ap asi un ļauj gaismu novirzīt vajadzīgajā virzienā. Rāmi var izmantot kā sienas lampu vai piekārt pie griestiem kā lustru.”
Rīgas domes rīkotajā konkursā Līva guva iespēju piedalīties vides objektu festivālā “Ziemassvētku egļu ceļš”.
Melnās rotējošās konstrukcijas vidū atrodas liela balta lode. Latvijā lodes simbols saistījumā ar Ziemassvētkiem vēl ir jaunums. Tomēr Ņujorkā spožas, 5500 kilogramu smagas bumbas noslīdēšanu pa asi ik gadu Taimskvērā vēro 200 000 cilvēku.
Bumba ir veidota no vairākiem tūkstošiem trīsstūra formas kristāla paneļiem, un tās iekšpusē iestrādātas 32 256 LED lampas, kas spēj spīdēt 16 miljonos dažādu krāsu. Šī savdabīgā tradīcija ir radusies jau 1907. gadā.
“Trash art”
Vecas lietas un materiālu pārpalikumus var iznīcināt vai pārstrādāt. Zaļā domāšana mudina Līvu pievērsties resursu taupīšanai – vienu dzīves ciklu nokalpojušas lietas viņa pārvērš rotās.
Tā ar dizaineres vieglo roku lietas, kuras jau izgājušas vienu dzīves ciklu, dodas savā otrajā un izcilākajā dzīves ciklā, nonākot izstāžu stendos un rotājot skaistas sievietes.
Par skaistu greznumlietu var kļūt teju viss – padilušas padomjlaika kapeikas vai vēsturisku ložmetēja čaulīšu fragmenti. Oriģinālu zemtekstu veido koka ķīlīši, ar ko tiek nospriegoti gleznu rāmji. Eko aksesuārus cilvēki labprāt iegādājas internetā, Kalnciema tirdziņā, galerijā “Istaba” vai “Zīle design”.
Vērtējums: provokatīvi un gaumīgi
Dizainers Jānis Sausnītis: “Trash art” tendence pasaulē nav jauna un ir pazīstama jau vairāk nekā simts gadus. Der pieminēt kaut vai Pikaso, kas savos mākslas darbos izmantoja vecus priekšmetus. Stilam raksturīga izpausmes formu un materiālu izvēles elastība, provokatorisms un sabiedriskais nozīmīgums.
Dizaineres Līvas Harkevičas fantāzija un drosme, radot visdažādākā virziena eko dizaina objektus, ir apbrīnojama, viņas konceptuālās rotas pārsteidzošas – provokatīvas un gaumīgas.