Aviobiļešu cenu kāpums visā pasaulē pārsniedzis inflāciju. Protams! Tāds vienkārši ir bizness 6
Aviokompānijas gūst milzīgu peļņu no globālā ceļojumu uzplaukuma, tas arī uztur aviobiļešu cenas augstā līmenī. Vieni jautā, vai biļešu cenas pazemināsies, kamēr citi uzskata, ka tām ir jābūt vēl augstākām. Aviobiļešu cenas joprojām pārsniedz pirmspandēmijas līmeni, jo aviācijas nozare saskaras ar spēcīgu pieprasījumu.
Ikviens, kurš ir iegādājies lidojumu 2023. gadā, to jau zinās, taču ES pagājušajā mēnesī apstiprināja, ka vidējās aviobiļešu cenas Eiropā 2023. gada vasarā bija par 20% līdz 30% augstākas nekā 2019. gadā, par to raksta DeutshceWelle.
Tā ir globāla problēma, kas tiek risināta kopš 2022. gada sākuma, jo aviobiļešu cenu pieaugums ievērojami pārsniedz daudzu valstu inflācijas līmeni šajā laikā. Brisele šobrīd izskata šo jautājumu, lai noskaidrotu, “kas tieši notiek tirgū un kāpēc”.
Aviokompānijas ir minējušas daudz iemeslu, sākot no pieaugošā pieprasījuma pēc ceļojumiem līdz traucētām piegādes ķēdēm visam, sākot no pašām lidmašīnām līdz sēdvietām, kas tās piepilda.
Vecie cenu virzītāji — piedāvājums un pieprasījums
Dramatiskajam lidojumu cenu pieaugumam ir divi galvenie iemesli: palielināts pieprasījums un traucēts piedāvājums.
Divus gadus kovida pandēmija skāra nozari – lidmašīnu dēļ, kas tika apturētas visā pasaulē, nozares kopējie zaudējumi 2020. un 2021. gadā bija vismaz 187 miljardi eiro.
Tāpat kā pandēmija dramatiski apturēja lidojumus, atgriešanās normālā stāvoklī ir izraisījusi ievērojamu ceļojumu uzplaukumu.
Ryanair, Eiropas lielākais pārvadātājs pēc pasažieru skaita, šonedēļ paziņoja, ka šajā finanšu gadā plāno gūt rekordlielu peļņu – līdz 2 miljardiem eiro. Arī Lufthansa, Singapore Airlines, IAG, Air-France-KLM, Emirates un American Airlines ir starp tiem, kas šogad publicējuši izcilus rezultātus.
Paredzams, ka aviācijas nozares kopējie ieņēmumi pirmo reizi kopš 2019. gada pārsniegs 800 miljardus USD.
Aviokompānijas apgalvo, ka,
kas arī cīnās, lai apmierinātu aviokompāniju prasības pēc jaunām lidmašīnām un to detadaļām.
Ryanairskaido, ka lidmašīnu ražotāju nespēja iekļauties termiņos ir galvenais cenu kāpumu iemesls, tāpēc paredzams, ka dažas aviosabiedrības 2024. gadā būs spiestas samazināt savas jaudas, līdz ar to cenas turpinās pieaugt.
Jautājums par cenu paaugstināšanu ir vērsts pret aviosabiedrībām, dažas apsūdzot mēģinājumos kompensēt milzīgos zaudējumus, ko tās cieta pandēmijas laikā, tagad savukārt iekasējot pārmērīgas maksas. Aviokompānijas to noliedz, sakot, ka cenas precīzi atspoguļo pašreizējo nozares stāvokli.
Vai aviobiļešu cenas kādreiz samazināsies?
Tā kā ir paredzams, ka jaunu lidaparātu piegāžu ķēdes problēmas turpināsies kādu laiku un ceļojumu bums arī turpināsies, nekas neliecina par aviobiļešu cenas pamazināšanās pazīmēm, cenas drīzumā nekritīsies.
Aviācijas nozarei ir liels oglekļa pēdas nospiedums, un tā ir pakļauta spiedienam, lai pēc iespējas ātrāk to samazinātu.