Jurģis Petrosus: Aviācijas nozares problēmas turpina samilzt. Kurš bankrotēs nākamais? 0
Autors: Jurģis Petrosus, “Skycop” aviācijas un finanšu eksperts
Avio nozare pašlaik attīstās straujāk nekā jebkad, un aplēses liecina, ka 2018. gadā ar lidaparātiem tika pārvadāti jau vairāk nekā 4,3 miljardi pasažieru.
Taču, neskatoties uz aizvien pieaugošajiem gaisa pārvadājumu apjomiem, aviokompānijas viena pēc otras turpina ziņot par finansiāliem zaudējumiem.
Vairākas lidsabiedrības pagājušajā gadā bankrotēja. Ņemot vērā tikko notikušo aviokompānijas “Germania” sabrukumu, izskatās, ka tendence turpināsies arī šogad.
Aviokompāniju finansiālo situāciju ietekmē vairāki faktori. Pēdējo gadu laikā naftas cenas ir piedzīvojušas ievērojamas svārstības – no 85 līdz 50 ASV dolāriem par barelu.
Vairākām aviokompānijām šīs svārstības un neizdevīgie valūtas maiņas kursi bija liels izaicinājums, jo degvielas cenas veido aptuveni trešdaļu no lidmašīnas biļetes cenas.
Vēl cits faktors, kas ietekmē aviosabiedrību ienākumus, ir nelabvēlīgu laika apstākļu, lidostu noslodzes, lidaparātu remontu un darbinieku streiku radīti lidojumu traucējumi.
Paredzams, ka tuvākajā nākotnē avio nozares problēmas aizvien turpinās samilzt. Lidsabiedrības šobrīd atrodas krustcelēs – tām ir maksimāli ātri jāspēj pieņemt lēmumus, lai varētu izvairīties no zaudējumiem un saglabāt tirgus daļu.
Liela nozīme ir arī labām vadības spējām, inovatīviem mārketinga rīkiem, kā arī lidmašīnas personāla un pilotu apmierinātībai.
Un runa nav tikai par finansiālo potenciālu – tirgus daļu sadalījumu lielā mērā nosaka tehnoloģiju attīstība, ar avio nozari saistītās infrastruktūras pilnveidošana, kā arī uzņēmumu sociālā atbildība un spēja pielāgoties šodienas dinamiskajai situācijai.
Viens no šādiem risinājumiem ir stratēģiska investīciju piesaiste ilgtermiņā.
Tā, piemēram, lidsabiedrība “airBaltic” šobrīd aktīvi meklē investorus. 2018. gada rudenī aviokompānija sāka konsultatīvu sadarbību ar Ņujorkas investīciju banku “Greenhill & Co”, lai piesaistītu stratēģisko investoru.
Satiksmes ministrs Tālis Linkaits ir pārliecināts, ka kompānijai ir vajadzīgs stabils stratēģiskais investors, lai tā saņemtu nepieciešamo atbalstu gan straujās izaugsmes periodā, gan arī nākotnē, kad var nākties piedzīvot ekonomiskus kritumus.
Kāpēc ir vajadzīgs stratēģiskais investors?
Pirmkārt, stratēģiskajam investoram tas varētu dot skaidru nākotnes vīziju un “lielo plānu” uzņēmumam.
Otrkārt, vairumā gadījumu privāts investors ir daudz elastīgāks, inovatīvāks un vairāk uz jaunām iespējām vērsts salīdzinājumā ar uzņēmuma valdi.
Tai ir plašs galamērķu tīkls, kas tiek īstenots Baltijas reģionā ar papildu paplašināšanas plāniem nākotnē.
Taču, no otras puses, ir iespējama situācija, kurā uzņēmums var neparedzēt līdzekļus uzkrājumiem, no kuriem maksāt kompensācijas pasažieriem.
Tas var novest pie samazināta uzņēmuma vērtējuma. Stratēģiskais investors uzlabos uzņēmuma finansiālo stāvokli un, visticamāk, padarīs to ilgtspējīgāku.